Retro diversen

Retro: François Cevert 1944-1973. Dood van een kroonprins

Dit weekend(eigenlijk deze zaterdag) is het exact veertig jaar geleden dat de Fransman François Cevert op het Amerikaanse Watkins Glen verongelukte. Jackie Stewart's kroonprins werd slechts 29 jaar oud. Een inschattingsfout werd de Tyrrell-coureur fataal.

Tekst Willem J. Staat
Foto's archief Willem J. Staat/PR/Elf/Ford

Cevert

François Cevert 1944-1973. Dood van een kroonprins
Op een regenachtige zaterdagmiddag in 1973 gumde Michel Vaillant tekenaar Jean Graton François Cevert uit één van zijn op stapel staande comic verhalen. Terwijl Graton Cevert uit zijn verhaal gumde sloeg ik bedroefd mijn schoolboeken dicht. Via de radionieuwsdienst van het ANP had ik vernomen dat de Fransman François Cevert bij een trainingsongeval op het Amerikaanse Watkins Glen om het leven was gekomen. Na het Williamson drama was dit het tweede fatale ongeval dat het F1 circus teisterde. Een rijfout is de immens populaire Cevert vermoedelijk noodlottig geworden.Eén van de meest gruwelijke F1 ongelukken.

 Cevert's zuster Jacqueline, die met oud F1 rijder Jean Pierre Beltoise getrouwd is, schreef samen met de bekende autosportjournalist José Rosinski eind vorig jaar een prachtig boek over de carrière van haar broer. Bijna veertig jaar lang liet zij een koffer met haar broer's persoonlijke bezittingen onaangetast. De vondst van de hotelsleutel(kamer No 7) van "The Glen Motor IN" triggerde haar tot het schrijven van een boeiende biografie.

De vader van François was van Joods Russische afkomst en droeg de achternaam Goldenberg. Eigenlijk heette Cevert dus François Goldenberg. Juwelier Goldenberg leerde kort voor WW II Huguette Cevert kennen, met wie hij trouwde. Het leeftijdsverschil tussen beiden bedroeg 18 jaar. Vader Goldenberg was in WW II in het Franse verzet actief. François werd op 25 februari 1944 geboren en kende een relatief onbezorgde jeugd.

Cevert Tecno
Doorbraak met Tecno in 1969 en 1970

Evenals Patrick Depailler en Jean Pierre Beltoise begon Cevert op de tweewielers. Gedurende zijn militaire diensttijd in Duitsland(daardoor sprak Cevert overigens vloeiend Duits) kreeg de Fransman de smaak van de vierwielers te pakken en zijn escapades bleven niet onopgemerkt. Het winnen van de Franse Volant Shell leverde een verouderd Alpine F3 chassis op. Dit werd snel voor een Tecno ingewisseld. Vervolgens won Cevert het Franse F3 kampioenschap. Maar deelname aan het FIA F2 Kampioenschap met een fabrieks Tecno betekende voor de Fransman de definitieve doorbraak.

Tijdens de 35e GP van Reims op het circuit van Reims-Gueux verslaat Cevert met zijn verouderde Tecno gevestigde namen als Piers Courage en Jackie Stewart. Races waarin je toch wel "big balls" moest hebben, want de eerste zeven kwamen met een verschil van nauwelijks een 1/1000e sec. tegelijk over de finish! Wedstrijden zoals we ze nu niet meer zien. Tijdens de Duitse GP wint Cevert met zijn F2 Tecno het F2 klassement. De prestaties zijn ook bij de staatsbedrijven ELF en Matra niet onopgemerkt gebleven. Persoonlijke sponsoring van ELF en een sportscar-contract met Matra moesten Cevert verder op het zadel helpen.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet