Retro diversen

Retro: Het verhaal van de 22 overwinningen van BMW in de 24 Uren van Spa

Spa24h-1973-start2

Dankzij het succes van het Marc VDS Racing Team komt BMW aan een totaal van 22 overwinningen in de 24 Uren van Francorchamps. Een indrukwekkend gegeven. Vooral indien men weet dat we dit jaar de 50ste verjaardag vierden van de allereerste van die 22 triomfen van de Beierse Motoren Werke. Toch was BMW niet altijd rechtstreeks de betrokken partij in de Belgische Ardennen. Tussen 1974 en 1998 ging er zeven keer een BMW "Made in Belgium" als eerste over de eindstreep: Luigi Racing won in '74 en '75, Emilio deed het in '76 en Juma Racing tenslotte kaapte maar liefst vier keer (in '77, '82, '83 en ook '98) de eerste plaats weg, waarbij niet vergeten mag worden dat de vier achtereenvolgende tweede plaatsen van de tandem Joosen-Juma waren.

VSA BES SPA15 SP1 1715
2015: BMW Z4 Marc VDS Racing Team – Paltalla-Luhr-Catsburg (Foto SRO Press).

Het Marc VDS Racing Team is dus het 4de Belgische team dat het palmares siert van de... Belgian Motoren Werke!


Tekst: Koen Wijckmans
Foto's: PR, Paul Kooyman, Fred Bayet, 

1965-1966-1970
Na de Beierse zeges van de broers Ickx (Pascal in '65 en Jacky in '66), werden Porsche (met de 911) en Alfa (de GTA) voortaan in de toerklasse gehomologeerd, hetgeen Porsche toeliet drie achtereenvolgende keren Spa te overheersen. Dat veranderde in 1970: de 911-tweezitter stemde niet langer overeen met de échte vierzitters in de nieuwe toerklassen. Op de piste kon de Alpina-BMW 2.800 CS van Huber-Kelleners slechts zegevieren na de opgave in het 22ste uur van de tot dan leidende Mazda R100 van Takechi-Katayama. Elf jaar later zouden de Japanners BMW flink doen 'wankelen'.

Spa24h-1973-10
Hezemans-Quester, BMW 3.0 CSL

1973
Om iets te ondernemen tegen de dominantie van de fabrieks-Capri's (oppermachtig in '71 en '72) kwam BMW in '73 met een heuse armada naar de Ardennen. De race werd getekend door snelheidsrecords - 184 km/u als gemiddelde - en zware ongevallen. Joisten, Dubos en Larini, oom van, kwamen om het leven. Nederlander Toine Hezemans (vader van) en Oostenrijker Dieter Quester hadden in de fabrieks-BMW 3.0 CSL 8 ronden voorsprong op de Capri van Mass-Fitzpatrick. Derde werden Belgen Tricot-Haxhe in een Groep 1-Opel Commodore (nu groep N). Het zei veel over de richting die de 24 Uren zouden uitgaan.

1974
Zich bewust van de gevaren en niet in het minst de té kostbare fabrieksdeelnames, stapten de 24 Uren uit het EK en kozen als nieuwe naam Formule Francorchamps: groep 1A-auto's (lees nu Groep N+) met bepaalde technische vrijheden en qua look met spoilers en uitgebouwde wielkasten, kopieën van de Groep 2. Gevolg was een meer open (en betaalbare) strijd tussen de min of meer privé gerunde Capri II, Opel Commodore, BMW 3.0. en de Alfa's GTV. In de 24 Uren tekenden Xhenceval-Peltier in de Luigi-BMW voor een eerste, Belgisch succes, zij versloegen de Autodelta-Alfa's voor de 2de en 3de plaatsen.

1975
Een prestatie die het Luigi Racing in '75 overdeed, zij het met Hughes de Fierlant als secondant van Luigi's schoonbroer Xhenceval. De Britse Capri, met Tom Walkinshaw, was 3de, achter de bijna-serie BMW "GTL Tuning" van "Pedro" en Yvette Fontaine. Ondanks het verlagen van het vermogen en dus de topsnelheden vielen er weer klappen. Nederlander Wim Boshuis, die in een DNRT-Opel Commodore een team vormde met Loek Vermeulen en Mattijssen, liet in een massa-crash in de snelle Blanchimont-bocht het leven.

Spa-1976-5
Détrin-"Chavan"-Demuth, BMW 3.0 CSL

1976
De F.Francorchamps zou in basis staan voor een Light Groep 2 en de terugkeer betekenen van de 24 Uren op de internationale kalender. De fabrieksteams lieten het EK links liggen en de inbreng kwam (alweer) van het Belgische Luigi Racing. De 24 Uren draaiden uit op een slachting van de favoriete BMW's (met ook het debuut van Juma met BMW) en het was de tragere, maar evenzeer Belgische BMW 3.0 CSL "Emilio" die BMW een 7de zege schonk. Fransmannen Ballot Lena-Fréquelin reden in de fabrieks Alfetta lange tijd aan de leiding. Teamgenoten Andruet-Dini pakten over, maar geraakten niet meer in de buurt van de BMW van de outsiders.

1977
In Frankrijk en de UK hadden ondertussen de "Saloon Cars" of "Production Cars" aan belangstelling gewonnen en om iets te doen aan de beter gehomologeerde (en ook winnende) Capri's, pakte BMW uit met de genaamde 530 IUS (van Injection United States).

Bij de CSI (Commission Sportive Internationale, nu FIA) stelde men zich vragen bij de homologatie van de snelle 530 IUS en er volgde in Amerika een onderzoek. Hieruit bleek dat BMW niet kon aantonen of de nodige 5.000 stuks van die IUS werden geproduceerd. De homologatie verviel, BMW kreeg een zware boete en sancties. Even zag men geen Duitse vertegenwoordigers in de paddock van toerwagenraces.
Het was achter het stuur van zo'n 530 IUS dat Joosen-Andruet in 1977 de 24 Uren wonnen, na een ferme strijd met Cudini-Fréquelin (BMW 530 IUS Benoît) en de Capri's van Woodman-Buncombe en Spice-Craft. Bij de finish had de Juma-BMW zo'n 14 ronden voorsprong op de Vauxhall Magnum van Gerry Marshall en Peter Brock.

De deelname van de Juma-BMW, in de kleuren van Kinley-frisdranken, was het initiatief van ex-Spa-coureur Hughes de Fierlant, die door Gérard Van Overbeke, toen marketingverantwoordelijke bij BMW Belgium, gevraagd werd een Belgisch sportprogramma uit te werken. Het Belgische voorbeeld van een eigen sportpolitiek zette toenmalig BMW Motorsport-baas Neerpasch ertoe aan om andere filialen aan te sporen hetzelfde te doen. Dat leidde tot specifieke autosportbedrijvigheden bij BMW France en BMW UK. De link met andere filialen en sponsors à la Gitanes liet BMW Belgium-sportmanager de Fierlant toe Franse teams naar Spa te brengen met o.m. Benoît-BMW's voor Beltoise (1979), Pironi-Laffite (1980) en later Waterloo Motors-BMW's (1981) voor acteur Trintignant en Le Mans-ster Derek Bell.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet