Retro diversen

Div: Jeroen Bleekemolen: 'Prachtig driften met historische wagens door Eau Rouge'

"Ik heb afgelopen weekend meegedaan aan de 6 uursrace op Spa'', meldt coureur Jeroen Bleekemolen. "Dat is een van de grootste en belangrijkste lange afstandsraces voor historische auto’s. Het deelnemersveld telde meer dan 100 auto’s, waarvan er heel veel mooie, unieke en dure tussen zaten.''

"Ik reed samen met David Hart en Rob Hall in een Shelby Cobra. Met die auto waren we net niet de snelste, maar konden we toch heel goed meekomen. Vooral omdat we met 3 rijders heel constant waren. De grootste concurrentie kwam van een aantal Ford GT40’s, die heel snel waren.''

Goede prestatie
"Tijdens de kwalificatie op vrijdag heb ik even kort met de auto kennis kunnen maken. Het rijdt natuurlijk heel anders dan de nieuwe auto’s waar we tegenwoordig mee rijden. Maar het viel me meteen al op hoe goed deze auto presteert. Je gaat wel een stuk terug in de tijd en kan zo een goed beeld krijgen van hoe alles eraan toe ging vroeger. We reden de 12de tijd, waarbij we nog een beetje aan het zoeken waren naar de juiste afstelling. Want ook daar valt veel mee te halen.''

Tribune op
"De race ging over 6 uur en startte om 16 uur. Dat betekende dat we in het donker gingen finishen en die stint mocht ik voor mijn rekening nemen. Dus eerst was het kijken hoe het er allemaal aan toe ging. Ik heb de start van de race samen met David Hart vanaf de tribune bekeken. Het was super om zo veel unieke auto’s van start te zien gaan. En ik heb nog nooit mijn eigen race vanaf de tribune gezien.''
 
Prachtige drift
Ik heb nog even in Eau Rouge staan kijken, waar de auto’s in prachtige drift naar boven gaan. Want met de historische auto’s moet je juist een beetje dwars gaan in tegenstelling tot tegenwoordig. Dat zag er heel mooi uit. Onze teamgenoot Rob Hall kwam goed weg en reed de auto mooi de top 10 binnen. Daarna is David achter het stuur gaan zitten voor zijn 2 uur rijtijd. Hij bracht met supertijden de auto de top 3 binnen. Soms was hij zelfs de snelste op de baan, maar eigenlijk altijd wel top 3. Toen ik het stuur over nam en David uit stapte, was het net of hij een nieuwe oliebron gevonden had. Er was een hele kleine lekkage, waardoor hij van onder tot boven helemaal vol zat. Eigenlijk precies zoals je op de oude foto’s ziet dat de coureurs er vaak zwart uitstapten.''

Olie afvegen
"Ik nam het over en kon de auto goed steeds op een 2e plaats houden. Het was niet makkelijk, want door de olie zag je enorm weinig. Maar we leken zelfs nog even kans te hebben op de overwinning, totdat de Ford GT40 op kop net iets meer gas ging geven. Inlopen deden we wel, maar niet genoeg. Dus werden we 2e algemeen, waar we heel blij mee waren. We hebben toch een hoop snellere auto’s achter ons gelaten en ik kon ook steeds de snelste tijden van dat moment rijden. En ook ik kon de olie van mijn gezicht afvegen…''

Enorm genoten
"Ik heb er in ieder geval enorm van genoten. Het is heel anders racen dan nu, maar ook erg leuk. En om te debuteren met een 2e plaats was helemaal super. Mijn vader deed ook mee en reed samen met Allard Kalff en Michiel Campagne. Zij leken kans te hebben op het podium, maar kregen een klein probleem met de auto. De finish haalden ze in ieder geval wel. Na een mooi ontspannen weekend racen gaan de komende weken heel belangrijk worden. Bij zowel de Porsche Supercup als de Carrera Cup staat het kampioenschap op het spel. En ik ga binnenkort weer racen op de Nurburgring Nordschleife. Daar heb ik sinds eind 2007 niet meer gereden, dus daar kijk ik ook weer naar uit. Groeten, Jeroen.''
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet