Retro diversen

Retro: Genieten tijdens Kitzbüheler Alpenrallye

DSC 0317 Kopie
Mooie auto's, heerlijke bergwegen: dat is de Kitzbüheler Alpenrallye

De afgelopen week vond in en om Kitzbühel de 28e editie van de Kitzbüheler Alpenrallye plaats. Het evenement is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste klassiekerevenementen in Oostenrijk en kan ieder jaar rekenen op een flink aantal deelnemers. "We hebben niet echt een probleem om de startlijst vol te krijgen", zegt organisator Markus Christ. De afgelopen jaren nam het aantal 'youngtimers' meer en meer toe, maar de organisatie wilde eigenlijk wat meer oudere auto's. Vandaar dat de leeftijdsgrens voor dit jaar naar beneden werd bijgesteld tot bouwjaar 1972, met een uitzondering voor 'historisch bijzondere auto's' (lees: 'youngtimers' van de sponsors) tot bouwjaar 1985. AUTOSPORT.NL was ter plekke.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Albin Ritsch, Rebocar

Het programma begon op donderdag met een proloog rondom de 'Wilder Kaiser', vanuit Kitzbühel via Ellmau , Söll en Itter weer terug. Gepland was eigenlijk een ronde die zou worden voortgezet via Hopfgarten, Westendorf en Kirchberg, maar dat bleek vanwege de enorme hoeveelheid wegwerkzaamheden (een plaag in deze tijd van het jaar in Tirol, maar noodzakelijk kwaad) niet haalbaar. Daags erna volgde een route via Saalfelden, Mühlbach, Bischofshofen, Golling, de beroemde Rossfeld-bergklim, Berchtesgaden, Lofer en Waidring. Op zaterdag werd het evenement afgesloten met een parcours dat via Oberndorf, Kössen, Aschau, Brannenburg, Kufstein, Söll en Ellmau voerde. Prachtige bergwegen in Tirol, Salzburger Land en Beieren, al werd er naar onze smaak wel een beetje veel op 'Bundesstrassen' gereden. Dat is tussen de vele vrachtauto's niet altijd een genoegen.

IMG 8014
Het publiek vond de Volkswagen-busjes leuk

40 jaar Polo
De Volkswagen Group is sinds een aantal jaren sponsor van het evenement, wat zichtbaar wordt door de ruime vertegenwoordiging van de concernmerken Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley en Skoda. Met name Volkswagen pakt altijd groot uit en vierde dit jaar ondermeer het 40-jarig jubileum van de Polo met een aantal vroege exemplaren. Of ook Volkswagen-busjes iets in een klassiekerrally te zoeken hebben, laten we graag over aan de experts, maar het publiek vond het in ieder geval mooi.

alpenrallye15-5 Kopie
Bentleys waren goed vertegenwoordigd 

Historisch gezien interessanter waren de diverse Bentleys, waarvan het vroegste exemplaar uit 1925 dateerde. Een vaste deelnemer aan de rally is ook Ing. Peter Denzel, afkomstig uit de bekende Oostenrijkse autofamilie, met een sportwagen van het merk Denzel uit 1955, ook een zeldzame verschijning. Natuurlijk was ook Mercedes-Benz goed vertegenwoordigd, met diverse 300 SL's en 190 SL's, maar ook andere exponenten uit de SL-familie (de 'Pagode' wordt steeds populairder) en andere modellen als de 220 S, of de luxe 280 SE.

IMG 8112 Oostenrijks cultuurgoed: Denzel 1500 uit 1955

Interessant vonden we ook een Glas 1300-211 A uit 1965, afkomstig uit het Beierse Dingolfing waar ooit de fabriek van het merk Glas stond, later overgenomen door BMW. Een bezoeker kwam naar de rally met een BMW 1600 GT, die slechts één jaar lang werd gebouwd, in 1968, en over dezelfde carrosserie als een Glas beschikt, maar dan met 105 pk-motor uit de BMW 1600 TI. Tevens is de BMW-versie voorzien van een achteras met dwarsgeplaatste wieldragers en schroefveren in plaats van de starre as met bladveren zoals die door Glas werd toegepast.

IMG 7738
Glas 1300 krijgt ondersteuning van de technische service van de AvD

IMG 7737
BMW 1600 GT met soortgelijke carrosserie als de Glas, slechts één jaar lang gebouwd


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet