Retro

Retro 1990: Het Zandvoortse circuit leeft op bij de openingsraces

vol-veld-asconaas

Jacobs Ascona Cup: Stijgend genot!
De inspanningen die Joris de Raadt en Erik Post verrichtten ter promotie en bevordering van deze spectaculaire en betaalbare Cup worden momenteel rijkelijk beloond. De trainingen voor deze klasse worden zelfs in even en oneven nummers opgesplitst, zoveel animo is er om mee te doen. 38 wagens aan de start voor deze eerste wedstrijd en de verwachtingen zijn dat deze tot 60 zullen stijgen, waardoor een kwalificatierace noodzakelijk zal worden.

De allereerste Ascona-race leverde een overwinning op voor Jan van Rijn, met achter hem René van Ling en Maarten Jansen. Leo Kemmer verloor zijn tweede plaats door bandenpech en zakte terug naar de vierde plaats. Na afloop werd Van Ling uit de uitslag gehaald vanwege technische onvolkomenheden. Jansen en Kemmer stegen een plaatsje naar twee en drie.

duel-alfa-hart-frankenhout
Prachtige strijd tussen David Hart en Fred Frankenhout.

Rentree Fred Frankenhout in Squadra Bianca Cup
Toerwagen routinier Fred Frankenhout maakt zijn come back in de nationale racerij. Met twintig jaar race-ervaring behoort Frankenhout al bij voorhand tot de favorieten voor de titel in deze klasse. Fred begon in 1970 met racen in een Simca 1000 Rally. In dat debuutseizoen werd hij direct kampioen in zijn klasse. In de daaropvolgende jaren was hij een bijzonder succesvol lid van het Dutch National Racing Team. Zijn grootste bekendheid verwierf Fred door zijn spectaculaire rijstijl, die hij met name eind jaren 70 met de Opel Commodore GSE demonstreerde. Als één van de weinige Nederlanders reed hij voor het Opel fabrieksteam en won samen met Huub Vermeulen EK Toerwagenraces op Monza en Imola. Na een vierde plaats in de Toyota Starlet Cup in 1987 stopte Fred met racen, maar nu pakt hij de draad weer op. Na een schitterend gevecht met de ervaren Alfa-rijder David Hart moest hij het onderspit delven.

spin-alfa
Bart Rosman raakte door een spin zijn goede positie kwijt.

Aanvankelijk mengde Jan van Vught zich ook nog in dit gevecht, maar een kapotte stuurstang betekende het einde in de grindbak van de Tarzanbocht. Nu ging de derde plaats naar Aart J. Bos.

alfa-strijd
Prachtige strijd door het hele veld heen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet