Retro diversen

Retro: Ex-Jaap en Arie Luyendijk-Formule Vee rijdt weer!

b3939d7a6d6c8bb1d74a57e9893eec18
De ex-Luyendijk-Karringer MkII in actie op de Norisring

Uit Nederlands perspectief zonder meer de interessantste auto tijdens de Formule Vee-demonstratie van afgelopen weekeinde op de Norisring in Neurenberg was de Karringer MkII uit 1970, waarmee Jaap Luyendijk in 1972 Europees kampioen werd. De auto is in het bezit van Arie Luyendijk, die er ook zelf nog mee racete, en werd in ruim twee jaar tijd volledig gerestaureerd. Op de Norisring draaide de Karringer-Formule Vee zijn eerste meters in de openbaarheid. AUTOSPORT.NL sprak in Neurenberg met de betrokkenen, die de auto in zijn oude staat brachten, en met Arie Luyendijk, die ernaar uitkijkt om binnenkort met de auto te rijden – waar anders dan op Circuit Park Zandvoort?

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bildagentur Kräling, Rebocar, archief Henk A. Hazelaar

'Jaap Luyendijk', staat er in grote witte letters op het donkergroene bodywork van de formuleauto, een van de vele Formule Vee's die in een tent op de Norisring keurig op een rij staan. Dat trekt natuurlijk meteen onze aandacht, hoewel van de Duitse bezoekers waarschijnlijk slechts weinigen enige associatie met de naam 'Luyendijk' hebben. Een man met een grote snor loopt de tent binnen en ziet dat we met meer dan normale interesse naar de auto kijken. Het blijkt te gaan om Thomas Karr, de man wiens vader Horst Ernst Karr aan de basis stond van de Karringer Formule Vee's. En laat deze Karr nou net degene zijn die de auto heeft gerestaureerd. "Nou ja, niet alleen", haast hij zich te zeggen, wijzend op een andere man, die erbij komt. "Zonder Henning Alt had ik het nooit gered. Die werkte al met mijn vader als monteur aan de Formule Vee's, en heeft ook nu een waardevolle bijdrage geleverd."

IMG 9876 Thomas Karr (l.) en Henning Alt zorgden voor de restauratie van de auto

Zoals zovaak bij restauratieprojecten was het een race tegen de klok, met een bijzonder evenement in het vooruitzicht, waar de auto moest rijden. "Twee weken geleden was de auto klaar, we zijn er in totaal twee jaar mee bezig geweest. Alles moest op zaterdag en soms 's avonds gebeuren, want we hebben alletwee nog een gewone baan. Vorige week zaterdag hebben we voor het eerst met de auto gereden, een functietest op een voormalig militair terrein, daarna nog wat kleinigheden aangepast en nu zijn we hier op de Norisring", vertelt Karr niet zonder trots, met het geluid van de Porsche Carrera Cup op de achtergrond.

581292787f673c879da76f76924f991a
Afgelopen weekeinde reed de auto voor het eerst weer in het openbaar

Rond 2005 gekocht
Hoe het zo gekomen is, vertelt Arie Luyendijk telefonisch vanuit Zandvoort, waar hij afgelopen weekeinde in actie kwam tijdens 'Italia a Zandvoort'. "Ik heb die auto gekocht rond 2005, na het overlijden van mijn vader. Hij heeft een tijd stilgestaan, maar ik kwam enkele jaren geleden in contact met Thomas Karr tijdens een treffen van oud-Karringer-coureurs, waar ik te gast was toen ik min of meer toevallig een keer in Europa was en daarvoor was uitgenodigd. Dat contact is sindsdien blijven bestaan, en uiteindelijk heb ik besloten om de auto door hem te laten restaureren, want ik wilde hem eigenlijk wel in goede, rijdende conditie hebben."

Karr weet ook nog hoe het contact met Luyendijk ontstond: "Sinds een jaar of vijf organiseren we ieder jaar een treffen voor rijders die vroeger met Karringer in de Formule Vee gereden hebben. Arie is daarvan een van de meest prominente rijders, dus ik vond het prachtig als hij er een keer bij kon zijn. Via Roland Becker, een journalist van de 'Leonberger Kreiszeitung' bij ons in de buurt, kwam er een contact met een journalist van de Motor Presse Stuttgart, de uitgever van bladen als 'auto motor und sport', en die had het adres van Arie, zodat we op die manier met elkaar in aanraking zijn gekomen. Dat leidde dus uiteindelijk tot de restauratie van deze auto!"

IMG 9878
De voorwielophanging moest nieuw worden gemaakt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet