Retro

Retro 1989: Veel emoties tijdens beslissende Finaleraces Zandvoort

tik-toyota1

tik-toyota2

Finaleraces Zandvoort: Chaos bij laatste race Toyota Starlet Cup
De taferelen die zich bij de allerlaatste Toyota Starlet Cup-race afspeelden tarten in wezen elke beschrijving. Halverwege de wedstrijd achtte de wedstrijdleiding het noodzakelijk de pace-car de baan op te sturen na een aantal incidenten. Daarna zou rijder Robert Maas de nodige vlagsignalen genegeerd hebben en vervolgens de pace-car ingehaald hebben om één van zijn tegenstanders bij het opgaan van het rechte stuk in de vangrails te drukken. Vervolgens kreeg de heetgebakerde Maas het met diverse officials aan de stok. Een aantal wetsdienaars moest er aan te pas komen om de rijder voor enkele uren te laten afkoelen. Maas kreeg een boete van 2.500 gulden en werd als rijder levenslang de toegang tot het circuit ontzegd.

pace-car-toyota

Enkele heren hadden de pace-car situatie onvoldoende geïnterpreteerd en maakten misbruik van de situatie. Deze rijders, Jaap van der Ende, Ron Nobels, John de Vos en Rob Karst, werden niet meer tot de herstart toegelaten. De re-run werd over zes ronden gereden, waarna ook nog eens Rudolf van Nimwegen uit de uitslag werd geschrapt. Uiteindelijk werd kampioen John Vos maar als winnaar uitgeroepen, voor Evert Bolderheij en Henk Colijn.

john-vos

Eindstand Toyota Starlet Cup
1. John Vos 100
2. Jaap van der Ende 56
3. Frans Verschuur 56
4. Evert Bolderheij 53
5. Eric Vosveld 51
6. Henk Colijn 49
7. Thijs van Dijk 30
8. Auke Meijer 23
9. John de Vos 15
10. Pauline Borius Broek 14

fiesta-spin

Finaleraces Zandvoort: Engelse Fiesta Cup smaakmakers Groep A-race
Er stond voor de Finaleraces ook een Fiesta Cup-race op het programma, maar vanwege licentieproblemen konden slechts een aantal Engelsen de overtocht maken. Die hadden geen bezwaar om bij de Groep A ingedeeld te worden.

fontijn-kampioen
Peter Fontijn gaat natuurlijk driftend de hunzerug op.

Piet Dam en Peter Fontijn hadden de titels in hun klasse reeds op zak. Het was de laatstgenoemde die de eerste twee ronden de kop pakte, totdat Piet Dam het heft in handen nam. Wezenlijk veranderde er daarna nog weinig in de strijd om de kop.

crash-moritz

pech-moritz

Bert Moritz had weer eens pech. Hij blies onder aan de Hunzerug zijn motor op en verdween van het strijdtoneel. Wat nog de meeste spanning bracht was de deur aan deurkruk-strijd tussen de Engelse Fiesta-rijders onderling. Ondanks hun felle strijd toonden zij meer achting voor de vlagsignalen dan menig Nederlandse licentiehouder.

Eindstand Supertoerwagens Groep A tot 1300 cc
1. Egbert Top 20
2. Ron Nobels 15
3. H. Steeman 12

Eindstand Supertoerwagens Groep A 1300 - 1600 cc
1. Rob Nobels 60
2. Jeroen Singelenberg 30
3. Robert Voges 25
4. Carl dekker 12
5. Vogel 12

piet dam

Eindstand Supertoerwagens Groep A 1600 - 2500 cc
1. Piet Dam 100
2. Lex Proper 79
3. Jan Willem Kistjens 42
4. Peter Fontijn 27
5. Tom Langeberg 15
6. Paul Fauchey 15
7. Raymond Coronel 15
8. Peter Koopman 12
9. Erik Hoogland 12.
10. Harry Dekker 10

peter-fontijn

Eindstand Supertoerwagens Groep A boven 2500 cc
1. Peter Fontijn 70
2. Jacob van der Vooren 42
3. Ruud Span 22
4. Bert Moritz 20
5. Bart Uiterwaal 12

vdvooren
De forse Chevrolet Camaro van Jacob van der Vooren.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet