Retro

Retro: Zonovergoten Historic Zandvoort Trophy

hzt17-sat-15

De 41e editie van de Historic Zandvoort Trophy profiteerde van goed weer. Dat trok aardig wat toeschouwers, die veelal arriveerden in een klasssieke auto. Dat zorgde voor een prima sfeer in de paddock. Maar hoe verliepen de wedstrijden in dit eerste HARC-weekend van het jaar?

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Mattijs Diepraam

De rijders in de MG Triumph Competitions streden in drie races en die waren stuk voor stuk het aanzien waard. Gerard Vermast wist op zaterdagmiddag na 13 ronden racen de neus van zijn TVR 0,1 seconde voor die van Paul Conway's Morgan +8 over start-finish te sturen. Zondagochtend was het Conway die de winst pakte, op de voet gevolgd door Robert Hamilton (Marcos 1800) en Yannick Szczygiel (Triumph TR4).

hzt17-sun-17

Op zondagmiddag was het Hamilton die lange tijd de leiding had voor Szczygiel, maar tegen het einde van de race moest afhaken. Georg Nolte (Jaguar E-type) leek daarna op weg te zijn naar de kop, maar het was toch Yannick Szczygiel die won.

hzt17-sun-5

Bij de MG Competitions was Kees Rozema in zijn MGA de winnaar op zaterdag, opgejaagd door Teun Bleijenberg in zijn MGB. Op zondagochtend pakte Bleijenberg de winst, 0,2 seconde voor Ton Meijer (MGA). Ton Meijer ging steeds harder, op zondagmiddag was hij pas echt goed op dreef, hij werd derde algemeen en was de afgetekende winaar bij de MG's.

hzt17-sun-18

Het nieuwe Zandvoortse asfalt zorgde voor gewijzigde verhoudingen in het NK HTGT. De dikke V8'en kunnen hun vermogen lastig kwijt, lichte en wendbare auto's zijn in het voordeel. De AC Cobra heeft een V8 maar is ook wendbaar en zodoende werd de eerste race met afstand gewonnen door David Hart. Om de tweede plaats werd fanatiek gestreden door drie Lotus Elan-rijders, Jos en Bob Stevens en Christian von Wedel. Door verdedigend te rijden wist de ervaren Duitser de tweede plaats te pakken voor de jonge Bob Stevens.

hzt17-sat-8

Bij de grote toerwagens ging het mis in de eerste ronde. Norbert Gross en Cees Lubbers raakten elkaar, waarna regerend kampioen Gross van de baan spinde en vervolgens een andere deelnemer torpedeerde. Roel Korsten profiteerde en pakte de leiding in de klasse in zijn Ford Mustang, maar oude rot Jaap van der Ende (Ford Falcon) lachte het laatst en pakte uiteindelijk de winst.

hzt17-sat-84

De zondagse race werd een Lotus Elan-onderonsje. Bij de start was Mark Dols zeer snel weg in zijn Marcos, maar het was Jos Stevens die de leiding nam. Al snel was er een kopgroepje van drie Lotussen met Jos Stevens, Bob Stevens en Alexander Schlüchter, met niet ver daarachter Mark Dols en Robert Hamilton die een fantastisch gevecht leverden in in hun Marcossen.

hzt17-sat-87

Bob Stevens was de snelste man in het veld, maar raakte even naast de baan en moest hard werken om Schlüchter te passeren. Toen dat gelukt was, reed hij het gat naar zijn vader dicht. In de laatste ronde kwamen ze in druk verkeer terecht en daarvan profiteerde Bob slim en pakte de winst. Martin Bijleveld was een klasse apart in de grote toerwagenklasse, samen met teamgenoot Jaap van der Ende voert hij nu de tussenstand in het kampioenschap aan.

hzt17-sat-7

Het NK GTTC schotelde ons een enorm veld met uiteenlopende auto's uit de jaren '70 voor, goed voor drie onderhoudende races. In de eerste race waren Leonard Stolk en Hans de Graaf met hun Porsche 911's net een maatje te groot voor de rest, maar Freddy van Sprundel en Thijs van Gammeren wisten de Ford-eer te redden door in hun Escorts de rest van de Porsche-armada voor te blijven. In de kleine klasse was het Timo Span (Mini Clubman) die na een heftig gevecht met Jeroen Feijten (Simca Rallye 2) de overwinning naar zich toetrok.

hzt17-sat-24

In de tweede race liet Stolk het een beetje lopen en werd het podium bezet door Hans de Graaf, Freddy van Sprundel en Bart Westerman (Porsche 911). Jeroen Feijten was deze keer sneller dan Timo Span. Hans de Graaf won ook de derde race, na een gevecht met Westerman. Van Sprundel pakte nu de derde plaats. Jeroen Feijten was opnieuw niet te kloppen, terwijl Timo Span uitviel. De tweede plaats in de kleine klasse ging daardoor naar Michael Nooij (Fiat 128 3p).

hzt17-sat-58

Na een proefjaar wordt er in 2017 voor het eerst een officieel kampioenschap verreden voor auto's uit de bouwjaren 1982-1990, het Interstate HARC NK82-90. De BMW 325i E30 is de ideale auto voor deze klasse, maar zeker niet de enige. Mede dankzij samenwerking met de BRAVO was er een gevarieerd startveld.

hzt17-sat-38

De eerste race was op zaterdagmiddag en Jan van Elderen leek de gedoodverfde winnaar in zijn Ford Sierra RS500. Zelf was hij er kennelijk niet gerust op want hij startte te snel. Dat leverde hem een tijdstraf op en daardoor ging de winst naar Tom Laureijns in zijn ongehoord snelle VW Golf, voor Sjaco Griffioen in een BMW M3. Robert Westerman won de E30-klasse, voor Don Wolfrat en Lex Proper. De andere klassen werden gewonnen door het duo Jasper Izaks/Ron Verzijlbergen (Peugeot 309), David Koh (Mazda Mx-5) en Henk de Wit (Ford Sierra Cup).

hzt17-sun-2

De tweede race stelde van Elderen orde op zaken, voor Tom Laureijns en Eric Nulens (Porsche 964). De M3 van Griffioen werd afgekeurd vanwege een te moderne transmissie. Daardoor won Geert Snellen (BMW 325) de CT22-klasse. Westerman, de Wit, Koh en het duo Izaks-Verzijlbergen wonnen wederom hun klasse. Bij de derde race liet van Elderen verstek gaan en was het Laureijns die na enige schermutselingen met de Porsches van Eric Nulens en Mathieu Damiens de winst in de zak leek te hebben. Tegen het eind van de race kreeg hij echter technische problemen en zo ging de winst naar Nulens. Westerman, Koh en de Wit pakten allen hun derde klasseoverwinning van het weekend, maar Pieter Bikker (BMW 325i) won deze keer de CT22-klasse, terwijl het duo Roscher-Karwinkel hun Renault Cup Clio naar de winst in de klasse T21 stuurde.

hzt17-sat-37

Verderop in de week doen we traditiegetrouw de groeten met een uitgebreide sfeerreportage. Royale wedstrijdverslagen en sfeerimpressies zijn te lezen in het magazine van onze Retro-partner Retro Racing Magazine, waarvan de nieuwste editie later deze maand verschijnt.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet