Retro diversen

Autosport.nl op bezoek bij Tachyon Motorsport

maarten buitenhuis

Altijd weer leuk om langs het oude koninklijk paleis Soestdijk te rijden. Een paar straten verder is mijn einddoel. Al van verre is de truck te zien met daarop groot SkyNet en daarachter een kolossaal pand met een enorm logo van Tachyon – Motorsport zichtbaar. Een aardige receptioniste wijst mij verder de weg.

mitsubishi-tachyon

We lopen langs de rode race Mitsubishi Carisma waar Allard Kalff in het begin van dit millennium successen mee behaalde. Aan de muur een grote hoeveelheid foto's en trofeeën. Onze korte wandeling eindigt in een opvallend racecafé. Maarten Buitenhuis, mijn gesprekspartner voor deze middag, staat op van de eettafel en ook de rest van zijn medewerkers is klaar met de lunch en gaat weer aan het werk. We hebben de ruimte voor onszelf en raken al vlot aan de praat.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Gerrie Hoekstra, Erik van der Schaaff en archief Autosport.nl

bar
Het racecafé van Tachyon – Motorsport


Cavallino Tuning
Maarten: "Ik heb mijn opleiding genoten op de HTS Autotechniek in Arnhem. Ik heb daarbij stage gelopen bij Cavallino Tuning van Peter van Erp. Dat beviel zo goed dat ik daar na het behalen van mijn diploma ben gaan werken. Ik heb toen in de beginjaren '90 kennis gemaakt met de Autosport. Wij onderhielden ondermeer de Ferrari F40 van Frits Kroymans, de Lotus Esprit van Tom Langeberg en Marcel van Vliet en de Porsche van Bert Ploeg. Ook waren wij betrokken bij de opstart van de Marcos LM 500 Cup met rijders als Cor Euser en Toon van de Haterd. Ook runde ik twee wagens voor de Toyota Yaris Cup met de coureurs Paul Meijer en Christiaan Frankenhout. Waar ik echt trots op ben is dat wij van scratch af aan de Mitsubishi's Carisma hebben opgebouwd voor de DTCC raceklasse. In die tijd leerde ik ook Michiel Campagne kennen, die via zijn koeriersbedrijf SkyNet de beide Mitsubishi's sponsorde en zijn steun doorzette in het latere Lexus DTCC-project. Cavallino is in die periode verhuisd naar een nieuw pand in Zeewolde, maar ging in 2003 failliet en werd overgenomen door Victor Muller van Spyker. Ik kon daar blijven werken, maar heb toch de stoute schoenen aangetrokken en ben teruggegaan naar Amsterdam om voor mezelf te gaan beginnen."

Eigen bedrijf
"Ik kan altijd een beroep doen op de grote lijst van stagiaires waarmee ik in het verleden gewerkt heb. Veel jongens van het eerste uur, die bij allerlei bedrijven door het land werkzaam zijn en die ik altijd kan bellen. Oud sponsor Michiel Campagne, die inmiddels met een Marcos historisch was gaan racen, benaderde mij op een dag: "Wil je nu eindelijk ook aan mijn raceauto sleutelen", was zijn bijna smekende vraag. Zijn auto was daar ook wel aan toe, want hij reed rond in een levensgevaarlijke staat. De gordel zat bijvoorbeeld niet goed vast en ook de kooiconstructie was niet goed gemonteerd. Reden voor ons om een Marcos helemaal opnieuw te bouwen. Het resultaat mocht er zijn. De wagen was 20 kg lichter dan zijn homologatiegewicht van 580 kilo. Het debuut in maart 2005 op Assen liep echter anders dan we verwacht hadden. Michiel had een verkeerde helm meegenomen en hij werd niet toegelaten om te racen. Ikzelf had wel mijn racelicentie gehaald en reed voor de fun wat races mee in de Seat Ibiza Cup van de DNRT, maar de vraag of ik met de Marcos kon deelnemen, ging mij iets te ver.

kalff marcos 2064
Allard Kalff op weg naar de overwinning

Gelukkig liepen wij Allard Kalff tegen het lijf en die wilde natuurlijk graag rijden. Allard moest in de regen van achteraan starten en won de wedstrijd overtuigend. Als gevolg van het succes besloten een aantal deelnemers uit de Historische Toerwagen en GT klasse hun auto's door ons te laten onderhouden.

Er ontstond een vriendschap met Michiel en ook privé gingen wij met elkaar om. Zijn SkyNet koeriers bedrijf was gevestigd in het Westelijk Havengebied in Amsterdam en ik mocht daarvan een gedeelte gebruiken. Ook onderhield ik als zzp-er een aantal koerierwagens die bijna dag en nacht reden."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet