Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Goodwood

Retro: Groeten vanaf het Festival of Speed 2015


Lord March organiseerde het Festival in zijn tuin dit jaar voor de 23e keer en uw verslaggever was alle dagen aanwezig bij het grootste automotive 'tuinfeest' van de wereld. Wat ooit begon als een leuk idee, is uitgegroeid tot een festival van ongekende omvang. De Britse importeurs van de diverse automerken gebruiken dit event tegenwoordig om al hun nieuwe modellen te tonen aan het publiek. Ze kunnen daarbij rekenen op volledige support van de fabrikanten die prototypen van de autosalon van Genève de heuvel laten beklimmen tijdens de 'Supercar Run'. Dezelfde fabrikanten nemen ook auto en motoren mee uit de 'kelder' en uit musea, waar ze veilig opgeborgen staan. Maar niet alleen de fabrikanten kwamen met mooi en bijzonder materiaal naar Engeland. Vele privé-verzamelaren en andere liefhebbers die iets bijzonders bezitten, namen de moeite om een mooie show neer te zetten met hun machine.

fos15-93

Volwaardige fabrieksstands op het binnenterrein van de 'tuin'.

fos15-91

Vanaf de fabrieksstands mooi uitzicht over het evenemententerrein.

fos15-168

In maart nog op Genève, nu rijdend de heuvel op. Zoals de Engelsen zeggen, 'the astonishing Aston Martin Vulcan'.

fos15-169

Ook de McLaren P1 GTR maakte zijn rijdende debuut op de heuvel.

fos15-160

60 jaar Yamaha werd gevierd met een mooie collectie van motoren die zowel statisch als rijdend te bewonderen waren.

fos15-135

Uit de privécollectie van Duncan Pittaway, de Fiat S76 uit 1911. 28,4 liter uit vier cilinders, met toen al 300 pk. De auto is al meer dan 100 jaar niet meer rijdend te gezien geweest. Op Goodwood deed hij het weer!

fos15-134

Uit de privécollectie van Mark Walker, de Darracq 200hp uit 1905. Een man met een groot hart, die glijdend de hele heuvelklim deed in een supersnelle tijd waarvan de moderne racers nog van kunnen dromen.

fos15-170

Uit de privécollectie van Evert Louwman, de Napier Gordon Bennett. De eerste raceauto in de kleur 'British Racing Green'.

fos15-171

Uit de privécollectie van Olav Glasius, de Bugatti Type 54 uit 1931.

fos15-26

Een mooi rijtje F1-historie. Veel van dit soort auto's zijn in privébezit. De laatste auto is een Ferrari 126C4 uit 1984 met 1.5 V6 turbo.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet