Retro

Retro 1989: Coureurs nemen met spektakel afscheid van circuit Zandvoort in oude vorm

480 goossens-op-kop
Marc Goossens leidde de eerste doorkomst in de Tarzanbovht voor Marcel Albers en Evan Kersbergen.

Formule Ford 1600
Evan Kersbergen vergiste zich tijdens de training om na de snelste tijd door te blijven stampen. De beide Belgen André van Hoof en Marc Goossens maakten hier prima gebruik van, perfect in zijn kielzog hangend om al slipstreamend een nog snellere tijd op de klokken te zetten. Het resultaat was dat de beide rijders de eerste startrij pakten en Kersbergen genoegen moest nemen met een plaats op de tweede rij, die hij deelde met Marcel Albers. Ook deze was niet gelukkig aangezien zijn motor vermogen te kort kwam, zodat voor de wedstrijd nog een wissel moest plaatsvinden.

480 ford-strijd

De race zou volgens de traditie van de laatste twee jaar echter weer een traktatie van de eerste orde worden, waarbij vooral in de openingsronden een groep van zeven man constant stuivertje wisselden. Goossens leidde de eerste doorkomst in de Tarzanbocht, op de hielen gezeten door Albers, Kersbergen, Van Hoof, Ten Wolde, Schellekens enz. De volgende maal was het Albers aan kop en daarna nog éénmaal Goossens, waarop Kersbergen in de Tarzanbocht meestal het heft in handen had. Achter hem veranderde de volgorde echter praktisch elke ronde. Vooral Albers, Ten Wolde en Goossens bleven een vitale rol spelen in het gebeuren. Bij dit schitterende gevecht vroeg je je echter constant af of Kersbergen de leiding tot op de finish zou weten te handhaven of misschien toch op het laatste moment nog verschalkt zou worden via een slimme slipstreamactie...? Gevoelsmatig leek Albers dan de man bij uitstek om de grote winst binnen te halen. Het mocht echter niet zo zijn. In de laatste ronde verliet de Rotterdammer in de Panoramabocht op tamelijk spectaculaire wijze het strijdtoneel. Kersbergen remde te vroeg en Albers, die er vlak achter zat, kon de Delftenaar niet meer ontwijken en vloog over de wagen van Kersbergen heen, die vervolgens zonder schade ongehinderd de strijd kon voortzetten. Praktisch naast elkaar stormden Kersbergen, Goossens en Ten Wolde over de finishlijn heen met minder dan 1/10 sec. verschil tussen dit trio. Eens te meer had de Formule Ford 1600 een subliem stuk vuurwerk afgegeven. Marc Goossens werd uiteindelijk uit de uitslag gehaald omdat hij zijn wagen niet in het Parc-Fermé had gereden.

480 winst-kersbergen
Winst voor Evan Kersbergen

Koni Productiewagens Groep N
In de Koni productietoerwagenklasse spelen zich de laatste tijd zorgelijke dingen af. Rijders zijn ontevreden, tuners zijn ontevreden en importeurs zijn ontevreden. Om nog maar niet te spreken van de NAV, de Technische Commissie, de Sportcommissarissen en het College voor Autosport Rechtspraak. Gaf tijdens de Pinksterraces het gedrag van alle rijders ook aanleiding voor opwinding, momenteel is het reglement de steen des aanstoots. Vandaar dat tijdens dit weekend de Fords Sierra Cosworth ineens werden gemist, waarvan er plotseling twee bij de Groep A opdoken. Daardoor bleven er nog maar drie echte kanshebbers over voor de overwinning. Klaas Visser en Fred Krab met hun BMW's en de Mercedes van Arthur van Dedem. Dit drietal gaf de tegenstanders dan ook snel het nakijken en bleef gedurende de eerste ronden dicht bij elkaar, met Fred Krab aan de leiding. Na drie ronden remde Visser zijn teamgenoot in de Tarzanbocht uit, maar Krab en ook Van Dedem bleven goed volgen. Pas na zeven ronden had de Fries een voorsprong opgebouwd, zodat hij zich sneller dan zijn tegenstanders langs een aantal achterblijvers werkte. Visser werd niet meer bedreigd en behaalde een verdiende overwinning. Arthur van Dedem kwam aan de finish bijna drie seconden tekort op de BMW. Krab viel vier ronden voor de finish uit door een kapotte versnellingsbak. De strijd in de klasse tot 2000cc leverde aanvankelijk het gebruikelijke beeld op van het aan elkaar gewaagde trio Kerseboom, Bolderheij en Van Splunteren.

480 crash kerseboom
Frank Kerseboom werd het laatste slachtoffer van de Panoramabocht. (Foto: archief Frank kerseboom - Peter van Egmond)

Maar de Alfa Romeo stevende onbedreigd op de overwinning af, nadat eerst Frank Kerseboom was gecrasht (ècht het laatste slachtoffer van de Panoramabocht) en daarna Bolderheij problemen met zijn turbo kreeg.

480 don-van-der-vaart
Don van der Vaart op weg naar de tweed plaats achter Berend Oeberius Kapteijn.

Berend Oeberius Kapteyn bleek opnieuw veruit de meerdere van zijn concurrenten in de kleinste klasse, die onderling een mooi gevecht leverden om de tweede plaats, die ten deel viel aan Don van der Vaart in een Daihatsu voor Paul Fauchey in zijn Citroën AX Sport.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet