Retro

Retro: 20 jaar geleden: Festival met een afscheid


480_moritz

Een Mustang kan dus best winnen
In het Dutch GT4 Championship komen de Ford’s Mustang er nog niet echt aan te pas. Maar het merk van het andere springende paard kan wel degelijk winnen, zo bewees Bert Moritz in de Groep A. Toegegeven, de concurrentie was minimaal en Bert’s grootste tegenstander was doorgaans de techniek van zijn eigen bolide. Prettig was de terugkeer van Peter Fontijn, die met Pinksteren nog door Arthur van Dedem werd overreden en met een overleden Opel Kadett geen uitzichten meer had. Vrienden en boekhandel Meko zetten een hulpactie op touw, met de volle ondersteuning van baron Van Dedem en dat leverde Fontijn de in de schuur staande Opel Monza van Freek Staal op.

480_fontijn

Een auto die in handen van Fred Frankenhout ooit nog voor furore had gezorgd. In de Groep A dus blije gezichten maar in de Groep N, de KONI Productietoerwagenklasse, was het nog steeds hommeles. Sterker nog, de Ford’s Sierra Cosworth ontbraken zelfs omdat ze na de training waren afgekeurd op grond van een ondeugdelijke restrictor, wat tot woedende reactiesleidde omdat het volgens de betrokken partijen door een ondeugdelijk geschreven reglement zou komen.

480_krimpen
De achteraan startende groep N Cosworths van Ger van Krimpen en Henny Hemmes werkten zich door het veld heen en eindigden derde en vierde achter winnaar Bert Moritz en Piet Dam.

Dus weken de Sierra-coureurs en-masse uit naar de Supertoerwagenklasse. Ook Arthur van Dedem was boos want in tegenstelling tot wat hem was beloofd mochten alleen de BMW M3-rijders 50 kilo uit de auto halen en hij niet bij zijn Mercedes 190E 2.3-16. Arthur boos, importeur boos. En dus ook de organisatoren boos, de TC boos en het CAR dat op de achtergrond alvast aan het warmlopen was voor een marathonzitting. Mensenkinderen, wat is het dan rustig en gezapig in het Dutch GT4 Championship! Houden zo!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet