Retro

Retro: Monte Pellegrino Historic, een eerbetoon aan Abarth

0

De vierde editie van de Monte Pellegrino Historic, het klassieker evenement op Sicilië, stond dit jaar in het teken van de auto's van Carlo Abarth. De geboren Oostenrijkse PK-tovenaar begon in het begin van de jaren vijftig met het tunen van auto's; meestal Fiats. Maar vooral de jaren zestig waren de kleine Abarths succesvol op de Europese circuits; zowel bij toerwagenraces als bij heuvelkims en sportwagen wedstrijden.

Tekst en foto's: Ed Heuvink / Age Omvlee

2

Natuurlijk mag een Fiat Abarth 1000 TC niet ontbreken

We herinneren ons allemaal de successen van o.a. Ed Swart, Toine Hezemans en Ab Goedemans. Sinds de eindjaren zestig maakt Abarth officieel deel uit van de Fiat groep en sindsdien hebben vele auto's uit Turijn het predicaat Abarth gekregen. Niet altijd wedstrijdauto's maar ook de enigszins sportieve edities.

3
Fiat levert als topmodel de Abarth 124 Spider

Nu vinden we de naam Abarth terug op vele uitvoeringen van de 500 evenals op het topmodel, de nieuwe Abarth 124 Spider.

4
Ook de kleine Fiat 500, als 595 of 695, werden door Abarth in de jaren zestig gebouwd

Het evenement in en rond Palermo heeft al deze jaren als ondertitel "L'Ultima vittoria di Nuvolari". De befaamde Italiaanse coureur won hier in 1950 voor het laatst een autorace en reed die dag in een door Abarth geprepareerde Cisitalia 204.

1
Annelies Abarth, samen met organisator Enzo Manzo en Nino Vaccarella

Uit Oostenrijk was afgelopen weekend Annelies Abarth naar Palermo afgereisd en kon enkele fraaie auto's bewonderen die haar, in 1979 overleden, echtgenoot bouwde.

7
Bijzonder is een van de nog originele X1/9 protypes uit 1974

Bijzonder was ondermeer de Fiat X1/9 prototype, waarmee Fiat aan het rallykampioenschap van 1974 wilde deelnemen. Interne strijd binnen het concern maakte voordat het seizoen begon, helaas al een eind aan dit project.

5
Abarth verzamelaar Kurt Edel stuurde zijn laatste aanwinst, een 1300 OT, de berg omhoog

Maar het waren niet alleen Abarths die deelnamen aan dit evenement. Vele klassieke Fiats reden het acht kilometer parcours, waaronder de Balila van Paul Smeets. Onze landgenoot bestuurde zijn vooroorlogse Fiat met verve en mocht en passant ook nog de trofee voor mooiste GT in zijn klasse ontvangen.

6
Op de l'Ippodromo La Favorita in Palermo stonden drie generaties Abarth 1000 TC

10


Geen evenement op Sicilië is compleet zonder de deelname van Nino Vaccarella. De inmiddels 84-jarige oud-coureur bestuurde de Alfa Romeo 33, waarmee Dr. Helmut Marko samen met Nanni Galli tweede werd in de Targa Florio van 1972.

11

Ook spectaculair was de sterke ISO Grifo A3C van Egon Hofer welke in de top-tien eindigde bij de 24 Uren van Le Mans in 1985. Minder krachtig, maar wel apart is de ASA 1000, de mini-Ferrari uit 1966.

8
De kleine Fiat Balila van Smeets voelt zich meer dan thuis op het bochtige parcours

Het driedaags evenement, met naast een tweetal beklimmingen van de Pellegrino ook uit een regulariteit run in zowel het Real Parco della Favorita als door de binnenstad van Palermo bestond, werd zoals gebruikelijk in het gastvrije eiland, omgeven door copieuze lunches en diners.

12

9
Een van de laatste Fiat Abarth spiders was de 1000

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet