Retro diversen

Retro: 60 jaar later - terug naar Reims

reims3-1954
Fangio (18) en Kling (20) in actie met de Mercedes-Benz W 196 'Stromlinie'

Morgen, 4 juli, is het precies 60 jaar geleden dat het Mercedes-Benz-fabrieksteam onder leiding van de legendarische Alfred Neubauer zijn eerste Grand Prix-optreden na de oorlog beleefde. En hoe: tijdens de Grand Prix de l'ACF op het circuit van Reims-Gueux was er gelijk een dubbele overwinning, met Juan Manuel Fangio als winnaar, voor Karl Kling. Ter gelegenheid van het jubileum keerden we terug naar Reims, waar nog een groot deel van het circuit te bewonderen is. Natuurlijk met een Mercedes-Benz. Een volledige reportage is te lezen in de jongste uitgave van het tweemaandelijkse tijdschrift 'SL Mercedes Revue', maar ook op AUTOSPORT.NL willen we dit feit in de autosporthistorie niet onopgemerkt voorbij laten gaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Archief Daimler, Ed Heuvink

reims3
Anno 2014 met de Mercedes-Benz SLK 350 en restaurant 'La Garenne' op de achtergrond

Het is er nog allemaal. Het pitgebouw, het huisje voor de tijdwaarnemers, de oude tribunes. In de verte het Restaurant 'La Garenne', aan de andere kant van het rechte eind doemt de kerktoren van Gueux op. We geven onze Mercedes-Benz SLK 350 voor de gelegenheid even flink de sporen op de brede en kaarsrechte weg. Het geluid van de zescilindermotor en de uitlaat weerkaatst onder het dak van de tribunes. Natuurlijk rijden we met het dak open, niet in de laatste plaats vanwege de akoestische beleving. Heerlijk! Zo moeten Fangio, Kling en Hans Herrmann zich hebben gevoeld, al hadden ze in het heetst van de strijd natuurlijk geen tijd om te genieten van mooi motorgeluid. Had Neubauer waarschijnlijk ook niet goed gevonden, want dat had teveel afgeleid. Er moest gepresteerd worden.

reims2

reims2-1954

Wie rondloopt in de pitstraat van Reims, zonder afgrenzing van de provinciale weg, die een deel van het circuit vormt, kan zich levendig voorstellen hoe het vroeger moet zijn geweest. De reclames zijn er nog te zien: SEV Marchal, Total, Esso, de dagelijkse sportkrant L'Equipe en het regionale dagblad L'Union op de toren van de wedstrijdleiding en de ruimte met tralies ervoor die ooit als persruimte moet hebben dienst gedaan. Hier werd racehistorie geschreven. Alleen de Dunlop-brug, die zoals op zovele circuits ook in Reims als voetgangerspassage over het rechte stuk diende, is er al jaren niet meer.

reims7-1954

reims7 480

reims16
Alleen de Dunlop-brug is er niet meer.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet