Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: 2 Juni 1970 Bruce McLaren verongelukt

Vandaag is het exact veertig jaar geleden dat de legendarische Bruce McLaren tijdens een testrit met een CanAm wagen op Goodwood verongelukte. Vermoedelijk werd de auto instabiel na het verlies van de motorkap achter. De oorzaak werd nooit geheel duidelijk.De autosportwereld was verbijsterd. De crash van McLaren leidde eigenlijk het rampjaar 1970 in.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford, archief, PR, IMS


bruce_mclaren
De legendarische Bruce McLaren verongelukte vandaag exact 40 jaar geleden.

De legende Bruce McLaren
Slechts weinigen herstellen van kinderverlamming maar de jonge Bruce McLaren herstelde als door een wonder. Met een gerestaureerde Austin 7 nam de veertienjarige Bruce aan heuvelklims deel. Vanaf toen was McLaren niet meer te stuiten. Als protogé van Jack Brabham kwam Bruce bij het F1 fabrieksteam van John Cooper terecht. Zeven jaar lang zou de Nieuw Zeelander de kleuren van Cooper verdedigen. In 1959 won hij op 22 jarige leeftijd de Amerikaanse GP en was toen de jongste GP-winnaar ooit. In 1965 verliet McLaren Cooper en richtte zijn eigen Formule l team op.

Met de komst van de nieuwe 3L Formule 1 was 1966 een interim jaar. Officieel maakte Ford in 1967 met de Cosworth op Zandvoort haar debuut in de Formule l. Bruce McLaren was echter de eerste coureur die van een Ford krachtbron gebruik maakte. Na het debakel met de Italiaanse Serenissma motoren maakte men gebruik van teruggeschroefde 3L Indycar-motoren. Voor McLaren bleef het succes dan ook uit. In 1967 moest McLaren van de nood een deugd maken en rustte een F2 chassis met een 2L BRM Motor uit en later met een V12 motor. Dit alles in afwachting van de Ford Cosworth motor. Tussendoor kwam McLaren voor het AAR Eagle F1 team van concurrent Dan Gurney uit. In deze tijd absoluut ondenkbaar.

mclaren_actie_1966
Bruce McLaren in één van de allereerste Formule l McLarens.


Met de komst van de Cosworth motor begon het McLaren F1 Team met rijder/constructeur Bruce McLaren en Dennis Hulme tot de kanshebbers te behoren. Na Jack Brabham was McLaren de tweede coureur constructeur die in zijn eigen auto een Grand Prix won. Tot zijn eigen stomme verbazing won McLaren de GP van België op Francorchamps. McLaren verheugde zich op een fantastische tweede plaats want het was nog niet bij hem doorgedrongen dat Jackie Stewart in de allerlaatste ronde was uitgevallen. Dennis Hulme won dat jaar tevens de Italiaanse en Canadese Grand Prix. Tot het einde van zijn actieve carrière bleef Denny Hulme aan het team van McLaren verbonden.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet