Retro diversen

Retro: Hoe het tussen Pieter Bakker en het Circuit des Remparts in Angoulême toch nog goed kwam

IMG 0203
De Nederlander Pieter Bakker kwam met zijn Austin Healey aan de start in Angoulême

"Vorig jaar raceten we hier voor het eerst, maar toen ik hoorde dat er alleen op zondag gereden zou worden, dacht ik al: 'Dit wordt één keer, en dan nooit meer'. En toen ik voor het eerst het circuit zag, met die hoge stoepranden en die vet geschilderde zebrapaden, had ik ook zo mijn twijfels." Het is duidelijk: de eerste kennismaking met het Circuit des Remparts, het stratencircuit in het Franse Angoulême was bepaald geen liefde op het eerste gezicht voor Pieter Bakker uit Nieuw-Vennep. De ondernemer is naast coureur van een fraaie Austin Healy Monza Sprite uit 1959 ook de stuwende kracht achter de raceserie 'FISC Legendary Circuits' en was met zijn klasse voor sportauto's al voor de tweede maal te gast in Angoulême. Blijkbaar kwam het dus toch nog goed...

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

"Inderdaad, de reacties van de deelnemers, maar ook van de Franse organisatie en heel veel bezoekers, waren dusdanig enthousiast dat ik mijn aanvankelijke standpunt moest herzien", geeft Bakker toe. "En zo zijn we nu met onze serie voor de tweede keer hier, en we hebben voor volgend jaar al weer geboekt." De klasse met de  sportwagens (in Angoulême Caterhams, Healey's, MG's, Morgans, Triumphs en TVR's, maar ook voor niet-Britse sportwagens staat deze open) staat als 'Legendary Circuits (F.I.S.C.)' in het programma vermeld. Waar komt die ietwat cryptische omschrijving vandaan? Bakker: "F.I.S.C. staat voor 'Foundation International Spridget Competitions', want die ooit zo populaire Spridget-klasse (inderdaad met Austin Healey 'Sprites' en MG Midgets; RdB) vormde de basis voor onze huidige serie. Met de Spridget-serie raceten we door heel Noord-West Europa, we hadden zelfs meer deelnemers dan de Engelse serie. Veel Engelsen reden juist ook bij ons, maar toen kwam de economische crisis en was het afgelopen met de Spridgets."

"Als je zelf organiseert, bepaal je ook de kwaliteitsstandaard"
Toch wilde Bakker zelf een serie blijven organiseren. "Je kunt je wel gewoon ergens inschrijven en in een andere klasse gaan rijden, maar dat ligt niet zo in mijn aard. Als je zelf organiseert, bepaal je ook zelf de kwaliteitsstandaard. En dat is wat ik wil. Mensen moeten het bij ons naar hun zin hebben. Zo hebben we als enige klasse op dit niveau ook het comfort van een eigen 'Paddock Club': we nemen onze eigen hospitality mee, hebben een eigen cateringteam en we zorgen altijd voor een goed gevulde koelkast. Dat draagt bij tot het sociale aspect, want we willen niet dat iedereen 's avonds alleen in zijn eigen tentje zit. Racen is ook gezelligheid."

IMG 8880
De eigen hospitality als populair trefpunt in Angoulême

Het concept werkt, zo stellen we vast: de hospitality in de vorm van een tent aan een vrachtwagen en een groot terras met fraai hardhouten tuinmeubilair is een populair trefpunt naast de grote markthal van Angoulême. Goed, vanuit de paddock is het een stukje lopen, maar deelnemers en aanhang weten de locatie goed te vinden, zo blijkt. "En zo trekken we een paar keer per jaar Europa in", vertelt Bakker. "Ik prijs me gelukkig met een enthousiast team van vrijwilligers die de catering voor ons verzorgen en ervoor zorgen dat iedereen zich thuisvoelt. Aan mij als organisator is het dan ook een beetje de taak om met iedereen een praatje te maken en zeker nieuwkomers erbij te betrekken."

IMG 8901
'Production road sports cars' in het deelnemersveld

Race-per-race
De serie 'Legendary Circuits (F.I.S.C.)' is geen apart kampioenschap, maar een serie van losse wedstrijden, waarvoor coureurs met een nationale licentie zich op race-per-race-basis kunnen inschrijven. "Ons streven is om per evenement zo'n 25 auto's aan de start te hebben, dus dat betekent dat je toch wel een pool van rond de 75 potentiële deelnemers moet hebben om aan een dergelijk aantal te kunnen komen", aldus Bakker. "Maar inmiddels hebben we een behoorlijk bestand en bij ieder evenement doen we wel weer nieuwe contacten op. Ook hier in Angoulême kwamen er weer aardig wat coureurs die hun interesse kenbaar maakten om volgend jaar bij ons mee te doen. Tenslotte zijn wij ook de enige raceklasse die in Angoulême twee races in plaats van slechts één wedstrijd aanbiedt." Deelname aan de klasse staat open voor iedereen met een sportwagen. "De officiële omschrijving die wij hanteren, luidt: 'production road sports cars'. Dus geen toerwagens", benadrukt Bakker. "In principe gaan we uit van auto's met maximaal tweelitermotoren en gebouwd tot en met 1971, maar als er iemand komt met een auto die qua concept bij ons past, dan zijn we daar flexibel in."

IMG 0127
Podium na afloop van de tweede race in Angoulême

De term 'Legendary Circuits' is voor Bakker een leidraad bij het samenstellen van de kalender. "We beginnen het jaar meestal met de 'Test and Track Day' op het circuit van Spa-Francorchamps in maart. Daarna is ons doel vier evenementen op mooie circuits, circuits die aanspreken, waar mensen graag rijden. Angoulême dus nu al voor het tweede jaar, want ik heb ook wel gemerkt dat het helemaal geen probleem is om ergens terug te komen als je weet dat er een leuk evenement is. Zandvoort zijn we ook al meerdere keren geweest. We hadden dit jaar ook op Charade zullen rijden, maar dat ging niet door vanwege problemen met de organisatie daar. Maar bijvoorbeeld circuits als Assen of Colmar Berg doen we niet meer. Die kun je niet echt als 'legendary' bestempelen. Het moet ook leuk zijn voor rijders om hun echtgenote mee te nemen, zoals hier in Frankrijk."

IMG 8914
Bakker met zijn Healey voor de start

Mede met het oog op het maximum aantal auto's in Angoulême, vanwege de korte baan beperkt tot 21, stonden er bij de 'Legendary Circuits (F.I.S.C.)' tijdens het Franse evenement 17 auto's aan de start. Bakker streed in beide races mee om de kop, maar werd in de eerste wedstrijd geraakt door de Britse Morgan-rijder Conway, wat leidde tot de nodige discussie achteraf. In de tweede race ging de strijd om de leiding opnieuw tussen Bakker en Conway, maar ditmaal functioneerden de remmen van Bakkers Healey niet optimaal en belandde hij in de vangrail, wat de nodige schade aan de linker voorkant van de auto opleverde. Bakker werd tijdens zijn ronde met de transporter op weg terug naar de paddock wel luid toegejuicht door het publiek, dat hem duidelijk als smaakmaker in de wedstrijd zag. Zelfs in het regionale dagblad verscheen hij op de dag na de race prominent. "Jammer, maar dat kan gebeuren", bleef hij er laconiek onder. "Ik heb nu de hele winter tijd om de auto voor volgend jaar weer goed klaar te maken!"

IMG 0195
Pieter Bakker moest in het programmablad zelfs handtekeningen zetten
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet