Retro

Retro 1989: Eerste races op nieuwe interim circuit. Wie het weet mag het zeggen

480 alfa-sleep-nissan
Deze Alfa was de allereerste klant van de gloednieuwe Nissan rescuewagens.


Wie het weet mag het zeggen
Buiten alle festiviteiten werd er ook nog geracet op deze bijzondere dag. Rijders deden hun uiterste best iets bijzonders van de meestal 20 ronden lange races te maken, het publiek deed zijn uiterste best het allemaal leuk te vinden. Maar de discussies laaiden intussen hoog op. Is de nieuwe baan nu wel of niet spectaculair. Een noodzakelijk stuk spanning is weggenomen, vooral in de Formule Ford-kringen en bij de Toyota strijders is het een veel gehoorde klacht dat de races na enkele ronden zijn verworden tot een geestdodende optocht. Hans Ernst, de interim circuitdirecteur, wil er geen twijfels over laten bestaan. "Zolang de coureurs er nog geen blijk van hebben gegeven in de nieuwe situatie echte risico's aan te willen gaan, blijf ik bij mijn mening dat deze baan wel degelijk voor bloedstollende situaties kan zorgdragen. Ze moeten eerst eens gaan ontdekken waar de mogelijkheden liggen."


Marcel Albers domineert in Formule Ford
De eerste Formule Ford-race op het vernieuwde circuit werd volledig gedomineerd door Marlboro-protége Marcel Albers, die van start tot finish leidde en met een kleine 5 seconden voorsprong won. "Bij de start kwam ik goed weg en sloeg meteen in de eerste ronden een gat, ook mede door een oliespoor in de Vendoradobocht iedere keer te ontwijken.

480 albers-oponthoud
Marcel Albers kon maar ter nauwernood de gespinde Peter van der Mede ontwijken.

In de tweede Nissanbocht verloor ik nog wat tijd doordat er een wagen dwars op de baan kwam te staan en ik terug moest naar de eerste versnelling om er omheen te rijden. Daarna heb ik constant snellere tijden gereden om weer uit te lopen."

480 ten wolde
Franc ten Wolde en Rob Schellekens voor Evan Kersbergen en Mikke van Hool


Om de tweede tot en met de vierde plaats woedde praktisch de hele race zo'n hevig gevecht tussen Evan Kersbergen en de beide Pennzoil-wagens van Franc ten Wolde en Rob Schellekens, dat Albers kon ontsnappen.

480 potharst kersbergen
Een nieuwe sponsor zorgde ervoor dat het seizoen voor Kersbergen en teambaas Rob Potharst kon worden verlengd. Het geld was helemaal op.

Op de finishlijn kwam Kersbergen nog net een halve wagenlengte te kort op de wederom sterk rijdende Ten Wolde. Eric Roest eiste opnieuw de Pré 80-categorie voor zich op.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet