Retro: Foto-impressie Historic Zandvoort Trophy

Het was weer een druk weekend zou Gertjan Dröge gezegd hebben. Met grote evenementen in de straten van Monaco, de 24 uurs-race op de Nurbürgring, het “voetbal”kampioenschap op Assen en op Zandvoort de Historic Zandvoort Trophy.
Tekst: Erik van der Schaaff, foto’s Erik van der Schaaff en Chris Schotanus
Circuit Park Zandvoort wordt dit jaar het strijdtoneel van twee zeer grote historische evenementen, weekends waarin geracet wordt met auto’s die minimaal 25 jaar oud zijn. De HZT, zoals het evenement vaak liefkozend genoemd word, is het strijdperk van de verschillende kampioenschappen met veel deelnemers uit vrijwel geheel Europa. Hierbij een beeldverslag en de uitnodiging om het weekend van 11 en 12 september in uw agenda te zetten. Want dan staat op Circuit Park Zandvoort de State of Art Classic op het programma.

Grote startvelden in het Delta Lloyd Xclusief NK Historische Toerwagens en GT’s

Vliegende start van de FISC “Legendary Circuits” tour.

In deze 1 uurs-race kun je ervoor kiezen om alleen te rijden of met een andere rijder de auto te delen. Bij de verplichte pitstop moet je, wanneer je alleen rijdt, de auto uit, een rondje om de auto rennen en 8 seconden wachten voordat je instapt. Dan weer zitten, gordels om en GAAN!

Voor iedereen is er wel wat te vinden.

Het Techno Challenge NK GT & Touringcars is een nieuwe klasse in de Nederlandse racescène. Doordat de aanwas van jongere, zeer snelle en dikke auto’s te groot was, dreigde de Youngtimer Trophy aan zijn eigen succes te bezwijken. Zo ontstond het idee voor deze nieuwe klasse, waarbij een lagere leeftijdgrens wordt gehanteerd. Een veld van 24 auto’s bij het eerste optreden mag een zeer succesvolle start worden genoemd voor het Techno Challenge NK GT &.Touringcars.

Wanneer vallen die verrekte Lottoballetjes nu eens op mijn nummers?

Voor sommigen Porsche-liefhebbers een moeilijk te verteren feit, maar ook de 944 wordt inmiddels een gezochte klassieker.

Er werden dit keer geen bonnen uitgedeeld...

Gijs van Lennep is altijd een graag geziene gast bij de State of Art Historische Zandvoort Trophy.

Symbolische pluim voor alle vrijwilligers die dit weekend actief waren.

Het was gezellig druk op de paddock. Liefhebbers keken hun ogen uit bij al het moois dat van dichtbij bekeken kon worden.

‘Carcollectables’ waren er volop en konden steevast rekenen op bekijks en een glimlach van de aanwezige gasten.

Hoewel de auto van Han in ’t Veld tot de klassiekers gerekend mag worden, kan dat niet gezegd worden van zijn helm en vizier. Communicatie tijdens de race is toch echt van deze tijd.

Als door een erehaag betraden de historische bolides het strijdperk. Enkele gelukkigen mochten mee de baan op in de Porsches.

Van is toch deze Porsche Cayman met reclame voor de Superleague Formula?? Inderdaad, van Jan Lammers. Jan was 's ochtends in Zandvoort bij de HARC en vertrok rond het middaguur met gezwinde spoed richting Assen, waar hij met hele andere bolides aan de slag ging.

Aan de drukte op het pitdak te zien leek het wel een Dutch Power Pack evenement.

Joep Westerveld had ineens een losse versnellingspook in zijn hand en moest zijn bolide dus langs de kant parkeren.

Wat is er mooier in een vrij weekend dan je met een lekker drankje in de hand te vergapen aan de mooiste klassiekers?!

Het begrip ‘Pitwindow’ kreeg tijdens de Historische Zandvoort Trophy opeens een hele andere lading.

Niet iedereen had geluk tijdens de HZT.