Retro diversen

Retro: Manfred Winkelhock spectaculaire allrounder die nooit volledig ontplooide

Vandaag is het exact 30 jaar geleden dat de Duitser Manfred Winkelhock tijdens een Groep C-wedstrijd op het Canadese Mosport in een Kremer Porsche 962 om het leven kwam. Manfred was de allereerste F1-coureur met wie ik in 1983 in Eindhoven een interview deed. Maar ook de man die ik bij mijn eerste journalistieke optreden in augustus 1977 op Zolder voor het fameuze BMW Junior Team zijn allereerste zege in de DRM(de voorloper van het huidige DTM) zag behalen.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2015 Zolder Zege
De allereerste overwinning van Manfred Winkelhock op Zolder 1977. De man op de rug is mentor Norbert Haug.

Allrounder die nooit volledig ontplooide
1985 was voor de internationale autosport een zwart jaar. Tijdens een Groep C-wedstrijd op het Canadese Mosport verongelukte allrounder Manfred Winkelhock dodelijk ten gevolge van een klapband of mechanisch defect in een Kremer Porsche. De oorzaak van het ongeval is nooit helemaal opgeklaard maar vast staat dat het om een technisch defect ging en dat een rijfout van een ervaren coureur als Manfred volledig werd uitgesloten. Porsche Kremer Racing verloor in die tijd twee rijders waarvan de oorzaak nooit exact bekend werd maar waarin een technisch defect wel het meest aannemelijk was.

2O15 Winkelhock Hezemans
Manfred op weg naar zijn allereerste overwinning. Daarachter Toine Hezemans.

En zelfs nu 30 jaar later stelt zijn Kremer-teamgenoot Marc Surer nog steeds de technische voorbereiding van het Porsche Kremer Team destijds ter discussie. Geluiden uit de inside crowd die mij al jaren geleden ter ore zijn gekomen. In de tachtiger jaren lieten in totaal drie coureurs het leven in een Kremer Porsche In het Zwitserse "Motorsport Aktuell" maakt Marc Surer het team van Kremer nog steeds verwijten. In een mooie documentaire die recentelijk op de Duitse TV werd uitgezonden reageerde voormalig teambaas Manfred Kremer tamelijk gevoelloos...

2015 Zandvoort dwars
Lekker dwars uit de Tarzan met die prachtige Schnitzer BMW 320 Turbo.

Ontdekt door BMW
Als winnaar van de Duitse VW Scirocco Cup werd Manfred Winkelhock door Jochen Neerpasch in 1977 naast Marc Surer en Eddie Cheever bij het fameuze BMW Junior Team binnengehaald. De spectaculaire 2L Groep 5 bolides waren Manfred duidelijk op het lijf gesneden. De doorbraak kwam dan ook in het Belgische Zolder toen Manfred na een fantastisch duel Eddie Cheever versloeg. Deze overwinning zette zijn naam definitief op de autosportlandkaart. Anderzijds beschikte Winkelhock altijd over de steun van Auto Motor und Sport hoofdredacteur Norbert Haug. En dit opende zeker vele deuren. In de DRM eindstand bezette Winkelhock achter kampioen Rolf Stommelen en de legendarische Bob Wollek de derde plek.

2015 Hottinger Winkelhock
De beroemde tow van boezemvriend Markus Hottinger tijdens  de Eifelrennen 1978.

Formule 2
Het BMW Junior Team promoveerde in 1978 naar de Formule 2 waarbij Winkelhock en Surer bij het March fabrieksteam werden ondergebracht terwijl Cheever en Ingo Hoffmann bij het team van Project Four ofwel Ron Dennis onderdak vonden. Voor Winkelhock vond ik destijds de F2 te hoog gegrepen maar met een aantal goede klasseringen loste hij zijn belofte volledig in. Zeker toen hij bij de laatste kampioenswedstrijd op Hockenheim als derde afsloot. Met de komst van de M1 Procar veranderde ook de BMW Policy enigszins. In 1979 was er voor een volledig seizoen bij BMW Motorsport voor Winkelhock absoluut geen budget. Het leidde tot slechts één deelname aan de Eifelrennen met een oude aftandse Ralt RT1 van Manfred Cassani en die door Bertram Schäfer gerund werd. Wat Manfred op die dag op de Nordschleife liet zien was van uitzonderlijke klasse. In de regen declasseerde Manfred de gloednieuwe fabrieks Marches en Chevrons volledig. Uiteindelijk eindigde hij als derde. In 1980 keerde hij met steun van DVF in de F2 terug en zorgde op de Nürburgring opnieuw voor sensationele krantenkoppen.

2015 Burger
Op Zandvoort in gesprek met H.G. Burger voor het begin van de F2 warm-up in 1980. Het liep met Burger niet goed af.

Ditmaal was een gigantische crash de oorzaak. Exact op het punt waar eerder dit jaar Jan Mardenborough 'airborne" ging sloeg de wind onder Winkelhock 's gehavende March BMW. In de eerste ronde was Manfred bij een aanrijding met een andere deelnemer betrokken geweest en bleef ondanks het verzoek van zijn team op het gas. Van een Winkelhock kun je niet anders verwachten. Zijn boezemvriend Markus Höttinger had eerder dat jaar minder geluk. Die werd door een rondvliegend wiel van Derek Warwick's Toleman op Hockenheim dodelijk getroffen. In datzelfde jaar werd zijn zoon geboren die naar hem werd vernoemd.

img254
Een noodgedwongen overstap naar Ford in 1981 en 1982 omdat BMW hem geen kansen kon bieden.

Ford
Omdat men bij BMW alle aandacht op de F1 gaat richten stapte Winkelhock in 1981 naar Ford over en zorgt op de Duitse circuits met de fameuze Capri voor voldoende spektakel. De Ford C100 werd een teleurstelling. Na een F2 tussenstop bij Maurer keert Manfred in 1983 bij BMW terug. Ditmaal in het EK Toerwagens en bij ATS in de Formule 1. Voor ATS-baas Günther Schmidt is Manfred Winkelhock de sleutel die het team de BMW-motoren bezorgt. Het wordt een aaneenrijging van teleurstellingen en slechts eenmaal mag Manfred in Portugal van het fel begeerde Brabham-zitje profiteren. Een contract met Brabham komt er nooit terwijl Manfred over voldoende raw speed beschikt. Een deal met het RAM F1 Team deed hem in zijn allerlaatste F1 jaar ook weinig goeds.

Kremer Porsche
1000 KM Hockenheim. Manfred neemt de leiding. De Porsche zou later in brand vliegen. Met exact dezelfde auto liet Manfred in Canada het leven.

Groep C
Manfred had in zijn laatste levensfase duidelijk de buik vol van de eenzitters en was zijn carrière richting Groep C aan het stroomlijnen. Incidentele successen zoals op de Norisring aanvang tachtiger jaren bevestigden alleen maar dat daar zijn grote toekomst moest liggen. Het lot besliste echter anders. Zijn jongere broer Joachim ofwel Jockel stopt tijdelijk met de autosport maar keerde tot grote teleurstelling van zijn ouders razend snel terug naar de circuits en won voor BMW in 1995 de STW Cup en het BTCC. Zoon Markus co-ordineert dit jaar voor Audi de TT Cup. Het BMW F2 team had in 1978 met de Italiaan Bruno Giacomelli het EK gewonnen en na de zaterdagtrainingen bij de finale in Hockenheim was er een samenzijn voor de BMW Teamtruck en tent om het door BMW behaalde kampioenschap te vieren want hospitalities bestonden in die tijd gewoon niet.

img259 De meeste eenzitters deden zijn spectaculaire rijstijl geen recht. Zeker niet bij ATS....................

Het werd mijn eerste kennismaking met een man die verschrikkelijk 'down to earth" was en erg dichtbij de fans stond. Manfred was zeker geen natuurtalent maar beschikte over voldoende 'speed" en spectaculaire rijkunst om zijn potentieel te verwezenlijken. Als stichter van een autosportdynastie zat hij vooral in de F1 jammer genoeg te vaak en teveel in de verkeerde auto's. Manfred Winkelhock werd slechts 34 jaar oud.


img274
Talloze successen in de Groep 5 en Groep C op de Duitse circuits aan het begin van de tachtiger jaren.  
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet