Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

Keuze voor regen set-up dwarsboomt Marijn van Kalmthout in BOSS GP op Brno

mvk bossgp brno 1

Marijn van Kalmthout heeft tijdens de Masaryk Racing Days op het circuit van Brno in Tsjechië, zijn tweede optreden in de BOSS GP van 2014, een vierde plaats behaald in de eerste race. Tijdens de tweede race op zondag moest Van Kalmthout zijn race op de derde plaats liggend voortijdig beëindigen, omdat de wedstrijdleiding oordeelde dat zijn team op de grid te lang aan de auto gewerkt had. "Dat past precies bij dit pechweekend", vond Van Kalmthout. Ook Rinus van Kalmthout kwam dit weekend weer in actie, ditmaal in het DKM op het circuit van het Duitse Kerpen. Nadat hij in de eerste race bij een crash zijn kart zodanig beschadigde dat hij op zijn reservekart moest overstappen, reed Van Kalmthout in de twee finales sterk van de 25e naar de 9e positie.

Fotografie: Jan Skoda

Marijn van Kalmthout heeft gedurende zijn autosportcarrière op veel circuits over de gehele wereld gereden, maar debuteerde afgelopen weekend in het Tsjechische Brno. Het 5,4 kilometer lange circuit telt 15 bochten en Van Kalmthout had bij het verkennen van het circuit tijdens de vrije trainingen op vrijdag de pech dat het zo hard regende dat van racen geen sprake kon zijn. Het regende 24 uur achter elkaar en zelfs op het rechte stuk was er volop aquaplanning. Tijdens de tweede vrije training regende het zelfs zo hard, dat het eigenlijk onverantwoord was om te rijden.

mvk bossgp brno 2

Veel baanervaring kon Van Kalmthout dus niet opdoen op vrijdag. "In de eerste vrije training schoot na een paar ronden mijn rechter achterwiel er af en in de tweede training regende het zo hard dat ik maar drie rondjes heb gereden", realiseerde Van Kalmthout zich dat hij de kwalificatie moest beginnen op een vrijwel onbekend circuit.

mvk bossgp brno 6

Tijdens de kwalificatie op zaterdagochtend om 8.30 uur was het nog steeds erg nat, al was het iets minder dan op vrijdag. Van Kalmthout stuurde de felblauwe Benetton B197 uit 1997, die in de Formule 1 bestuurd werd door Jean Alesi, direct de baan op om een tijd te zetten, want het begon weer harder te regenen. In zijn tweede ronde leek van Kalmthout op weg naar de tweede tijd achter Ingo Gerstl, toen zijn voorremmen blokkeerden en hij de grindbak in schoof. Hij kon zijn weg gelukkig zonder schade vervolgen, maar zijn snelle ronde ging zo in rook op. Door de felle regen gingen de rondetijden daarna snel omhoog en met een uiteindelijk vijfde startplaats was Van Kalmthout niet tevreden.



Op dat moment moesten Van Kalmthout en zijn team een beslissing nemen voor de set-up voor de eerste race. Hoewel het niet meer regende was de baan nog erg nat en werd besloten voor een volledige wet set-up te gaan. Bij de start leek die beslissing juist, want als een kogel schoot de Benetton vanaf de vijfde startplek direct door naar de tweede positie achter Gerstl. De baan werd echter veel sneller droog dan verwacht en dus kon de Hoofddorpse coureur niet op jacht naar de raceleider. Met zowel onder- als overstuur kon Van Kalmthout de aandringende Zwitser Gary Hauser en de Pool Jakub Smiechowski niet lang achter zich houden. Een vierde positie was het maximaal haalbare met de inmiddels zeer moeilijk bestuurbare Benetton.

Zondagochtend was het droog, maar een uur voor de tweede BOSS GP-race begon was het opnieuw raak. Het ene moment miezerde het, even later goot het van de regen en dan weer was het droog.

mvk bossgp brno 5

Weer moesten Van Kalmthout en zijn team een beslissing nemen over de set-up. "Met onze F1 is het een kwestie van goede timing, want het kost ons zeker een half uur om de auto om te bouwen naar een andere set-up. De veel jongere GP2-auto's in de BOSS GP wisselen de banden en hoeven dan alleen de demper anders af te stellen, dus die kunnen dat vlak voor de race nog beslissen", legt Van Kalmthout uit.



Vanwege een flinke crash in de race ervoor werd de BOSS GP-race drie kwartier uitgesteld. Omdat de regen steeds weer terugkwam werd opnieuw gekozen voor een wet set-up. Met een wereldstart pakte Van Kalmthout meteen twee posities van Gerstl en Smiechowski en sloeg samen met de leidende Gary Hauser een gat.

mvk bossgp brno 3

Met een goede racesnelheid dacht Van Kalmthout een mooie strijd aan te kunnen gaan met Hauser, maar toen na een derde van de race de baan snel droger werd namen de banden in rap tempo af. In plaats van in de aanval te gaan moest Van Kalmthout zijn tweede plek verdedigen. Kort nadat Gerstl hem gepasseerd was kreeg Van Kalmthout van de wedstrijdleiding de zwarte vlag en moest hij de pits in en zijn race beëindigen.
"Mijn team bleek op de startgrid te lang aan mijn auto te hebben gewerkt en daarvoor kreeg ik een drive-through-penalty. Omdat ik me van geen kwaad bewust was heb ik dat echter niet gezien, vandaar dat ik gediskwalificeerd werd. Ach ja, soms gebeuren dat soort dingen, het hoort er ook bij", baalde Van Kalmthout.

mvk bossgp brno 4

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet