HARC

HARC nieuws Mei: HARC Vrij Rijden Dag 17 juni

VR

Op vrijdag 17 juni is er weer een ouderwetse HARC Vrij Rijden Dag. Dat betekent: alle gelegenheid om voor relatief weinig geld (zeker als je lid bent van de HARC) lekker kilometers te maken op de Zandvoortse racepiste. De gebruikelijke regels ten aanzien van veiligheid en geluid zijn van toepassing. Verzeker je er vooraf van dat je bolide hieraan voldoet om teleurstelling bij de technische keuring te voorkomen. Zoals altijd hoort de HARC graag van te voren of je erbij bent, aanmelden kan via deze link.

HZT

Gezellige HZT

De Historische Zandvoort Trophy was een ouderwets gezellig evenement met heerlijk zonnig weer. Wij hadden goede hoop dat de mogelijkheid tot Vrij Rijden op zaterdag voor een volle baan zou zorgen, maar dat viel een beetje tegen. Gelukkig waren de startvelden van de MG Triumph Competitions, NK HTGT en NK GTTC wel goed gevuld en hadden we ook een aardig veld in het nieuwe NK'82-'90. We zagen mooie races, waarbij in het NK GTTC en NK82-90 vooraan flink gestreden werd en het was gezellig in de HARC Hospitality. De uitslagen van de races vind je hier

Naast de bekers voor de diverse ereplaatsen werd de Willem Blankevoort wisseltrofee voor de derde keer uitgereikt, Ben Devilee is de man die hem een jaar lang op zijn schoorsteenmantel mag zetten. Proficiat! De foto's van de HZT zijn te vinden in de mediamap op de website.

Op Autosport.nl staan een raceverslag en een sfeerverslag.

Caffi

Alex Caffi de ster van de Grand Prix Historique van Monaco

Slechts twee Nederlanders verschenen aan de start op de Grand Prix Historique van Monaco, het tweejaarlijkse glamour event rondom de geschiedenis van de GP van Monaco. Jan Biekens reed achteraan mee in de Formule Junior-races, met een nieuw aangeschafte Stanguellini die van Wolfgang von Trips was geweest. Biekens, die bekend werd door het nabouwen van een Ferrari 156 'Sharknose', wil de auto origineel houden, wat betekent dat hij het Fiat-blokje op 65 pk houdt.

Ad van der Kroft nam zijn Connaught Type A mee, maar de Alta-motor in de F2 uit 1953 liep niet lekker. Ook hij was daardoor tot een bijrol veroordeeld.

Frits van Eerd had de derde Nederlander kunnen zijn, maar zijn March 761 werd uitgeloot. Het exemplaar (ook ex-Ronnie Peterson) van Katsu Kubota werd wel toegelaten en reed naar de tweede plaats in de race voor F1-auto's uit 1973-'76, de populairste race van het evenement. De hoofdrol was weggelegd voor Alex Caffi, die met zijn Ensign N176 naar de zege reed. De oud-F1-coureur (Osella, BMS Scuderia Italia) vertrok van pole en had geluk dat de eerste start werd afgeblazen na een blunder met de safety car. Caffi was slecht weggekomen bij die eerste start, maar bij de tweede maakte hij geen fout. Stuart Hall (McLaren M19C) won de andere drieliter-race voor F1's van 1966-'72, terwijl Andy Middlehurst opnieuw een grote prijs binnenhaalde door met zijn ex-Jim Clark Lotus 25 de winst te grijpen in de wedstrijd voor anderhalveliter-F1's uit 1961-'65. Hij passeerde daarvoor poleman Joe Colasacco in de glorieus klinkende Ferrari 1512, om daarna bij de Amerikaan weg te rijden. Tony Wood was ongenaakbaar in de race voor F1's en F2's uit de jaren vijftig. Met zijn Tec-Mec vertrok hij van pole, waarna niemand hem nog terugzag. Hetzelfde ging op voor de race voor sportwagens uit de jaren vijftig: de C-type van JD Classics, die in handen van Alex Buncombe of Chris Ward al zo veel prijzen won, deed het nog maar eens. Buncombe won deze race twee jaar geleden, Ward deed 't nu. De Junior-hoofdprijs ging naar Jonathon Hughes' Lola, terwijl er geen beker werd uitgereikt aan de vooroorlogse auto's. Hun race was gedegradeerd tot een parade, hoewel niet iedere coureur dit door (wilde) hebben. Lees meer in de komende uitgave van Retro Racing Magazine en het raceverslag en sfeerverslag op Autosport.nl.

GTTC

GTTC in actie tijdens Familie Racedagen driven by Max Verstappen
Op 4 en 5 juni wordt er topdrukte verwacht op Circuit Park Zandvoort als Grand Prix winnaar Max Verstappen zijn opwachting maakt. Er wordt bovendien echt geracet: onderdeel van het programma zijn diverse spectaculaire races waaronder twee om het Dutch Championship voor GT&TC's '66-'81. Een uitgelezen kans voor de GTTC-piloten om voor bomvolle tribunes hun kunsten te vertonen. Dit vormt meteen een mooie reclame voor de historische autosport ten overstaan van een jong en enthousiast publiek, vandaar dat de HARC op deze dag aanwezig is om leden te werven. Kijk HIER voor meer informatie over het evenement op de website van de Familie Racedagen driven by Max Verstappen.

RRM

Retro Racing Magazine editie 11
De nieuwe editie van Retro Racing Magazine staat vanaf 26 mei online. In nummer 11 wordt o.a. aandacht besteed aan de HZT, Grand Prix Historique Monaco, Spa Classic en de Pinksterraces op Zandvoort met HMR en Marcel Albers Memorial Trophy, plus nog veel meer. Gauw lezen dus op de website van Retro Racing Magazine.

904

TC berichten
De HZT is altijd een mooie gelegenheid voor de TC om aan het begin van het seizoen te kijken hoe alles er voor staat. Vele bekende auto's (en rijders) hebben een opfrisbeurt gehad, maar er zijn ook vele nieuwe gezichten en deze keer een nieuwe raceklasse, de HARC 82-90. Zoals gebruikelijk werd ook de kleding gecontroleerd na de race en iedereen had zich keurig aan de voorschriften gehouden. Een groot verschil met een paar jaar geleden! Hier kunnen onze buitenlandse collega's nog wat van leren. In de HTGT klasse werden een aantal auto's op hoogte gecontroleerd. De Porsche 904 en de Ford GT40 werden gediskwalificeerd omdat deze te laag zouden zijn. Samen met de KNAF is dit later verder uitgezocht. Beide auto zijn zogenaamde GTP's, de FIA ziet deze auto's als "Non-homologated" ondanks dat ze wel degelijk homologatiepapieren hebben. Dus is de FIA Appendix K, hoofdstuk 6 van toepassing, en die schrijft een hoogte van 60mm voor. Dus was de diskwalificatie eigenlijk onterecht. Echter voor alle andere auto's in de HTGT is de FIA Appendix K, sectie 10.2 van toepassing en hier geldt wel degelijk een hoogte van 100mm. Vandaar de verwarring. Mocht je de homologatiepapieren van jouw auto nodig hebben, dan zijn deze via de HARC op te vragen. Altijd handig bij de aanvraag van een nieuw HTP of als je eens wilt bekijken wat er aan jouw auto allemaal is toegestaan.

NationaleOldtimerdagLelystad-Poster-Site-2016

HARC op Nationale Oldtimerdag Lelystad
Op zondag 19 juni (Vaderdag) is de HARC weer present in Lelystad tijdens de Nationale Oldtimerdag. Met 400 historische automobielen, klassieke rond- en platbodemschepen, roemruchte reddingboten, straattheater en 20.000 bezoekers is dit evenement het grootste vrij toegankelijke eendaagse oldtimerevenement van Nederland. Men viert o.a. 50 jaar Ford Mustang en 100 jaar BMW. Met autoracen heeft het niets te maken en juist daarom is dit een prima podium om reclame te maken voor de HARC en de Historic Grand Prix. We zetten daarom weer een aantal fraaie racewagens neer. Het is een gratis toegankelijk evenement, dus kom gezellig langs op zondag 19 juni in Lelystad Haven op de Nationale Oldtimerdag.

Historic Grand Prix 2016 01

Op zoek naar een vaderdagcadeau? Historic Grand Prix!
Over Vaderdag gesproken: vind je het ook lastig om een geschikt cadeau te bedenken? De Historic Grand Prix Zandvoort heeft het ideale cadeau voor Vaderdag! Zoek niet verder en trakteer je vader (en jezelf) op een dag of weekeinde Historic Grand Prix Zandvoort. Het programma is een mix van de bekende publiekslievelingen en 'nieuwe' raceklassen, waaronder een klasse voor vooroorlogse sportscars. Aansprekende demo's en de rijdersparade door het Zandvoortse centrum zijn andere onderdelen van het goed gevulde weekend van 2, 3 en 4 september 2016. Welke vader wil er nou niet naar de Historic Grand Prix Zandvoort? Maak gebruik van de vaderdagactie en ontvang twee tickets in een mooie cadeauverpakking, met tijdelijk een gratis voucher voor het door RTL GP Magazine samengestelde programmaboek!

NKnieuw

Prima start NK82-90
Vooraf was het spannend. Je steekt je nek uit en de vraag is dan of die inschrijvingen ook daadwerkelijk komen. Dat bleek gelukkig het geval en met 16 auto's op de startgrid mogen we spreken van een veelbelovend begin. De variëteit was dik in orde met een kern van 7 BMW's aangevuld met 2 Ford Sierra's, 2 Alfa 75's, een Porsche, een Mazda en een Volvo plus twee echte historische racers van het merk Toyota: Martijn Bijster in een cup-Starlet en Frans Amsing in de wild beschilderde Supra waarmee hij in de jaren '90 het top-2000+ kampioenschap betwistte. Natuurlijk waren er aanloopmoeilijkheden, het is ook voor ons een leerproces, maar wij zijn tevreden met deze start. We gaan onze bevindingen evalueren en kijken welke punten, in het reglement en anderszins, verbetering behoeven. Wordt vervolgd!

Leone

Leone en Daly historische winnaars tijdens Pinksterraces
Valerio Leone uit Italië won met Pinksteren beide Historic Monoposto races op Zandvoort in zijn March 783 formule 3. Kees van der Wouden jr. pakte tweemaal de 2-liter klasse met zijn Royale RP30, terwijl de 1600-klasse werd gedomineerd door Roel Mulder in zijn PRS RH02. Bij de Formule Vee's was Erle Minhinnick in zijn Apal twee keer de winnaar. De Marcel Albers Memorial Trophy voor Formule Fords werd betwist door een 70-tal rijders die zich via heats moesten kwalificeren voor de finale. Melroy Heemskerk leek goede papieren te hebben, maar uiteindelijk ging de Marcel Albers Memorial Trophy naar Stephen Daly in een niet erg historische Ray GR11. Roel Mulder had een druk weekend, want hij won ook hier, in dit geval de pre'82 klasse in zijn PRS. Nicolas Beloou pakte de pre'92 klasse in een '90-er Van Diemen. (foto: D. Wildenberg)

Strijder

Nederlanders scoren goed tijdens Spa Classic

In het overvolle Pinksterweekend vond op Spa de zesde Spa Classic plaats. Diverse Nederlanders presteerden prima op deze inmiddels vaste waarde op de kalender van Peter Auto. In de Sixties Endurance-race reed Armand Adriaans met zijn Belgische teamgenoot Kristoffer Cartenian naar een zevende plaats algemeen. Daarbij ging hij ook nog in de eerste Mustang over de finish. Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar kwamen als beste Porsche 911 over de streep. Jan Gijzen deed het ook goed in de Lotus Elite die hij deelde met de Belg Bart Blommaert: hij werd tweede in zijn klasse. Alleen Erwin van Lieshout had pech. Voor hem duurde de race maar vijf ronden, nadat de gaskabel van zijn Porsche was geknapt. Aan de Heritage Touring Cup namen ook enkele landgenoten deel. John Baak deelde een BMW 3.0 CSL met de Belg Patrick Mortier, maar zij konden vanwege remproblemen geen potten breken. Hetzelfde gold voor de ex-Henny Hemmes Camaro waarin Jan Schippers samen met zuiderbuur Bart Smeets reed. Tijdens de eerste race was de auto opeens zijn compressie kwijt. Mischa Strijder deed het intussen verrassend goed in Group C. Met zijn Porsche 962C kwam hij als zevende en zesde algemeen over de finishlijn, wat hem twee maal een tweede plaats in zijn klasse opleverde. In CER1 en CER2 gingen de zeges naar de 'usual suspects': Martin O'Connell/Sandy Watson (Chevron B19) en Dominique Guenat (Lola-BMW T286). Vincent Gaye (Ferrari 275 GTB/C) pakte de dubbel in de Trofeo Nastro Rosso. Het uitgebreide verslag en een sfeerimpressie van Mattijs Diepraam lees je op Autosport.nl.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet