Retro

Retro 1989: Interim-circuit brengt leven in de brouwerij op Zandvoort

480 pitstop-groepn

Produktietoerwagens/Racing Day
Voor de productietoerwagens was een 1-uurs race voorzien, waarin elke wagen een keer verplicht een linkervoorwiel moest verwisselen. Het zou de leukste wedstrijd op het nieuwe circuit tot nu toe worden. Spanning in en rond de pits. Hans van de Beek had de Mazda verrassend op pole gezet. De spanning in de Mazda-box steeg bij de start tot een hoogtepunt en al nam Fred Krab bij de start even de leiding, na een paar ronden lag de RX7 op kop en liep vervolgens langzaam uit. Alle Fords Sierra Cosworth stonden halverwege de race roerloos in de pits. Henny Hemmes kon na zes ronden toekijken op een defecte turbo, hetzelfde euvel schakelde ook de equipe Ger van Krimpen/Cor Euser na 27 ronden uit.

480 brandje-hin

Jeroen Hin kreeg te maken met een lekkende remcilinder, hetgeen in de pitstraat bijna tot ongelukken leidde en een spectaculair wielbrandje gaf de aanwezige brandweer ook wat nuttig werk te doen. Winnaar werd Fred Krab, die de leidende Hans van de Beek nog wist te achterhalen. "Het lag niet aan de wagen maar aan de coureur," verzekerde de Mazda-rijder. "Het was zo ontstellend warm in de auto dat ik aan het eind van de race een zwarte waas voor de ogen kreeg en zodoende van het gas moest. Het was bloedlink!"

480 racefestival-fred-krab

Ook Fred Krab maakte een hachelijk moment mee met een spinnende Evert Bolderheij, die zijn Daihatsu achterwaarts in de Marlboro-BMW boorde, met aanzienlijke schade tot gevolg. Gelukkig kon Krab zijn race zonder verder oponthoud vervolgen.

480 paul fauchey
Paul Fauchey kwam als laatste met een Citroën AX naar Zandvoort en was ook de laatste race duidelijk de snelste en is ook nog de geestelijke vader van de komende AX Cup.

De kleinste divisie was ook een spannende aangelegenheid met dit keer de equipe Paul Fauchey/John Hoogendoorn in de hoofdrol. Met een optimaal geprepareerde AX Sport waren zij een fractie sneller dan Berend Oeberius Kapteijn.

480 wissel-berend

In de hogere klasse moest Frank Kerseboom tenslotte tandenknarsend toezien hoe de wegligging van zijn Kadett GSi 16V lang niet goed genoeg is om de Alfa van Paul van Splunteren bij te kunnen houden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet