Retro

Retro: Pinksterraces 1989: Over gewichten, restrictors, ruzies en andere zaken


480_starlet_crash

Merkenraces
Nederland is groot met merkenraces en in 1989 hadden we er een paar. De eigen Toyota Starlet Cup zat bomvol ervaren coureurs, die als vliegen op de stroop waren afgekomen. Gelokt door het behoorlijk riante prijzengeld dat Toyota importeur Louwman & Parqui ter beschikking stelde. Als eenling had je er niets te zoeken, want je moest echt met een ander samenwerken om te kunnen scoren. Het beroemde treintje rijden dateerde al uit de VW Golf GTI Cup, maar werd bij de Toyota’s tot een ware kunst verheven. Ondergetekende heeft dat zelf een paar keer mogen ervaren. Midden in zo’n treintje krijg je op het rechte eind onafgebroken flinke klappen op je achterbumper, waardoor jij weer op je voorganger vliegt en de man achter je weer tegen jou rijdt. Ten opzichte van een alleen rijdende Starlet was het snelheidsverschil toch zeker 15 kilometer per uur. Geen wonder dat alle Starlets verbogen voor- en achtertraverses en bumpers hadden.

480_verschuur_starlet
Frans Verschuur

480_treintje_panorama

480_jaap_van_der_ende

Grote namen
De grote mannen uit die tijd waren Evert Bolderheij, Jaap van der Ende, Frans Verschuur en John Vos, waarbij de eerste en de laatste altijd heftig samenwerkten. John Vos won slim uit de slipstream, met Nijmegenaren Erik Vosveld en Frans Verschuur er kort achter. Het verschil tussen de eerste en de derde bedroeg slechts 0,5 seconde. Pauline Borrius Broek finishte in dat geweld met Pinksteren op een knappe zesde plaats, ruim voor de toen debuterende Donald Molenaar.

480_start_starlets
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet