Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (8): Historic Formula 2

hgp2015-fri-63

De historische F1-auto's zijn ongetwijfeld de hardste auto's tijdens de Historic GP, maar de categorie die daarmee wedijvert, is de Historic Formula 2. De op Zandvoort zeer populaire klasse van de Historic Sports Car Club – de historische club die meer doet dan sportscars – gaat volop gebruikmaken van de geluidsdagen die de Historic GP haar biedt. Het blijft ongelooflijk hoeveel herrie er uit een viercilindertje kan komen...

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het verhaal van de race
De Historic F2 is ingedeeld in twee klasses – met een extra klasse voor Atlantic-auto's, maar laten we het niet te ingewikkeld maken. De race om de kop gaat tussen de auto's tot 1978, meestal Marches met gillende BMW-motoren, daarachter ontspint zich vaak nog een veel spannender gevecht tussen de oudere auto's van eind jaren zestig en begin jaren zeventig, doorgaans aangedreven door een Cosworth-motor. Daar is de variatie ook iets groter: behalve March zijn daar ook Brabham, Surtees en Chevron vertegenwoordigd.

hgp-2014-zondag-actie-6

Duel om in de gaten te houden
Juist in dat middenveld hebben twee auto's het vaak met elkaar aan de stok, ook omdat het via de klassewinst om het kampioenschap gaat. Let op de auto met nummer 1 van Robert Simac, de Fransman met zijn March 712M, die de titel de afgelopen twee jaar greep, en zijn Zwitserse tegenstrever Luciano Arnold, in de fraaie Brabham BT36. De winnaar van de afgelopen twee jaar, Darwin Smith, is er niet bij, wat vooraan Matthew Watts (March 772) de grootste kansen op de overwinning geeft.

Bijzondere auto
Op afwisseling zijn we dol, dus het is leuk om een Modus op de inschrijvingslijst te zien staan. De M7 van Mike Barnby (de auto met startnummer 5) is het zeker de moeite waard om in het rennerskwartier even een iets langere blik op te werpen.

hgp-2014-zondag-actie-7

Opvallend gezicht
Phil Hall is een coureur met een karakteristieke kop en rijdt een brede variatie aan historische auto's. Zijn opvallendste bezit (komt helaas niet vaak buiten) is de Theodore TR1 waarmee Keke Rosberg ooit in de stromende regen de Race of Champions van 1978 won. Eigenlijk was dat ook al een F2-auto – een Ralt die naar F1-spec werd omgeturnd – dus misschien is het niet zo gek dat hij ook Historic F2 aan zijn palet heeft toegevoegd. Je vindt 'm in de March 752 met nummer 44: de prachtige gouden Warsteiner-auto die ooit door Harald Ertl werd bereden.

F2 op het Zandvoort van toen
Na het ongeluk van Chris Lambert op Zandvoort in 1968 bleef de Formule 2 weg uit de duinen tot 1979, toen er eindelijk weer een Grote Prijs van Zandvoort werd verreden. Eddie Cheever won die in een Osella-BMW FA2/79, met de March-BMW 792's van BMW-juniors Teo Fabi en Marc op de overige podiumplaatsen. Drie Nederlanders reden mee in die race: Huub Rothengatter (RTH Chevron-Hart B48) en Arie Luyendijk (BS Chevron-BMW B48) werden 12e en 13e, Boy Hayje (Henton March-Hart 782) viel uit. Eigenlijk hebben de auto's die je dit weekend op Zandvoort ziet rijden, in hun oorspronkelijke tijd dus nooit Nederland gezien...
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet