Retro diversen

Retro: Oude Raceglorie herleeft op de Norisring

Niet alleen de DTM en het F3 EK kwamen afgelopen weekend op de Norisring in actie, maar zowel zaterdag als zondag stond de Norisring Race Classics op het programma. Een programma-onderdeel waarin niet alleen twee oude CanAm-bolides tot leven werden gewekt, maar ook de oude DTM-glorie op de Norisring een perfecte reanimatie onderging.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2014 Schnitzer BMW 2800 CS 2
Wie herinnert zich niet de prachtige Schnitzer BMW 2800 uit 1972 met het kenteken LF X 15 en destijds gereden door Dieter Quester en Rauno Aaltonen.


Oude Raceglorie herleeft op de Norisring
In 1981 kwam ik voor de allereerste maal op de Norisring. In 1982 stond er in het kader van het Groep C weekend eveneens een historische Interserie/CanAm wedstrijd op het programma. Na ruim 30 jaar mochten Henry Read (McLaren M8C) en Peter Schleifer (Lola T310) hun Interserie McLarens achter de safetycar van Jürgen Kastenholz wederom de sporen geven. Behalve de beide Interserie bolides heeft uw redacteur vrijwel alle gerestaureerde bolides in hun gloriedagen op de Norisring in actie gezien. Uit het Groep C tijdperk kwam de overbekende in 1983 gebouwde Newman-Joest Porsche in actie. Deze auto is in handen van Alexander Seibold. In 1984 gaf Ayrton Senna samen met Henri Pescarolo en Stefan Johansson op de pas geopende Nürburgring een solo-optreden met deze klassieke 956C. Dit trio eindigde destijds als achtste. Na afloop gaf Senna te kennen noch van de Porsche 956 C noch van de Groep C onder de indruk te zijn. Juist door die ene Senna deelname onderscheidt deze 956C zich duidelijk van alle andere geproduceerde modellen. Naast de Interserie en Groep C kwamen er ook bolides uit het BMW Procar, Groep 5 en DTM tijdperk in actie.

2014  Porsche 956C
De deelname van Ayrton Senna met een Porsche 956C uit 1983 aan de 1000 KM Nürburgring in 1984 zorgt ervoor dat deze bolide van de huidige bezitter Alexander Seibold een fortuin waard is.

Wie van de oudere generatie herinnert zich niet de prachtig gebouwde de DRM Kremer Porsche 935K2 uit 1977 van de Keulse gebr. Erwin en Manfred Kremer. Het team van aartsvijand Georg Loos moest menigmaal het onderspit delven. Tevens zagen we ook de fameuze Zakspeed Escort BDA uit 1977, waarmee Hans Heyer destijds op de Norisring door de BMW Junioren werd "afgeschoten'' Toen men in München destijds doodsbedreigingen van boze Ford fans ontving werden Marc Surer, Manfred Winkelhock en Eddie Cheever tijdelijk door de Senioren H.J Stuck(toen al!), David Hobbs en Ronnie Peterson bij de volgende wedstrijd op Diepholz vervangen. Tja, dat waren nog eens tijden........

2014 Ford Escort BDA
Volgens de lijst uit 1974, maar in werkelijkheid uit 1977. Nu in het bezit van Martin Nowak. Dit is het type waarmee Hans Heyer en Armin Hahne destijds door het BMW Junior Team onder handen werden genomen.

De BMW M1 Procars lieten zich ook niet onbetuigd. De Duitse racelegende Poldi von Bayern en Harald Grohs kwamen zelfs met hun originele wapens uit het stenen DTM tijdperk in actie. Grohs reed met een BMW 635 CSI uit 1983 en Prinz "Drehopold" von Bayern met een originele BMW M 2,3L. Na de DTM kwalificaties was dit een absolute uitsmijter. Hoewel er niet geracet mocht worden, trapte safetycar-chauffeur Jürgen Kastenholz, naarmate de tijd vorderde het gaspedaal steeds dieper in. Het was een waar genot voor oog en oor om het verleden te zien herleven. Volgend jaar nog meer historie op de Norisring? Het summum voor de vele oudere bezoekers en dat waren er nogal wat.

2014 Von Bayern Don Stefano Harald Grohs

Prinz Leopold von Bayern, VLN Porsche-coureur Don Stephano en de overbekende Harald Grohs, die als 70 jarige nog steeds op de Nordschleife actief is en met BMW vele grote successen behaalde.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet