Retro diversen

Retro: Racefamilie Piquet: opvallende crashes, slimme noviteiten en mooie zeges

piquet_ruzie_salazar_1982

Met liefst drie wereldtitels Formule 1 is Nelson Piquet een racelegende. Maar de Braziliaan en zijn zoons zijn niet alleen bekend van autosportzeges. Ook met opvallende crashes en slimme noviteiten hebben de Piquetten naam gemaakt. Eén ding is zeker: je hebt nooit een saai moment met de Zuid-Amerikaanse familie.

Tekst: Marc Kok

Afgelopen weekend wist de oudste zoon van Nelson Piquet de ogen op zich gericht. Tijdens een truckrace in Brazilië maakte Geraldo Piquet een meer dan fraaie koprol. Inclusief een grote vuurbal waar de New Kids jaloers op zouden zijn, zorgde Piquet junior voor een spectaculair momentje.



Vader Nelson is in zijn loopbaan bijzonder succesvol geweest. Mede dankzij 23 Grand Prix-zeges en 24 polepositions, wist hij in 1981, ’83 en ’87 de wereldtitel Formule 1 te veroveren. Bovendien was Piquet met zijn Brabham BMW-team in 1982 de uitvinder van de geplande pitstops, waarbij halfweg koers zowel banden werden gewisseld als de tank bijgevuld. Zo’n stop ging de eerste keer, in Oostenrijk, nog niet zo vlot als we later gewend zouden worden, zoals we op onderstaand filmpje kunnen zien. Maar de slimme noviteit van Piquet, die in Oostenrijk de snelste raceronde noteerde, kreeg later wel navolging.



Overigens had Piquet zijn pitstopdebuut al een race eerder willen uitvoeren. Dat was in Duitsland, tijdens de Grand Prix van Hockenheim. Door met een halflege tank te starten, ging de regerend wereldkampioen met zijn lichte bolide in de aanvangsfase als een speer. De Braziliaan ging zo hard, dat hij al rap March-coureur Eliseo Salazar ging dubbelen. Piquet wilde Salazar bij een chicane inhalen, maar de twee botsten tegen elkaar, waarna beiden uitgeschakeld waren. En Piquet nog voor zijn geplande pitstop uit de race lag. Piquet was zo woest, dat hij in recordtempo zijn bolide uitsprong en Salazar trakteerde op een onvervalst potje kickboksen. Tip: bekijk onderstaand filmpje met geluid en geniet van het humoristische commentaar van Clive James. Saillant detail: Salazar was bij het begin van zijn Formule 1-carrière nota bene geholpen door Piquet. Later heeft Piquet zich richting de Chileen verontschuldigd voor zijn agressieve en frustratierijke actie.



De meest beruchte crash van de Piquet-familie is echter de met opzet gemaakte klapper van Nelsons zoon Nelsinho. Tijdens de GP Formule 1 van Singapore in 2008 moest Nelsinho in opdracht van zijn Renault-teambaas Flavio Briatore voor een safetycarsituatie zorgen. Omdat teamgenoot Fernando Alonso net zijn geplande pitstop had gedaan, kreeg hij ten opzichte van de concurrentie een groot voordeel. Dat voordeel was zelfs zo groot, dat Alonso voor het eerst in jaren Renault aan een F1-zege hielp. Later kwam de truc met de met opzet gemaakte crash uit en was het einde Formule 1 voor zowel Nelsinho Piquet als de geschorste Briatore.



Maar met het louter laten zien van crashes, zouden we vader Nelson te kort doen. Zo maakte hij tijdens de Grote Prijs van Hongarije 1986 grote indruk met een schitterende inhaalactie op Ayrton Senna. Aan het eind van het rechte stuk verraste Piquet (die bij Williams 3 miljoen pond per jaar verdiende) zijn illustere landgenoot door hem buitenom te passeren en prachtig driftend door de bocht te schuiven. Piquet won de race.



In 1991 reed Piquet zijn 14de en laatste seizoen in de Formule 1. Tijdens de seizoensopener in Amerika eindigde de destijds 38-jarige coureur als 3de. Bij de podiumceremonie nam Nelson de toenmalige FIA-baas Jean-Marie Balestre in de maling. Dit tot grote hilariteit van de omstanders.



Komend weekend is de Grand Prix van Canada op het Gilles Villeneuve circuit. Op deze baan boekte Piquet in 1991 zijn 23ste en laatste zege als Formule 1-racer. Dat gebeurde 21 jaar geleden op bijzondere wijze. Nigel Mansell leidde de gehele wedstrijd soeverein en had na 68 van de 69 te verrijden ronden liefst 57 seconden voorsprong op runner-up Piquet. Totdat de Williams van de Brit stil viel en zijn Braziliaanse concurrent alsnog met de eer kon strijken. Het officieuze verhaal is dat Mansell, die in de laatste ronde zwaaide naar zijn fans, in de slotfase al te veel feest aan het vieren was. Waardoor hij zijn toerental te laag liet worden en zo zijn motor liet afslaan. Officieel zou Mansell zijn uitgevallen vanwege een probleem met de versnellingsbak. Hoe dan ook, Piquet was er niet minder vrolijk om. "Nee, ik heb geen medelijden met Nigel. Dat is autosport. Degene die als eerste de zwartwit geblokte vlag ziet, die wint.''



Tot slot een mooi filmpje met opvallende momenten uit Nelson Piquets F1-loopbaan. Ook hier de grappige kant van de Braziliaan. Bij 1.15 minuut maakt hij – staande achter Alain Prost – grappen over de neus van de Fransman.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet