Retro

Retro 1989: Het ‘interim’-circuit, met dank aan de inspanningen van ondernemer Hans Ernst

480 circuit-keuren1

Met de opening van het nieuwe circuit in 1989 benadrukte Hans Ernst dat zijn job als directeur van de Stichting Exploitatie Circuit Park tijdelijk is en dat hij zo spoedig mogelijk weer naar zijn normale werkzaamheden zal terugkeren. Maar niet nadat er een solide basis voor de toekomst van het Zandvoortse circuit is gelegd. En dat er tijdens zijn bewind al heel wat veranderd is zal de trouwe bezoeker niet zijn ontgaan. Nog onlangs door velen gezien als een stervend geval, is het circuit weer een bloeiende zaak. Een tastbaar resultaat dankzij de inspanningen van deze ondernemer.

Tekst: Matthé IJzerman en Gerrie Hoekstra (bewerking uit 1989)
Foto's: Gerrie Hoekstra

480 aanleg-toyotabocht
De doorsteek naar het nieuwe "interim-circuit"

480 hans-ernst

Hans Ernst:" Ik zit hier sinds 1 september vorig jaar. Toen Peter Holm vrij plotseling wegging heb ik zijn rol overgenomen. Wat ik toen tegenkwam was rampzalig. Weinigen hadden nog vertrouwen in het circuit. Na de laatste races waren ze al bezig om de vangrails weg te halen. Er was geen gulden meer in kas en zelfs de brandstof voor de kachels in de toren werd niet meer geleverd. Dat heb ik toen maar uit eigen zak betaald.

480 buldozer

Met het idee om na bijna 20 jaar racen wat terug te doen voor het circuit, heb ik anderhalf jaar geleden zitting genomen in het NAV-bestuur toen ik daarvoor werd gevraagd. Het leek mij ook beter om als grootste gebruiker van het circuit dat de NAV in de ECP (Exploitatie Circuit Park) zou gaan zitten. Toen ik eenmaal in het bestuur zat en Holm wegging zijn we tot de conclusie gekomen dat het geen wijsheid zou zijn om een nieuwe man aan te trekken. Zeker nu we in de periode van de voorwaardelijke A-status zitten moet een circuitdirecteur van heel veel zaken op de hoogte zijn. Het moet iemand zijn die weet wat autosport is, die commercieel inzicht heeft en weet wat politiek is. Die knowhow draag je niet één, twee, drie aan een andere persoon over. Ik was bereid om daar twee, drie dagen per week aan te besteden, maar dat is uiteindelijk, mede door deelname aan negen werkgroepen, een volle dagtaak gebleken. We zijn op kantoor zwaar onderbezet, ook weer een kwestie van geld, en we moeten al het vele werk met een klein groepje zien te doen.

480 aanleg-s-bocht


Er is nu een bepaalde continuïteit zichtbaar. Stukje bij beetje worden er verbeteringen aangebracht. Het is een aaneenschakeling van kleine dingen. Na de afkeuring van de baan moesten we keihard aan het werk. Peter Holm had gehoopt een Group C-licentie te krijgen, maar elke insider zag dat het circuit er van geen kant voor geschikt was. Hij had dat, als iemand die van de buitenwereld komt, helemaal niet in de gaten. De autosport is nu eenmaal een vak apart, maar het betekende wel dat de mensen van de FIA, die hier na jaren weer eens kwamen kijken, zich doodschrokken. Een antireclame voor het circuit, want de aanvraag werd helemaal niet serieus genomen. Het gevolg was dat er helemaal geen licentie meer werd afgegeven. Geen licentie betekent dat er ook geen nationale races meer mochten worden verreden. Toen moesten we snel een oplossing bedenken en met veel overleg, waarin Huub Vermeulen, Hans Kok en Hans Hugenholtz jr. een belangrijke rol hebben gespeeld, zijn we tot een oplossing gekomen. Voor de talloze verbeteringen aan de baan, die moesten worden aangebracht, hadden we geen cent. We hebben besloten alleen het gedeelte dat voor het nieuwe circuit gebruikt zou gaan worden volgens de FISA-eisen te veranderen. In de winter is dat gebeurd, met heel veel inspanning en zelfs met nachtelijk gesleutel van onszelf. Door de beperkte licentie die we vervolgens kregen konden we races organiseren tot en met Opel Lotus op Europees niveau. Daar was ik zielsgelukkig mee.

480 aanbouw-circuit

Maar er was helemaal geen geld. Ik moest de boer op om allerlei zaken te verkopen. Via de bestaande relaties zijn we bij Marlboro terecht gekomen. Voor een zeer aanzienlijk bedrag hebben we toen een aantal dingen onder kunnen brengen, waaronder de toren. Dat is niet gebeurd dankzij mijn koopmansgeest, maar dankzij de goede wil van Marlboro. Daarna ben ik als een raket pitboxen gaan verkopen. Stukje bij beetje kwam zo het geld binnen.

480 aanbouw-vangrails

Vervolgens ben ik naar de gemeente Zandvoort gestapt. Ik heb gezegd dat ze dan wel een NAC (Nieuwe Accommodatie Circuitpark) hadden opgericht, maar door allerlei politieke oorzaken was daar geen geld binnengekomen. Ik was bereid om de schulden daarvan over te nemen, daar wilde ik wel wat zekerheid voor terug hebben in de vorm van een langdurig huurcontract en bepaalde garanties, waardoor ik naar de bank kon stappen. Ik hou namelijk wel van zekerheden.

480 vendorado-bocht

Vendorado had een koopoptie per 1 januari 1991 en wilde zo snel mogelijk ons gebied annexeren. De onderhandelingen met hun directeur Jim Vermeulen zijn met de vuist op tafel gegaan, bikkelhard. Maar het is net als op de baan, daar vecht je ook voor je eigen belang. Dat is autoracen en zo is het in het zakelijk leven ook. Jim heeft zijn toko, waarmee hij zijn brood moet verdienen en al is hij nog zo dol op racen, dat is en blijft een hobby. Hij stelde voor een tracé van 1400 meter aan te leggen. Vrijwel iedereen was het daarmee eens en zelfs mijn eigen bestuur wilde daarmee instemmen. Ik heb er oorlog voor moeten voeren om hen te overtuigen om opnieuw rond de tafel te gaan zitten. Tijdens de onderhandelingen met de gemeente en Vendorado kwam het mes op tafel. Ik bleef op mijn standpunt staan dat er een baan moest komen volgens de FISA-eisen, maar dat we er niet voor zouden betalen. Niet iedereen heeft mij mijn onverzettelijkheid in dank afgenomen. Maar er ligt nu wel een baan van 2 miljoen gulden en ruim 1.100 meter langer, waar we geen cent voor hebben betaald. De verstandhouding met Jim Vermeulen, waar ik al bijna twintig jaar mee race, is uitstekend. Maar er waren een paar vuiltjes weg te werken en daarbij zijn momenten geweest dat Jim en ik elkaar niet meer aankeken. We moeten echter wel met elkaar eten en drinken en hebben al vaak van elkaars faciliteiten gebruik gemaakt. Goede buren zijn nu eenmaal ontzettend belangrijk.

Als ik in de toekomst kijk, vraag ik me af of ik me moet indekken door het zoeken naar een andere hoofdsponsor, waarin Marlboro natuurlijk best kan participeren. Maar stel je voor dat die hele antirook stemming doorzet en Marlboro mag hier wettelijk geen reclame meer voeren, dan vallen we in een diep gat. Als we Marlboro kwijt raken, kan de zaak wel gesloten worden. Zonder hen hadden we het echt niet gered. Good times, bad times. Marlboro was en is er altijd. Dat is goud waard, dat kom je toch nergens tegen?

480 circuit-keuren2
Tijdens de Zandvoort Rallysprint werd het nieuwe tracé gekeurd door Hans Ernst, Hans Kok (KNAF) en rechts Harry Splinter (NAV).

We merken meer response vanuit de industrie. Vanaf volgend jaar hebben we een nieuwe merkenrace met Citroën en zij nemen geld mee. Op dit moment zijn alle pitboxen verhuurd en de rescuebemanningen hebben Nissans King Cab's gekregen. Dat is een goede deal geweest. Vergeet niet dat autosport zich in Nederland niet in een overweldigende belangstelling mag verheugen. Ik denk dat de eerste aanzet door de NAV is gezet met een eigen kantoor en een pitbox op het circuit. Het komt professioneel over, de impact is groot. De vooruitzichten zien er allemaal gunstig uit."



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet