Retro

Retro: 20 jaar geleden: Festival met een afscheid


480_oude_circuit

Afscheid
De races van 18 juni 1989 waren de allerlaatste op het grote circuit. Het bungalowpark rukte onweerstaanbaar op en een prachtig stuk autosporthistorie moest daarvoor wijken. In een volgende aflevering komen we uitgebreid terug op het traject Marlboro Chicane – Tunnel Oost – Panoramabocht - Bos Uit waar historie is geschreven. Wat ervoor in de plaats kwam? Een interimcircuit van amper meer dan de helft. Dat werd dus een paar jaar lang flink afzien.

480_s-bocht_aanbouw
Het interimcircuit in aanbouw

Het circuit van Colmarberg was feitelijk nauwelijks beter dan het Zandvoortse interimcircuit maar vermoedelijk heeft iedereen die daar heeft gereden er goede herinneringen aan. Al was het alleen maar om de verbroederende sfeer in de ‘paddock’, of liever gezegd het uit grond en stof bestaande parkeerplaatsje onder de schoorsteen van de Goodyear fabriek. Er werd naar hartenlust ge-BBQ-t, bier of sap gedronken en bij elkaar gebuurd. En het baantje was ook gaaf. Een heel lang recht eind met een 200° mini Tarzanbocht, waarna een heel technisch stuk volgde. Zo goed als geen kerbstones en overal glooiende grasvelden. Als er iemand van de baan schoot dan eindigde die al glijdend niet zelden op het tegengestelde traject aan de andere kant. Intussen een aftandse caravan missend, waarin de wedstrijdleiding, het secretariaat en de tijdwaarneming zat. En dan die stadionspeaker in zijn onverstaanbare Luxemburgse dialect! Terwijl in Zandvoort inmiddels de vrachtwagens met aangebouwde tenten en de VIP-bussen al hun intrede hadden gedaan was Colmarberg ‘back to the basics’ en iedereen vond het leuk. Geracet werd er natuurlijk ook en in 1989 zelfs door zo goed als het hele ‘Dutch Power Pack’ avant la lettre. Met het KONI Productiewagenkampioenschap waarin Erik Post mateloos irritant was.

480_erikpost
Erik Post in actie op Zandvoort

Zijn Metro haalde op het rechte eind recordsnelheden en was dus niet te pakken. Maar de wegligging was zo beroerd dat hij op het bochtige traject alle kanten op schoot. En toch kwamen de achtervolgers er niet langs. Uiteindelijk werd hij ‘geholpen’ door Paul Welther, die probeerde het uiterste uit zijn van Groep A naar N teruggebouwde Peugeot 205 GTI te persen. Omdat Peugeot Nederland de toezeggingen op technisch gebied maar matigjes was nagekomen was er voor Welther eigenlijk geen eer aan te behalen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet