Racing Shows: Vier Awards voor Porsche. Ginetta introduceert nieuwe G57. Focus op LMP3
De afgelopen dagen vond in Keulen de jaarlijkse Professional Motor Sport Expo plaats. Het merk Porsche behaalde maar liefst vier Awards. Het Britse Ginetta kondigde de G57 voor de globale sportscarmarkt aan. Ook presenteerde het merk haar nieuwe GT4.Tekst en Foto's Willem J. Staat
De gloednieuwe ADESS. De fabrikant beschikt op Mallorca over een eigen testcircuit!
Vier Awards voor Porsche. Ginetta introduceert nieuwe G57
Tijdens de PMW in Keulen kaapte Porsche maar liefst vier Awards weg. De Porsche 919 Hybrid GU werd verkozen tot Powertrain van het jaar. Porsche zelf werd verkozen tot autosport-team van het jaar. Technisch directeur Alex Hitzinger is de Motorsport Engineer van 2015 en de Porsche 919 Hybrid LMP1 is de race-auto van het jaar. De European Le Mans Series is het autosportkampioenschap van 2015.
Ginetta introduceerde haar nieuwe GT4 model alsmede de G57 LMP3 die met een Chevrolet LS3 motor. Op de PMW exposeerde het merk haar LMP3 Nissan versie en de GT 4. De G57 is bij voorbaat uitermate geschikt voor het populaire VdV kampioenschap.
De Ginetta LMP3 Nissan zoals hij in de ELMS-series te zien was.
Op de stand van de All Sports Racing School werd de gloednieuwe ADESS 03-LMP geëxposeerd. De ADESS onderging haar eerste rollout in september op Circuit Mallorca, het eigen testcircuit van het merk. De auto wordt ingezet door G-Private Racing Service. Jürgen Alzen, Sebastian Stahl en Sebastian Grunert komen voor het merk uit.
De Gabura BMWi8 wordt omgebouwd tot een benzine-aangedreven V8.
Op de PMW tonen vele toeleveranciers in de autosport hun laatste technische snufjes. De Duitse firma Gabura Racing Technologies heeft op basis van de BMWi8 een eigen benzine-aangedreven V8 ontwikkeld. Als basis dient de 4.4L BMW Twin Turbo V8 op basis van de BMW M5/M6. De firma Gabura bevindt zich in München.
Jorge Segers gaf een boeiende workshop over het uitlezen van data en het benaderen van de apex.
Workshops
Gedurende de afgelopen dagen vonden er diverse workshops op het terrein van de autosport plaats. De Belg Jörge Segers, vroeger actief bij PK Carsport en nu werkzaam bij Phoenix Racing in de DTM gaf een perfecte uitleg hoe de data van de rijders uitgelezen worden. En waar je tijd wint/verliest. Op de data zelf is bijv. niet te zien waar een rijder zijn Apex plaatst. Ook gaf Jörge een interessante uitleg waar je op CPZ en de Norisring je voordeel kunt behalen. Interessant gegeven is dat elk hobbeltje op de data kunt waarnemen.
Prachtige overhead presentatie van Segers met data van CPZ.
Jan Phersson van Simpson Race Products gaf een interessante uitleg over het Hybride HANS Systeem. Interessant is dat je bijv. al bij een crash van 60 km/u in het verkeer voor de rest van je leven nekklachten kunt overhouden. Bij rijders die met een HANS systeem in het verleden verwondingen opliepen, is vrijwel altijd gebleken dat de gordels verkeerd bevestigd waren. Het Hybirde HANS systeem geeft wel druk op de schouderbladen, maar de rijder zelf voelt er eigenlijk niets van. Vaak moeten er product aanpassingen gedaan worden omdat bijv. de Scandinaviërs over een langere nek beschikken dan de Amerikanen.
Derek Perry van MRTC gaf een boeiende uitleg.
Radio Systemen
CEO Derek Perry van MRTC gaf een bijzonder interessante workshop over radio communicatie. Perry is inmiddels de nieuwe eigenaar van MRTC. Zijn firma heeft per jaar maar liefst een omzet van 50 miljoen Britse Ponden en is voor 96% van de autosport afhankelijk. Maar daarnaast is de firma ook betrokken bij mode-events. De Britse firma exporteert ongeveer 79% van haar producten. Tijdens de 24U van Le Mans wordt er maar liefst van 4200 radio's en 2859 headsets gebruik gemaakt. Radio's vergen soms aanpassingen. Bij de Formule E klagen de teams bij voorbeeld dat ze teveel horen omdat er te weinig geluid is........ Vooral de frequenties geven voor MRTC vaak veel stress. Zeker in Japan en Australië waren de regels heel streng zijn.
De laatste stuurwieltechnieken op de PMW.