BOSS GP

Marijn van Kalmthout vice-kampioen BOSS GP 2010

031010_mvk_dijon_1

Marijn van Kalmthout is er net niet in geslaagd om het kampioenschap in het allereerste seizoen van de BOSS GP binnen te halen. Vier zeges, vier polepositions en vele snelste raceronden wogen niet op tegen de pech die de Hoofddorpse Ford-dealer dit seizoen overkwam. Races waarin Van Kalmthout door materiaalpech uitviel zorgden ervoor dat hij net niet voldoende punten had om de fraaie kampioensbokaal van de open klasse in de BOSS GP naar Hoofddorp mee te nemen.

Tekst en foto’s: PR

Klaas Zwart, al het gehele seizoen de grote rivaal van Van Kalmthout, won op het fraaie circuit van Dijon Prenois beide races. Van Kalmthout kreeg in beide races wederom te maken met het pechduiveltje. In de eerste race moest hij met problemen met de aandrijving de pits inkomen.

marijn_van_k_klapband

En in de tweede race explodeerde de rechter achterband bij een snelheid van 300 km per uur, wat een meterslange steekvlam tot gevolg had. Wonder boven wonder wist Van Kalmthout zijn Benetton F1 toch nog op drie wielen over de finish te rijden, waarmee hij evengoed tweede werd. Dezelfde positie bekleedt hij ook in het eindklassement van de BOSS GP.

Marijn van Kalmthout is dit seizoen de sterkste rijder geweest in de kwalificaties. Maar liefst vier van de zeven evenementen wist hij de poleposition te scoren, iets dat zijn rivaal Klaas Zwart tweemaal lukte. Op Dijon was de Brit Scott Mansell in de kwalificatie de sterkste, hij stuurde zijn Tyrell F1 naar de pole. Voor Van Kalmthout was het een lastige kwalificatie: “De weersomstandigheden waren erg lastig in te schatten. Het ene moment regende het, even later was het weer droog. We moesten daarom gokken of we op een regen- of op een droogweer afstelling gingen rijden. Ik besloot de auto weer anders af te stellen, waardoor ik de eerste helft van de kwalificatie miste. Toen ik eindelijk de baan op kwam dook ik in mijn allereerste ronde meteen vier seconden onder de rijders die al zes ronden gereden hadden. Helaas volgde er toen een code rood omdat één van de deelnemers gespind was. Ik moest de pits inkomen en besloot om de wagen op een zachte vering te zetten. Dat pakte helaas verkeerd uit. Ik kon mijn tijd slechts tweetienden verbeteren, terwijl anderen hun tijd juist aanzienlijk konden verbeteren. Met als resultaat dat ik vanaf de derde positie moest gaan starten aan race 1.”

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet