Retro diversen

Retro: Bill Ivy Onvergetelijke klasse op twee en vier wielen

Het is dit weekend exact veertig jaar geleden dat de legendarische Bill Ivy op de Sachsenring verongelukte. Een naam die misschien bij de huidige generatie autosportfans onbekend in de oren klinkt. John Surtees, Mike Hailwood, Jean Pierre Beltoise, Giacomo Agositini en Johnny Cecotto stapten na hun successen op de tweewielers al of minder succesvol naar de vierwielers over. De legendarische Bill Ivy kreeg jammer genoeg de kans niet meer.

Tekst Willem J. Staat

bill_ivy_f2
Bill Ivy met zijn eigen F2 Brabham waarmee hij diverse wereldkampioenen te snel af was.
Helaas is er nog maar weinig historisch autosportmateriaal van Ivy overgebleven

Verraad leidt tot F2 debuut
In 1967 was de 25 jarige Ivy wereldkampioen in de 125cc klasse geworden. Het daaropvolgende jaar werd er bij Yahama afgesproken dat Ivy en Phil Read, de 125cc en 250cc titels moesten binnenhalen. Teamgenoot Phil Read won tegen de afspraken in beide titels. Ivy voelde zich verraden en keerde zich af van de motorsport. Een F3 test bij Lotus liep vanwege de meteorologische omstandigheden op niets uit. Maar de Brit kocht een overjarige F2 Brabham BT 23 C en nam tot aan zijn voortijdige dood aan een aantal Formule 2 wedstrijden deel.

Sensationeel debuut
Bij zijn allereerste deelname aan een Formule 2 autorace stelde Ivy de concurrentie eigenlijk volledig in de schaduw. Op Thruxton liet hij achter Jochen Rindt de tweede snelste tijd noteren! Even snel als Graham Hill, Jackie Stewart en al die andere grote namen. Ivy overtrof zichzelf. Omdat hij nog nooit in een autorace gestart was vroeg hij de organisatoren of hij a.u.b. achteraan mocht starten. Dat gaf een wat comfortabeler gevoel. Hij vloog door het startveld heen en eindigde als vierde achter Jackie Stewart, Jean Pierre Beltoise en Graham Hill. In de finale lag hij vijfde totdat hij zijn motor opblies. De autosportwereld was met stomheid geslagen. Daarna bleef in Pau het gaspedaal hangen en hij crashte tijdens de training op de Nürburgring nadat hij de derde tijd had gezet. In Zolder behaalde hij een vierde en zevende plek en werd in het algemeen klassement als vijfde geklasseerd.

bill_ivyportret
Een Yamaha promotiefoto uit 1968. Later stond Ivy bekend
om zijn Jackie Stewart achtige kapsel.

Op Hockenheim deed Ivy de concurrentie andermaal verbleken. Vijf ronden voor het einde moest hij aan de leiding liggend met een kapotte versnellingsbak het veld ruimen. Op Monza kreeg Bill het aan de stok met de officials. Ivy hield Monza voor gezien en pakte zijn biezen. Het was zijn allerlaatste F2 optreden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet