HARC

HARC nieuws Maart: Kick-off race HARC NK'82-'90 tijdens Historische Zandvoort Trophy

480 gerrit op kop

De reglementen voor het nieuwe HARC NK'82-'90 zijn door de KNAF goedgekeurd en de inschrijflijst begint zich langzaam te vullen. Dat is ook niet zo gek, want de HARC biedt deelnemers tijdens de HZT tegen een gereduceerd tarief van 200 euro maar liefst 100 minuten rijtijd, verdeeld over een training en drie races. Het doel is om zoveel mogelijk auto's die destijds in actie kwamen, dus ook cup-racers, in staat te stellen deel te nemen: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Foto's: PR HARC, Carlo Senten en Gerrie Hoekstra

480 korte-circuit-1986


Heb je een toerwagen of GT auto uit de periode '82-'90 die is voorzien van de benodigde veiligheidsvoorzieningen? Dan nodigt de HARC je uit om mee te doen. Voorlopig wordt er nog niet al te strikt naar de eisen van het zogenaamde Historisch Technisch (HTP) gekeken. Op termijn streeft de HARC wel naar tijdsconforme auto's die voorzien zijn van een HTP. In samenwerking met de KNAF kan de HARC je advies geven over wat ervoor nodig is om jouw auto daarvoor in aanmerking te laten komen. Bij cup-auto's zal er worden bekeken om of het cup-reglement te volgen of de homologatie. Interesse? Meedoen?

INFO NK HARC'82-'90

Kijk op de site onder het kopje NK HARC'82-'90 en/of mail naar:

secretariaat@harc.nl

480 Vrij-rijden

Vrij Rijden op 1 april

Het is bijna zover: de eerste Vrij Rijden dag van 2016. Op vrijdag 1 april staat Circuit Park Zandvoort de gehele dag tot de beschikking van de HARC. Zoals altijd wordt er gereden in vier groepen, van straatauto's via raceauto's tot formulewagens, voor deelnemers met of zonder licentie. Heb je je nog niet aangemeld, doe het dan meteen. Kijk voor het tijdschema, alle informatie en om je in te schrijven op de HARC-website.

TIJDSCHEMA/INSCHRIJVEN

480 MG-Comp-1

Volle startvelden tijdens Historische Zandvoort Trophy

De laatste berichten van de drie raceseries die te gast zijn tijdens de Historische Zandvoort Trophy beloven veel spektakel op de baan: zowel het NK HTGT, het NK GTTC als de MG Triumph Competitions gaan het seizoen 2016 in met overvolle inschrijflijsten. Dat betekent dat er drie startvelden met elk meer dan 40 auto's worden verwachten! Volop genieten dus van fraaie bolides, dwars bochtenwerk en mooie inhaalacties. HARC leden hebben als altijd gratis toegang. De HARC hoopt u op 30 april en/of 1 mei te mogen verwelkomen in onze HARC Hospitality voor een hapje en een drankje.

480 Goodwood

Zware crashes voor Nederlanders in Goodwood Members' Meeting

De 74th Members' Meeting op Goodwood – de derde in het moderne tijdperk – is afgelopen zondag opgeschrikt door enkele zware crashes. Daar waren ook Nederlandse coureurs bij betrokken. Karsten Le Blanc kwam los van enkele gekneusde ribben met de schrik vrij, na een geweldige klap met zijn AC Cobra, maar Michiel Smits was minder gelukkig. De NK HTGT-coureur ging er hard af met zijn pas aangeschafte Lola T70 Spyder en moest per helikopter naar het ziekenhuis van Brighton worden getransporteerd. Daar werden enkele gebroken ribben en gebroken ruggenwervels geconstateerd. Smits' ruggengraat bleef gelukkig onaangetast. Wij wensen hem heel veel sterkte bij het herstel.
Het ongeluk van Stephen Bond was zo mogelijk nog huiveringwekkender: de Brit kwam na diverse salto's met zijn Lotus 18 op zijn kop in de voetgangerstunnel terecht. Goodwood kroop door het oog van de naald, want er waren op dat moment geen mensen in de tunnel, Bond had slechts een gebroken sleutelbeen.
Intussen zorgden de auto's van vóór de Eerste Wereldoorlog en de toerwagens uit de jaren zeventig voor het meeste spektakel. David Hart werd met zijn Cobra vierde in de Graham Hill Trophy en reed samen met Hans Hugenholtz naar de 11e plaats in de Alan Mann Trophy voor Ford GT40's. De demo's met F1-auto's uit het groundeffect-tijdperk en met een ongeëvenaard aantal Porsche 917's en Ferrari 512's waren onvergetelijk.

Volledig wedstrijdverslag

Sfeerverslag (1)

Sfeerverslag (2)

Ook RetroRacingMagazine besteed in het eerste nummer van 2016 uitgebreid aandacht aan de Members Meeting.

www.retroracingmagazine.nl

480 kleding
Veiligheid boven alles

Het raceseizoen gaat bijna van start. De motor heeft een grote revisie gehad en al die kleine reparaties die het vorige seizoen zijn blijven liggen, zijn nu eindelijk uitgevoerd. Tijd om ook even naar de veiligheidszaken te kijken, hopelijk heeft niemand ze echt nodig, en dat moeten we ook zo houden. Dus ook hier even alles nalopen: gordels, stoelen, keuring van de brandblusser, het regenlicht, de rubber slangen naar de carburateur en natuurlijk alle kleding en de helm.
Voor 2016 is er een kleine verandering voor de brandblussers die met twee stalen banden deugdelijk bevestigd moeten zijn. Dus niet met een paar houtschroeven. Niet nieuw maar wel een vaak voorkomend probleem zijn de borduursels en extra labels op racekleding. Deze mogen niet doorgestikt zijn, maar alleen op de buitenste laag. Het opstrijken van afbeeldingen mag niet omdat de warmte de brandwerende laag aantast. Alle details over de veiligheidseisen zijn ook te vinden op de KNAF website onder FIA CSI&Appendices artikel 253.

480 max-verstappen

GTTC in actie op Racedagen driven by Max Verstappen

Een nieuw evenement op Zandvoort: de Racedagen driven by Max Verstappen. Tijdens zijn ingelaste optreden vorig jaar bleek al dat Max volle tribunes trekt. Op 4 en 5 juni dit jaar verwacht men nog veel meer toeschouwers: op zaterdag 40.000 en zondag zelfs 60.000. Behalve demo's van Max met zijn Formule 1 Toro Rosso zal er nog meer racespektakel te zien zijn: Formula 4, Mazda MX-5 cup en....de historische racers van het GTTC. Met zoveel publiek is dit een mooie promotie voor de historische autosport. Omgekeerd is het natuurlijk kicken om met je historische racer voor een uitverkocht huis te mogen acteren. De GTTC-organisatie is dan ook vastbesloten om een mooie show neer te zetten en de inschrijflijst loopt al behoorlijk vol. De Racedagen driven by Max Verstappen op 4 en 5 juni zijn een uitje voor het hele gezin, want er zijn ook nog supercars, muziek, een reuzenrad, botsauto's en nog veel meer.

MEER INFO

480 BMW

Uitverkocht huis tijdens Historic Grand Prix

Nee we hebben het niet over de tribune of de paddock, daarvoor zijn op dit moment nog kaarten verkrijgbaar. Bovendien krijgt een HARC-lid een gratis weekend paddockkaart met een voorverkoopprijs van € 40. (Nog geen lid? Dan nu meteen aanmelden!). Waar hebben we het dan wel over? Over de twee nationale kampioenschappen NK HTGT en NK GTTC. Racen met historische toerwagens en GT's is momenteel zo populair dat beide klassen in rap tempo hun gehele voorraad vaste deelnemerspakketten (zogenaamde package deals) verkocht hebben. Daarbovenop zijn nog eens nog eens zoveel verzoeken van andere rijders, om deze race mee te mogen maken, binnengekomen, dat beide klassen het absolute maximum van 57 auto's aan de start zullen brengen. Daaronder zijn spectaculaire auto's uit de sixties en seventies. Het GTTC belooft ons bijvoorbeeld een vijftal BMW '02's met bekende namen uit de BMW-wereld plus (net als in 2015) een groep fanatieke Ford Capri-racers. Komt dat zien op 2 t/m 4 september.

Nieuwe bestuurssamenstelling HARC
Tijdens de goed bezochte jaarvergadering op 8 maart in Eemnes heeft de HARC zoals gebruikelijk teruggeblikt op het afgelopen jaar en vooruitgekeken naar het nieuwe seizoen. Bij het agendapunt Bestuursverkiezing is er een nieuw bestuurslid gekozen, namelijk Haico van der Heijden. Iedereen kent Haico inmiddels als technische man, dus hij behoeft geen nadere introductie. Aftredend en niet herkiesbaar was Gusta Zonneveld. Donovan Wolfrat volgt Gusta op als penningmeester van de vereniging.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet