Retro diversen

Retro: 1 september 1985. Herinneringen aan Stefan Bellof

Vandaag is het exact dertig jaar geleden dat Stefan Bellof op Spa-Francorchamps recht voor mijn ogen verongelukte. Een supertalent die heel ver had kunnen komen. Overigens was Bellof wel de eerste Duitse wereldkampioen na de Tweede Oorlog. In 1983 won hij met Porsche het FIA Endurance kampioenschap in de Groep C. Na een aantal successen in de F2 stond Bellof hoog op het verlanglijstje bij verschillende F1 teams. Voor 1986 was zijn naam zelfs bij Ferrari gevallen. Het lot besliste echter anders.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Bellof concentratie
Stefan Bellof had geen angst en kende maar éen stand van het gaspedaal.

Recordhouder Stefan Bellof
Na een relatief korte carriere in de Formule Ford, Formule Super Vee schoot Stefan Bellof gedurende 1982 in de F2 als een komeet naar de top. Onder de hoede van MAMPE-likeur eigenaar Willy Maurer werd de weg naar de Formule 1 geplaveid. Maurer verloor in 1980 zijn rijder Markus Höttinger door een bizar ongeluk op Hockenheim maar besloot niet met de racerij te stoppen. Onder leiding van ex-Chevron man Paul Owens liet de gefortuneerde Duitse zakenman zijn eigen Formule 2 auto's in Speyer bouwen. Met de MM82 verbaasde Bellof in de regen op Silverstone vriend en vijand en versloeg Satoru Nakajima met een gigantische voorsprong. Oude tijden herleefden tijdens de Jim Clark Memorial op Hockenheim toen Bellof datzelfde seizoen ook deze wedstrijd op zijn naam schreef. In de F2 was Bellof altijd een constante factor maar behaalde geen kampioenschap. De prestaties van Bellof bleven zowel bij Porsche als Ken Tyrrell niet ononopgemerkt.
Vooral met de Porsche 956 voelde Bellof zich helemaal in zijn element. Hij werd in 1983 de eerste Duitse wereldkampioen in de autosport, maar dan in de Groep C. Maar ook die spectaculaire recordronde op de Nürburgring Nordschleife  zal nooit meer verbeterd worden.Met 6.11.13 is Stefan de absolute recordhouder. Twee ronden na het verpulveren van het baanrecord reed Stefan de 956 helemaal plat. Hij kende dan ook maar één stand van het gaspedaal.....

Bellof recordronde
Die onvergetelijke recordronde op de Nürburgring in 1983.

Met een spectaculaire inhaaljacht zorgde Bellof in 1984 in Monaco voor furore. Een heroïsche inhaalrace vanaf de 20e en laatste startplek leverde na een spannend duel met Ayrton Senna de derde plek op. Het was de race waarbij Stefan definitief zijn stempel op de F1 wereld drukte. Bij Tyrrell viel er sowieso weinig te halen nadat het team flink met het gewicht gefoeteld had verloren Bellof en zijn teamgenoot Martin Brundle alle behaalde punten. Aan het begin van 1985 beschikte Bellof bij Tyrrell nog over een Cosworth motor die pas bij de Duitse Grand Prix door een Renault-motor vervangen werd. In Detroit behaalde hij een derde plek. En daarbij zou het jammer genoeg blijven. De Grand Prix van Nederland in 1985 werd zijn laatste F1 optreden. Stefan viel na 40 ronden met een opgeblazen motor uit. Een week later volgde de 1000 KM van Spa Francorchamps waar Stefan samen met Thierry Boutsen voor het team van Walter Brun in een 962 uitkwam.

Bellof 1983 F2 Nordschleife Schitterende F2 voorstellingen aan het begin van de tachtiger jaren.

1 september 1985
De dag dat ik huilde en de meest dramatische foto's uit mijn leven maakte. Maar ook de dag dat je net zoals vorige week ineens deze sport haat. 30 jaar geleden alweer. De 1000 KM van Francorchamps waarin het Duitse Supertalent Stefan Bellof recht voor mijn ogen verongelukte. Enkele jaren geleden verschenen ze zelfs in een boek over dit unieke talent dat veel te vroeg van ons is heengegaan. De sportwagenracerij stond toen op bijna gelijke hoogte als de F1. De generatiestrijd tussen de aankomende ster en de gevestigde orde. Zoals Enzo Ferrari het ooit in zijn boek Piloti Che Gente omschreef. Bellof die op het punt stond om Ickx van zijn troon te stoten. Na de reguliere pitstops op die mooie septembermiddag in Spa waren beiden in een adembenemend duel verwikkeld. En dan probeert Bellof kort voor 16.00U Ickx in Eau Rouge buitenom te passeren. Een gewaagde manoeuvre. Turbulentie, een lichte touché, stofwolken. De Porsche van Bellof buigt direct naar links en gaat bijna ongeremd de muur in. Ickx spint achterwaarts en klimt ongedeerd uit zijn Porsche, werpt in blik in de cockpit van zijn tegenstander en loopt verslagen terug naar zijn team....... Hulpverleners zijn direct ter plaatse....... Die laatste doffe klap en stofwolken. Ik heb er jaren last van gehad. De beelden van de laatste fatale seconden van die blauwe Porsche frontaal en ongeremd tegen de muur botst bleven lang voor me. Een beeld dat mij jarenlang achtervolgde.

Bellof Crash
Dramatisch einde in de Raiddillion op Spa Francorchamps.

Teruggelopen naar de pits en na een lange neutralisatie wordt de wedstrijd hervat. De Spanjaard Jesus Pareja vertelt mij dat hij al over de boordradio te horen had gekregen dat Bellof niet meer in leven zou zijn. "Bellof is a dead man Willem" zei de man voor wie ik af en toe wat in het Spaanse Velocidad Magazine deed. Amper enkele minuten later wordt dit inderdaad bevestigd. De wedstrijd wordt direct afgebroken. En dan schakel je je gevoelens uit omdat je weet dat dit eerste en enige overwinning van Lancia zal worden en maak je je finishfoto's.
Toevallig ben ik als eerste bij het parc fermé waar de winnende Lancia binnenkomt. De Italianen Baldi en Patrese lopen mij met vernietigende blikken tegemoet. Ik haal het niet in mijn hoofd om ook maar één foto van hen te maken. Bellof een supertalent met dat enorm grote hart die een enorme toekomst voor zich had liggen. Verschillende keren mee aan tafel gezeten. Zo down to earth...... Stefan Bellof werd slechts 27 jaar...... Maar voor mij altijd een hero.

Willem J. Staat

Ickx
Zonder commentaar.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet