Retro

Retro 1990: Het Zandvoortse circuit leeft op bij de openingsraces

fford-spoolder
Ruud Spoolder blijkt de nieuwe Nederlandse Formule Ford-hoop.


Nieuwe oogst Formule Ford
Na het verdwijnen van Marcel Albers en Evan Kersbergen lijkt Nederland er in de Formule Ford toch weer een troef voor teruggekregen te hebben. Niet de favorieten Franc ten Wolde en Europees kampioen karting Marc Goossens pakten de hoofdprijs, maar de bijna 22-jarige Ruud Spoolder reed in zijn debuut bij de Senior FF1600-categorie naar de overwinning. Vanaf de vijfde startpositie pakte de Hagenaar, die met zijn opvallende lange blonde lokken zo van een Californische surfplank lijkt te zijn weggelopen, reeds na drie ronden de leiding. Toen zijn directe achtervolgers Tommi Anttalainen, Ten Wolde en Sasscha Maassen elkaar vervolgens spectaculair bestreden, bouwde Ruud een voorsprong op, die echter door plotselinge regenval in de laatste ronden in gevaar dreigde te komen. "Ik had de remverdeler heel ver naar voren staan en toen het nat werd ging hij blokkeren. Ze kwamen weer erg dichtbij en toen ze in de laatste ronde bij Bos Uit nog maar zo'n tien meter achter me zaten, ben ik naar rechts gestoken om te verhinderen dat ze een slipstream zouden pakken. Daardoor heb ik het gered!". Anttalainen kwam slecht 0,121 seconde te kort, met achter de Fin Ten Wolde en Maassen. Na een confrontatie in de beginfase eindigde Goossens op de vijfde plaats voor Oscar Middeldorp, die na een tussenjaar in de Renault 5's terugkeerde met het NOMAG-team in de Formule Ford, ditmaal in de Samson-kleuren. René Kouwenberg won de Dunlop Pré-80 klasse voor Robert Beukers en Alex Veerman. Op basis van deze eerste race ziet het er naar uit dat we een 'heavy' seizoen tegemoet gaan met vele kanshebbers.

euser

Cor Euser steelt de show in Groep N

Het verdwijnen van het Europese Toerwagenkampioenschap twee jaar geleden betekende een opleving voor alle nationale kampioenschappen in geheel Europa. Door het tijdig verzetten van de bakens van Groep A naar Groep N is deze trend gelukkig ook in ons land zichtbaar geworden. In navolging van de fabrikanten elders in Europa zijn de importeurs zich in Nederland gelukkig bewust geworden van de promotionele waarde van een dergelijk kampioenschap. Door het uit Duitsland gekopieerde 'gewichts-handicap'-systeem heeft de belangstelling voor de Productiewagens zo'n enorme vlucht genomen dat er zelfs twee aparte races voor de klasse tot 2000cc en boven 2000cc noodzakelijk zijn geworden. Vanaf een vijfde startplaats reed Cor Euser op kwalificatiebanden en met een dosis geluk één van de allerbeste races uit zijn carrière.

euser-vandedum

Na in het begin van de wedstrijd met de Mercedes 2,5-16's van kampioen Arthur van Dedem en Jeroen Hin in de clinch gelegen te hebben kwam er een erg plaatselijke bui naar beneden. Daardoor kon Euser op de verrassende leider Ger van Krimpen in de Sierra Cosworth inlopen en in de Hugenholtz-bocht de leiding in de race overnemen. Daarbij kon Euser zijn qualifiers op het natte asfalt afkoelen en zo zijn eerste buit van het seizoen binnenhalen. Achter Van Krimpen eindigden de door de importeur gesteunde Mercedes-rijders Van Dedem en Hin als derde en vierde. Beiden zijn ervan overtuigd dat er in de komende weken nog veel testwerk verricht moet worden. Mike Hezemans maakte met een Porsche 944 S2 de overstap naar de Productiewagens. In een door bandenproblemen geplaagd weekend, waarbij Mike op de zaterdagochtend eerst nog moest afrijden voor de licentiecommissie, zat er voorlopig niet meer in dan een achtste plaats.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet