Retro diversen

Retro: BMW M1 Procar Revival op de Red Bull Ring

Dit weekend vindt in het kader van de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring ook een revival van de BMW M1 Procar series plaats. Met behulp van BMW Classic komen er veertien exemplaren aan de start in het voorprogramma van de F1. Onder de deelnemers enkele oudgedienden zoals Jan Lammers, Hans J. Stuck, Niki Lauda, Jochen Mass en Bruno Giacomelli. Ook Jos Verstappen neemt deel aan de wedstrijd op de Red Bull Ring. Autosport.nl kon het niet nalaten om toch eens even in de archieven te duiken.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Willem J. Staat/Gerrie Hoekstra

lammers-bmw-actie
Jan Lammers in 1980 voor BMW Nederland in actie.


BMW M1 Procar Revival op de Red Bull Ring
De wat oudere generatie autosportfans zal zich de BMW M1 Procar-series in het voorprogramma van de diverse GP's in 1979 en 1980 absoluut nog herinneren. Het toenmalige Procar-project werd in 1976 al achter de schermen door Jochen Neerpasch, Martin Braungart en Paul Rosche opgestart. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de auto voor de toenmalige Groep 4 in het World Sports Car Championship te homologeren. De toenmalige FISA(nu FIA) weigerde dit. Interessant genoeg werd de M1 wel voor de toenmalige DRM als Groep 4 gehomologeerd en maakte met Marc Surer aan het stuur zijn werelddebuut tijdens de Eifelrennen van 1979. Direct bij het Nordschleife debuut eindigde Surer als negende.

2016 Premiere Ring DRM
Eerste optreden van de M1 Procar tijdens de DRM Eifelrennen op de Nürburgring 1979. 

De door Giugiaro ontworpen M1 Procar was van een 3.5L Motor voorzien die ongeveer 500 pk. Leverde. Het gewicht van de auto bedroeg 1020 kg. In 1987 zat het F1 baas Bernie Ecclestone behoorlijk dwars dat er in het toenmalige FIA World Touring Car Championship zoveel fabrikanten deelnamen. Openlijk vond hij het ook niets en gaf Alfa de opdracht om de 164 Procar te bouwen. Alhoewel Riccardo Patrese in opdracht van Ecclestone een groot aantal tests uitvoerde, kwam het project nooit van de grond.

2016 Project 4
Uit de tijd dat Ron Dennis McLaren nog niet in handen had. 

.
Toen de M1 niet direct in Sports Car Racing ingezet kon worden vond Jochen Neerpasch een willig oor bij Bernie Ecclestone voor zijn "Cup"Het resultaat was overdonderend. BMW Nederland, BMW Italia, Schnitzer, Sauber en zelfs Ron Dennis met zijn Project Four Racing waren allemaal van de partij.

jan-bmw
Jan Lammers nam met succes aan de BMW M1 Procar series deel.

Nu ondenkbaar, maar toen had men in de F1 nog plaats voor een leuke bijzonderheid.  De eerste vijf gekwalificeerde Grand Prix-coureurs kregen van de organisatie een door BS Racing geprepareerde M1 toegewezen, waarmee zij zich voor de Procar-wedstrijd moesten kwalificeren. Alleen de Ferrari en Renault coureurs kregen van hun bazen startverbod. Zo verschenen Jody Scheckter, Gilles Villeneuve en Jean Pierre Jabouille en René Arnoux echter nooit aan de start van BMW M1 Procar wedstrijd. Op een enkele uitzondering na vonden alle wedstrijden in het voorprogramma van de F1 plaats. Toine Hezemans en Jan Lammers kwamen destijds voor BMW Nederland uit en Lammers wist op Donington de openingswedstrijd in 1980 te winnen.

2016 Race Hockenheim
Prachtig gevecht tussen Pironi en Lauda op Hockenheim in 1979.

Nadat BMW Motorsport Sportbaas Jochen Neerpasch begin 1980 naar Talbot vertrokken was, ebde de belangstelling bij BMW Motorsport enigszins weg en al na twee seizoenen werd de stekker uit het project getrokken. Renault werd in 1981 met de R5 Turbo Cup de jarenlange opvolger.

2016 Angelis 1
Elio de Angelis won de allereerste BMW M1 Procar-wedstrijd op Zolder 1979.

De eerste Procar-wedstrijd op circuit Zolder leverde een overwinning op voor de Italiaan Elio de Angelis voor het team van Osella. De eerste titel werd door Niki Lauda gewonnen, de tweede door Nelson Piquet. De BMW M1 Procar werd door zijn verbondenheid met de Formule 1 een begrip.

2016 Bleekemolen
Ook Michael Bleekemolen reed in de BMW 1 Procar op Zandvoort.

Bernie Ecclestone voorspelde het kampioenschap in 1980 op de Avusring een grote toekomst. Maar ook Bernie zat er wel eens naast. Zijn voorspelling kwam niet geheell uit. Er lag wel een mooie historische toekomst van de BMW M1 Procar in het verschiet waarvan nog generaties lang genoten kan worden.

2016 Giacomelli
Zo simpel was dat vroeger..... Gewoon een M1 Procar in de tent.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet