Retro

Retro: Pinksterraces 1989: Over gewichten, restrictors, ruzies en andere zaken


480_peter_kox_lotus

Kox en Kalff
Peter Kox en Allard Kalff waren in 1988 bepaald geen vrienden van elkaar en in 1989 werd het er ook niet beter op omdat Kox de plaats van Kalff in het door Jan Lammers gerunde Vitaal Racing/Opel Dealerteam Holland mocht innemen. Kalff vond een plekje bij Cyrrus Motorsport, waarvoor hij de Euroseries en een aantal Benelux- en Britse races zou gaan rijden. De latere televisiecommentator had de eerste wedstrijd tijdens de Clubraces op zijn naam gezet en het wachten was op de revanche van Kox. Die kwam al met de Pinksterraces, waar Kalff overigens al met een flinke achterstand begon. Omdat hij hetzelfde weekend in Engeland moest racen, had hij geen kwalificatietraining kunnen rijden en startte dan ook als laatste. Wat hem niet weerhield om uiteindelijk als derde te finishen, achter de van pole vertrokken Kox en diens ODTH-maatje Frans Vörös.

480_valkenburg
In de Tarzan raakten Gert Valkenburg en Ger Brands elkaar

Hans Ernst vooraan
Allemaal gebaseerd op dezelfde Ford 2-liter motor hadden we ook nog races met een gecombineerd startveld van Sports 2000 en Formule Ford 2000. Met in de voorste gelederen onze eigen circuitdirecteur Hans Ernst, Formule Ford 1600-goeroe Gert Valkenburg en Alfa-specialist Huib Onderstal. Plus een aantal duistere figuren, van wie er toch een aantal heel wat jaren bij elkaar heeft moeten ‘brommen’, zoals Charles Z.

480_sports_2000

Eddie Fresco mooi karakter
Maar het mooiste karakter was toch wel Eddie Fresco, een man aan wie je een heel boek zou kunnen wijden. Met prachtige plaatjes van een kogelronde coureur die op de brug in de paddock, naast het toenmalige restaurant, het ene jaar een rode Camaro olieboot had staan, dan weer een eigenbouw Jaguar XJS of anders wel zijn sportscar. Fresco in rode overal, met een zwarte oliestroom van zijn handen tot onder zijn oksels. Een heerlijke man, met dat lijzige accent van hem. Maar dat terzijde. Huib Onderstal won nadat Hans Ernst zijn pole-positie niet had kunnen verzilveren. Die werd al snel achterhaald door Ger Brands, die het op zijn beurt weer moest afleggen tegen Onderstal en Gert Valkenburg, die de snelste ronde op zijn naam zette. Over de FF 2000 zullen we het maar verder niet hebben want met 4 auto’s kun je dat geen klasse noemen. Jan Litjens kreeg desalniettemin de grootste beker me naar huis.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet