Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

BOSS GP: Jaguar speelt met zijn prooi en slaat hard toe


bg_monza_r1_start_223

Ideale buffer
Voor Van Kalmthout een prachtige situatie, want de bestuurder van de blauwe Benetton heeft in het klassement slechts één punt achterstand op Zwart en rijdt zo dus virtueel op kampioenschapskoers. Wagner is zo de ideale buffer, maar lang kan de Duitser zijn Arrows niet voor Zwart houden. Al in de eerste ronde steekt Zwart voor het ingaan van de Variante Ascari zijn Jaguar voorbij de oranje Arrows en dan is de jacht op Van Kalmthout open.

bg_monza_r1_mvk_320

Trappen
De vice BOSSGP-kampioen van 2010 trapte voor wat hij waard is. “Ik heb echt alles dat er in de Benetton zit eruit gehaald. Mijn topsnelheid was 324 km per uur en zo hard heb ik echt nog nooit gereden”, glunderde Van Kalmthout na de race.

Spelen met de prooi
Toch was dat niet genoeg, want de net iets minder dan 2 seconden voorsprong die Van Kalmthout na de eerste omloop had werd elke ronde kleiner. De Jaguar speelde met zijn prooi en joeg hem schrik aan. Op het moment dat de Jaguar wilde toeslaan in alweer de Variante Ascari gooide een Italiaanse deelnemer roet in het eten. “Ik zat naast Marijn en wilde hem passeren maar toen zag ik dat er gele vlaggen waren omdat Fabio Poggetti dwars over de kerbstones stond. Ik heb dus maar even gewacht om in de zesde ronde toe te slaan. Marijn verremde zich bij de eerste chicane en toen was ik er langs”, verklaarde Zwart zijn overname van de leiding.

bg_monza_r1_kz_377

Resetten
Toen Zwart eenmaal aan de leiding ging maakte hij zich met grote stappen uit de voeten. Hij liep per ronde zo’n twee seconden uit, om in de elfde ronde een maximale voorsprong te nemen van 7.6 seconde. “Daarna ging het mis”, vertelde Zwart. “Bij het ingaan van de Parabolica gaf ik vol gas, maar er was niets meer. Ik moest op de resetbutton drukken en toen pakte hij gelukkig weer. Dat was schrikken.”

bg_monza_r1_kz_046

Schrikmomenten
Daarmee waren de problemen echter nog niet voorbij, want er volgden nog vijf van deze schrikmomenten. “Ik zag Marijn dichter en dichter bij komen, maar gelukkig heb ik het gered”, lachte een opgeluchte Zwart.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet