Retro

Retro 1989: Spanning en sensatie op 'Interim-circuit' tijdens het Marlboro Racefestival

albers-kreuzpointer
Marcel Albers won op overtuigende wijze de strijd met Kreuzpointer en Kersbergen.

Marlboro racefestival: Formule Ford 'on the limit. Albers wint voor Kreutzpointer
Dankzij de extra status van de Euroserie trok de race naast de vele Benelux'-rijders ditmaal ook een aantal snelle Duitsers en Finnen aan, wat het startveld kwalitatief sterk ten goede kwam. Zoals al bijna vertrouwd, zette Marcel Albers zijn Fordje op poleposition. De Marlboro-rijder was ruim 1.3 seconde sneller dan de Euroserie-ster Fritz Kreutzpointer. De nummers 2 tot en met 18 lagen allen binnen 1 seconde, wat veel beloofde voor de race.

Ook bij de start herhaalde zich het patroon van de laatste races. Albers pakte meteen de leiding met Kreuzpointer in zijn kielzog.

crash1-fford

crash2-fford

crash3-fford

crash4-fford

crash5-fford
Sascha Maassen werd onverwacht door Mikke van Hool van achteren "benaderd" en was daar zo te zien niet van gediend.

Spektakel gaf het direct al, toen Mikke van Hool letterlijk over Sascha Maassen heen schoof, aldus zichzelf uitschakelde en de rest ophoudend. Het zag er levensgevaarlijk uit, maar Maassen maakte desondanks vijf ronden vol en kwam met een totaal gekraakte Reynard en ernstig verrekte nekspieren weg. Evan Kersbergen bleef uit het gedrang en vond snel aansluiting bij de eerste twee en bleef achter hen aanjagen. Wijziging in de volgorde van het leidende trio kwam er de hele race niet meer. In de slotronde legde de Duitser er nog een schepje bovenop en dichtte het gat met Albers tot minder dan een halve seconde. Er langs kwam hij echter niet, Marcel hield de deur perfect dicht. Kreutzpointer zei er later over: "Albers is erg snel en van de Nederlanders denk ik dat hij degene is die doorgaat."Opvallend was de agressiviteit waarmee tot diep in het veld geknokt werd. Dit leverde een schitterend spektakel op met vele rijders dikwijls zichtbaar 'on the limit' en trouwens ook hoorbaar. Zelden werd bij het aanremmen van de Tarzan door de Fordjes zoveel kabaal geproduceerd. Vooral de tweede groep met Leivo, Van Hoof, Salomaa en Pennzoil-teamleider Frank ten Wolde gaf hem van katoen, ronde na ronde elkaar uitremmend, zij het op uiteindelijk 10-12 seconden achter het leidende trio. Eric Roest toonde zich gewoontegetrouw ook nu weer heer en meester in de pré 80's. Verreweg de beste 1600-race op het herziene tracé dus, absolute klasse.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet