Retro

Retro: De 41e Historic Zandvoort Trophy staat voor de deur

hzt16-sat-48

Nog een paar dagen en dan begint het eerste HARC-raceweekend van 2017. Tijdens de State of Art Historic Zandvoort Trophy komen vier historische raceklassen in actie. Wie mag je als bezoeker extra in de gaten houden?

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Mattijs Diepraam

De MG Triumph Competitions is een Nederlands-Duits samenwerkingsverband dat al vele jaren garant staat voor mooie races. Een veld van 38 Britse volbloedsportwagens gaat de strijd aan, verdeeld over verschillende klassen. Natuurlijk is er een vloot Triumphs van de typen TR3, 4, 5 en 6 alsmede MG's van de populaire typen A en B. Maar in deze serie is ook plek voor British sportscars die je minder vaak ziet, zoals de Morgan +8, Marcos 1800, TVR en de Warwick GT. Wie er zullen strijden om de overall overwinning is de vraag, kanshebbers zijn in elk geval Rainer Vorkörper met de E-type, Christian von Wedel in een Lotus Elan, Paul Conway in de Morgan, Robert Hamilton in zijn Marcos en een stel TR6-rijders. Verrassend is de inschrijving van twee Lotus Cortina's in deze sportwagenklasse, bestuurd door Alexander Schlüchter en Fons Aarents. Bij de Nederlandse MG Competitions zijn alle usual suspects weer van de partij. De belangrijkste vraag is of er dit jaar iemand is die Kees Rozema in zijn MGA kan bijhouden.

hzt16-sat-11

Het NK HTGT powered by Gamma is het oudste Nederlandse historische kampioenschap en wordt al ruim 20 jaar onder de HARC-vlag georganiseerd. Het staat open voor twee- en vierzitters van de bouwjaren 1947 tot en met 1965. Op de inschrijflijst prijken 47 namen en het is ondoenlijk om een winnaar te voorspellen. Van Ford Falcon tot Mini Cooper, van Alpine Renault tot Chevrolet Corvette, dikke bakken tegen watervlugge sportwagentjes, het belooft een boeiende strijd te worden. Tijdens de openingsraces op Barcelona waren de Lotus Elans niet te kloppen en Sander van Gils, Bob Stevens en Alexander Schlüchter gaan er zeker alles aan doen om opnieuw het podium te bezetten. De tegenstand uit het V8-kamp is echter enorm: Corvettes, Cobra, GT40 en de Falcon van regerend kampioen Norbert Gross zijn allemaal kanshebbers. Geheimtip: Andy Newall in de Jaguar E-type van Rhea Sautter.

hzt16-sun-16

Het NK GTTC is het Nederlands kampioenschap voor toerwagens en GT's gebouwd tussen 1966 en 1981. Deze klasse is in topvorm, er staan 50 auto's op de deelnemerslijst. Vooraan gaat het ongetwijfeld weer tussen de Porsches en de Fords, maar wie weet zorgt een ander merk deze keer voor een verrassing. Let bijvoorbeeld op de Lancia Beta Monte Carlo van Ron Verzijlbergen en Jasper Izaks, twee heren die weten wat sturen is. In de kleine klasse is de vloot Mini's gegroeid tot zes, maar of ze de Simca's (dat zijn er inmiddels drie) kunnen bijhouden is de vraag. Voor variatie zorgen een Fiat 128 3P en natuurlijk de Renault 5 Alpine van "Michel Vaillant".

hzt16-sat-43

De historische autosport blijft groeien en de jongste loot aan de boom is het Interstate HARC NK 82-90. "Wat moeten die nieuwe auto's bij de HARC?" horen we wel eens zeggen, maar toen de HARC in 1976 begon met het organiseren van races, mocht je komen rijden met een auto uit 1965, die was toen dus 11 jaar oud. En 1990 is inmiddels alweer 27 jaar geleden! Kortom, dit zijn absoluut geen nieuwe auto's, het werd hoog tijd en dat blijkt ook, want de inschrijflijst ziet er aardig gevuld uit met 27 namen. Van die inschrijvingen zijn er maar liefst 16 met een BMW E30. Een winnaar tippen is bij gebrek aan resultaten uit het verleden lastig, maar kijkend naar het potentieel van de auto's komen we bij onze Zuiderburen van de BRAVO uit. Jan van Elderen in zijn Ford Sierra Cosworth lijkt een goede kanshebber, evenals Mathieu Damiens en Eric Nulens in Porsches, of Ronald Thienpondt in een Toyota Supra.

hzt16-sat-52

Reacties

    • 8
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 25 april 2017 21:08

    Super leuk natuurlijk deze club hobbyisten maar van een race weekend is toch echt nauwelijks sprake. Het historische auto racen is in Nederland op een heel laag pitje komen te staan en geen idee waarom eigenlijk.

    • 8
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 25 april 2017 21:37

    Waar heb je 't over? Ten opzichte van het moderne racen in Nederland (dat op sterven na dood is) bloeit het juist als nooit tevoren, man!

    • 4
    • 5
     
    peter kraaijeveld 26 april 2017 14:38

    Nou, ik ben het met de tweede anonieme gebruiker helemaal eens: wat een prachtige velden, wat een schitterend geluid (hoewel een beetje minder demping voor nog meer muziek zou zorgen)! Maar misschien doelt de eerste anonieme gebruiker op de tijden dat er 'officiële' BMW- en Alfa teams om de hoogste prijs streden (zie bijvoorbeeld de HZT in de jaren negentig (zie bijvoorbeeld 1994 https://youtu.be/MTHDDFbg_YE). En tja, een Glas, een Honda S800, een Imp of een Anglia zie je niet zo gauw meer. Of een Opel Olympia! Maar daar staat heel wat competatiefs voor in de plaats. In ieder geval verheug ik mij er nu al op!

    • 6
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 27 april 2017 10:49

    Het feit dat er geen hond op af komt zegt denk ik genoeg.

    • 2
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 27 april 2017 22:14

    Dat ligt volgens mij aan de geluidsnormen. Hoeveel volk kwam er op de laatste moderne nationale evenementen af, zo die er überhaupt nog zijn? Ook niet veel. En op de Historic GP komen tienduizenden mensen af, daar rijden deze 'hobbyisten' ook...

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 april 2017 17:39

    HGP is ook wel klaar maar dat gaan we later dit jaar vanzelf zien.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet