Retro diversen

Div: Geestelijke vader Porsche 911 overleden

Vandaag is op 76-jarige leeftijd Ferdinand Alexander Porsche overleden, zo maakte men bij Porsche op het eind van de middag bekend. Ferdinand Alexander Porsche was de geestelijke vader van de Porsche 911. Maar als industrieel ontwerper behaalde hij nog meer faam.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Porsche

2012_fa_porsche
Ferdinand Alexander Porsche bij misschien wel het meest tijdloze en meest succesvolle
autodesign uit de vorige eeuw.

Geestelijke vader Porsche 911 overleden
Vandaag overleed op 76-jarige leeftijd Ferdinand Alexander Porsche in Salzburg. Directievoorzitter Mattias Müller eert de verdienste van Ferdinand Alexander Porsche bij de sportwagenfabrikant. “Wij rouwen om de dood van Ferdinand Alexander Porsche. Als ontwerper van de Porsche 911 heeft hij in ons bedrijf een Designcultuur gecreëerd die tot heden ten dage voortduurt. Zijn filosofie voor een goed design is voor ons een erfenis die wij ook in de toekomst in ere zullen houden!”

Als oudste zoon van Dorothea en Ferry Porsche werd Ferdinand op 11 december 1935 in Stuttgart geboren. Tijdens zijn kinderjaren was Porsche al door auto’s gefascineerd en bracht dan ook veel tijd door in het ontwerpbureau van zijn opa. In 1943 week de firma Porsche naar Oostenrijk uit. In 1950 keerde Alexander Ferdinand terug naar Stuttgart en volgde al snel een opleiding aan de gerenommeerde hogeschool voor vormgeving in Ulm.

In 1958 trat F.A. Porsche, zoals hij door zijn collega’s genoemd werd, in dienst van het toenmalige constructiebureau van Dr. Ing H.c.F. Porsche KG. Zijn talent voor vormgeving kwam daar tot uiting toen hij met een schaalmodel van de opvolger van de 356 vorm gaf. In 1962 kreeg hij de leiding over de Porsche-Designstudio’s en zorgde al een jaar later met de Porsche 901(911) voor furore. Met de Porsche 911 schiep F.A. Porsche een tijdloos sportwagenicoon waarvan de klassieke vorm tot heden in de inmiddels zevende generatie 911 voortleeft. Naast personenwagens hield F.A. Porsche zich ook bezig met het ontwerpen van racewagens. De bekendste bolides die van zijn hand kwamen waren de F1 804 en de legendarische Porsche 904 GTS.

Nadat de firma Porsche gedurende 1971/1972 van een besloten vennootschap in een naamloze vennootschap werd omgezet stapte hij samen met alle andere familieleden uit het operatieve gedeelte van het bedrijf. Nog datzelfde jaar richtte hij de Porsche Designstudio op, waarvan het hoofdkwartier naar Zell Am See in Oostenrijk verhuisde. In de daarop volgende tientallen jaren ontwierp hij horloges, brillen en schrijfgerei die onder het merk “Porsche Design” wereldbekend werden. Parallel bracht hij met zijn team “Design by F.A. Porsche” een veelheid aan industriële producten, huishoudapparaten en gebruiksgoederen voor internationaal bekende opdrachtgevers op de markt. Als designer was Porsche een perfectionist. Een strenge en duidelijke vormgeving is kenmerkend voor alle producten die in zijn Design Studio ontstaan zijn. “Design moet opitmaal functioneel zijn en de functionaliteit moet esthetisch zonder gags die je eerst moet verklaren worden omgezet. Een formeel stemmingmakend product heeft geen versiering nodig. Het mag alleen maar door de vorm verhoogd worden. De vorm moet zich natuurlijk presenteren en niet afleiden van het product en zijn functie. Een goed design moet eerlijk zijn” was zijn overtuiging.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet