Retro

Retro 1989: Veel emoties tijdens beslissende Finaleraces Zandvoort

arthur-van-dedem

Finaleraces Zandvoort: King Arthur pakt met overmacht de titel in de Groep N
Ondanks een aangepaste homologatie werden de BMW's van Fred Krab en Klaas Visser toch toegelaten tot de training en de race. Fred Krab kreeg daardoor de kans om op een sportieve manier het kampioenschap te kunnen behalen. Hij zou al aan een tweede plaats genoeg hebben. Er circuleerden geruchten dat de Ford Sierra-rijders een pact gesloten zouden hebben om de BMW's bij de andere titelkandidaat Arthur van Dedem vandaan te houden. Carly Pellinkhof verving Ger van Krimpen in diens Sierra en BMW zou de Deen Erik Madsen geregeld hebben om te helpen. Aanleiding genoeg voor de bekende kampioenschap killerspeculaties in de paddock.

van-dedem-krab
Fred Krab (BMW) en Arthur van Dedem (Mercedes), zij aan zij na de start.

Fred Krab kon alle titelaspiraties echter na vier ronden vaarwel zeggen, toen hij aan het einde van de Hunzerug in de fout ging en vervolgens na een pitstop in kansloze positie de race hervatte.

carly-banden

De als derde gestarte Carly Pellinkhof ging in de tweede ronde rechtdoor in de Tarzanbocht en werd pas na twee ronden weer vlotgetrokken. In de beginfase lag Jeroen Hin even aan de leiding met zijn weer rechtgetrokken Sierra, maar verloor veel tijd door een spin in de Hugenholtz. Daardoor kon Van Dedem in de zesde ronde definitief het commando overnemen. Hij werd eigenlijk de rest van de wedstrijd niet meer bedreigd en reed fluitend naar de titel.

van-dedem-podium

Klaas Visser hield de eer voor BMW hoog door als tweede te finishen, maar kreeg later een boete van 500 gulden aan zijn broek wegens het negeren van gele vlaggen.

kerseboom-strijd

Eén van de mooiste duels speelde zich af in de klasse 1300-2000 cc tussen Frank Kerseboom, Paul Welther, Paul van Splunteren en Evert Bolderheij, waarbij de Alfaman in de allerlaatste ronde nog even in de fout ging. Frank Kerseboom won deze strijd.
In de klasse 2000-2500 cc ging de overwinning naar Tom Langeberg met zijn BMW.

schade-berend
Berend Oeberius Kapteijn hield er nog flink wat schade aan over.

berend-paul
In de klasse tot 1300 cc hield Berend Oeberius Kapteijn Paul Fauchey achter zich.

berend-paul-podium


Eindstand Produktietoerwagens Groep N tot 1300 cc
1. Berend Oeberius Kapteijn 120
2. Fred de Jong 89
3. Paul Fauchey 65
4. Don van der Vaart 62
5. Paul Broos 40
6. Peter Grim 36

podium-kerseboom

Eindstand Produktietoerwagens Groep N 1300-2000 cc
1. Frank Kerseboom 90
2. Paul van Splunteren 84
3. Paul Welther 82
4. Evert Bolderheij 76
5. Maarten Mus 22
6. Jan Molenaar 16
7. Antonio de Abreu 16

tom-langeberg

Eindstand Produktietoerwagens Groep N 2000-2500 cc
1. Tom Langeberg 40
2. Erik Hoogland 30
3. Michel Schaap 24

Eindstand Produktietoerwagens Groep N 2500-5000 cc
1. Arthur van Dedem
Rest niet bekend door CAR zaak.

zegecar

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet