Retro diversen

Retro: Mille Miglia 2006

 RdB Siena
Uw verslaggever middenin de Mille Miglia, op het Piazza del Campo in Siena

Sinds ik als 15- of 16-jarige ooit het beroemde artikel “With Moss in the Mille Miglia” van de Britse autosportjournalist Denis Jenkinson las, wist ik dat ik dat evenement ooit mee wilde maken. Niet meer de originele Mille Milgia, want die werd in 1957 voor de laatste maal gehouden, omdat de risico’s te groot werden. Maar wel de historische versie daarvan, die sinds 1977 met regelmaat plaatsvindt en dit jaar zijn 24e editie beleefde. En ik was erbij.


Tekst: René de Boer
Fotografie: Rebocar Automotive Productions


Het principe van de Mille Miglia is in de historie van het evenement, die teruggaat tot 1927, grotendeels ongewijzigd gebleven. Start in Brescia, van daaruit richting de Adriatische kust naar beneden, dan naar Rome en via het westen van Italië weer terug. Waar Stirling Moss en Denis Jenkinson in 1955 met hun Mercedes-Benz SLR de recordtijd van tien uur, zeven minuten en een beetje reden, doen de deelnemers er tegenwoordig drie dagen over. Er wordt dan ook officieel niet meer op tijd, maar op regelmatigheid gereden. Al is dat relatief, want er moet flink worden doorgereden om de opgegeven gemiddelden te kunnen halen. De start is op donderdagavond in Brescia, dan volgt de rit naar Ferrara. Op vrijdag luidt de etappe Ferrara-Rome, op zaterdag gaat het vanuit Rome weer terug naar Brescia, waar ’s avonds de finish plaatsvindt. Ik word op uitnodiging van Audi gekoppeld aan een journalist van “Die Zeit”, een buitengewoon serieuze Duitse weekkrant. Aanvankelijk ben ik wat sceptisch, die journalist zal het wel allemaal heel kritisch benaderen. Maar gelukkig blijkt hij even enthousiast voor lekker rijden, lekker eten, cultuur en mooie auto’s als ik.

 GvL, Kober
Onder de deelnemers was Gijs van Lennep, hier met Peter Kober van de historische afdeling van Audi

Dit jaar gingen er 373 auto’s van start, verdeeld in de categorieën Sport, Grand Touring en Touring, waarbij de strenge selectieprocedure van de organisatie de voorkeur gaf aan merken en types die eerder deelnamen aan de originele Mille Miglia van 1927 tot 1957. Het selectiecomité had geen eenvoudige opgave: er werden niet minder dan 780 aanvragen voor deelname ontvangen, een flink aantal daarvan vergezeld van getekende blanco cheques… De Mille Miglia is een mythe, iedereen wil erbij zijn. Er stonden 59 merken aan de start, waarbij de grootste fractie (34 auto’s) werd gevormd door Mercedes-Benz, op de voet gevolgd door Alfa Romeo en Ferrari (elk 33), met daarachter Porsche (24), BMW, Bugatti en Fiat (elk 21) en Lancia (18). Onder de deelnemende teams waren er 132 uit gastland Italië, 80 uit Duitsland, 29 uit de Verenigde Staten, 21 uit Zwitserland, 20 uit Groot Brittannië, 15 uit Japan en 9 uit Nederland, waarmee ons land in verhouding behoorlijk goed vertegenwoordigd was.

 Audi team
Audi vaardigde drie Wanderer W25's en een DKW Monza af, wij volgden de rally met de nieuwe Audi S6
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet