Retro

Formule 1: Gilles Villeneuve 18 januari 1950 - 8 mei 1982

Vandaag is het exact 35 jaar geleden dat Gilles Villeneuve tijdens de laatste kwalificatie op Circuit Zolder verongelukte. Indirecte aanleiding was de machtsstrijd tussen de FISA (de huidige FIA) en FOCA (Ecclestone) aan het begin van de tachtiger jaren.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Willem J. Staat en Gerrie Hoekstra (z/w)

f1_villeneuve_1981

GP San Marino indirecte aanleiding
De GP van San Marino ruim veertien dagen voor het fatale ongeval van Villeneuve was de indirecte aanleiding. Alleen de zeven teams die aan de FIA loyaal waren verschenen in Imola aan de start. De FOCA-teams (les Garagistes) bleven in feite uit protest tegen de opkomst van de Turbo-motoren weg. Uiteindelijk kwam er later overeenstemming tussen de FIA en de FOCA, en daar is het z.g. “Concorde Agreement” uit voortgekomen. Omdat er slechts veertien deelnemers aan de start stonden besloot men bij Ferrari er een mooie show van te maken waarbij werd afgesproken dat Villeneuve mocht winnen. De toeschouwers op Imola zagen inderdaad een schitterende race. Maar Villeneuve’s teamgenoot Didier Pironi hield zich niet aan de afspraak en passeerde de Canadees in het zicht van de finish. Villeneuve voelde zich verraden en was in zijn laatste levensdagen een verbitterd man.

villeneuve_zolder
Villeneuve in de Jackie Ickx-bocht op 8 mei 1982

Met Pironi heeft Villeneuve nooit meer gesproken. En ook de communicatie met het Ferrari Team was uiterst karig. In die allerlaatste seconden nam Villeneuve een verkeerde beslissing. De Duitser Jochen Mass, die samen met Villeneuve, in diens helicopter naar Zolder was gevlogen wilde “over de bult” op Circuit Zolder ruimte geven. De Ferrari vloog over het rechter achterwiel van diens March de lucht in en brak tijdens zijn onvrijwillige luchtreis volledig in tweeën. Als in een James Bond film werd de onfortuinlijke Villeneuve uit zijn stoel geslingerd en belandde tussen de vanghekken. Gilles Villeneuve overleed later op de avond in het St. Raphaelziekenhuis in Leuven.

Racer pur sang
Gilles Villeneuve werd slechts 32 jaar oud en was de racer pur sang. Voor Villeneuve bestonden er geen kampioenschappen.

gilles_crash_silverstone
Over de grens tijdens de training op Silverstone.

Hij wilde elke ronde winnen. Legendarisch is de strijd om de tweede plek tijdens de Franse Grand Prix in 1979. Een duel dat met tientallen inhaalmanoeuvres in de allerlaatste ronde op You Tube nog steeds een grote hit is. Dan begrijp je ook waarom het huidige F1 racen zo kunstmatig en zo klinisch is.

James Hunt had de Canadees tijdens een aantal Formule Atlantic-wedstrijden in Noord Amerika ontdekt en had zijn toenmalige teambaas Teddy Mayer een aanbeveling gedaan. Tijdens de Britse GP in 1977 maakte Villeneuve zijn debuut. De in Europa totaal onbekende Canadees deed alle gevestigde namen in het stof bijten. Enzo Ferrari begreep dat dit de racer was waarnaar hij misschien meer dan een halve eeuw gezocht had en kaapte Villeneuve voor de neus van McLaren weg. Met de Ferrari 126 CK Turbo, die eigenlijk gewoon niet competitief genoeg was om te winnen slaagde Villeneuve er tijdens het seizoen 1981 in om de GP van Spanje en Monaco op zijn naam te schrijven.

gilles_band_zandvoort

Ook tijdens de GP van Nederland in 1979 weigerde Villeneuve om na een klapband op te geven. Momenten die voor altijd historie zijn.


f1_zolder
8 mei 1982. Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Formule 1 en Circuit Zolder.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 08 mei 2017 15:06

    Wat een held, gelukkig zijn we qua veiligheid veel opgeschoten. Die John Watson is toch diezelfde als de John Watson die nu Blancpain commentaar doet? Nooit geweten dat hij een F1 race gewonnen had.

    • 1
    • 0
     
    ace1 08 mei 2017 17:44

    @Dirk ja John Watson die nu in Blancpain commentaar doet is dezelfde persoon overigens heeft hij commentaar in de F1 en de A1GP gegeven.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet