Retro

Retro: Pinksterraces 1989: Over gewichten, restrictors, ruzies en andere zaken


Er werd in 1989 ook al meteen gedreigd met protesten. Het prestige van Mercedes en Ford stonden op het spel. Baron Arthur van Dedem had zo’n mooie, zwarte MB 16-klepper en moest het opnemen tegen de Sierra’s Cosworth van Ger van Krimpen, Jeroen Hin en Henny Hemmes. In overleg met de technische commissie had Van Dedem het voor elkaar gekregen om met een verkorte achteras te mogen rijden, zoals die onder de nog uit te brengen katalysatorversie van de 190 2.3-16 zou zitten. Anderhalf uur voor de race dreigde BMW echter met een protest waardoor de troepen van Van Dedem halsoverkop de langere as moesten inbouwen.

Spek en bonen
Weinig saamhorigheid dus in een klasse die, op de duels tussen de genoemde vier rijders na, nauwelijks het aanzien waard was. Fred Krab kon er met zijn BMW M3 net niet goed bij komen, Hans van de Beek debuteerde met een nog nauwelijks geprepareerde Mazda RX7 en de rest reed voor spek en bonen mee.

480_hans_van_der_beek

Allegaartje
Dertig seconden na de start van de Groep N mocht overigens een allegaartje aan Groep A auto’s zijn eigen race aanvangen. Interessant was overigens dat er bij de Groep N voor het eerst een soort kunstmatige gelijkschakeling werd geïntroduceerd, met ballastgewichten als resultaat van behaalde klasseringen en, indien de turbobommen van Ford te hard zouden gaan, ook nog inlaatrestrictors.

Sfeer niet ideaal
Zoals te verwachten werd er met Pasen flink verstoppertje gespeeld, maar Henny Hemmes liet zich toch verleiden tot flink gas geven in de training en was een seconde sneller dan de zich wel gedeisd houdende Jeroen Hin. Ook dat leidde tot het nodige rumoer. De sfeer bij de toerwagens was dus bepaald niet ideaal en dat zou lang zo blijven.

480_jeroen_hin

OCA BMW vol geramd
Jeroen Hin won de Paasraces en daarna ook de clubraces. Wie zou hem met Pinksteren kunnen stoppen? Dat deed hij zelf! In de toenmalige Marlboro chicane draaide het uit op een chaos toen Anton Langeberg over de kerbstones werd gedrongen en zijn carter openscheurde. Frans Amsing ging op de olie in de rondte, evenals de 2-liters van Frank Kerseboom (Opel), Paul van Splunteren (Alfa) en Evert Bolderheij (Daihatsu). De oranje OCA BMW 2002 rukte uit en werd vol geramd door de Groep A Opel Kadett van Peter Fontijn. Die werd door de marshalls uit zijn auto gehaald en even op het asfalt gelegd.

480_wrak_fontijn

Negeren code rood
Inmiddels was de op van de Groep N begonnen aan de tweede ronde. In het heetst van de strijd hadden de rijders totaal niet in de gaten dat de baan geblokkeerd was. Met als gevolg dat de Mercedes van Arthur van Dedem letterlijk over de op de grond liggende Fontijn reed. De race was toen overigens feitelijk al met code rood stilgelegd. Er werd opnieuw gestart en weer kregen de kemphanen het met elkaar aan de stok, met her en der uitvallers, zoals Fred Krab en Henny Hemmes. Uiteindelijk kregen Hin, Van Dedem, Krab, Klaas Visser en Van Krimpen 500 gulden boete en werden uit de uitslag geschrapt wegens het negeren van code rood. Waarmee Hans van de Beek de eerste zege voor de Mazda RX7 binnensleepte.

480_crash-paul-broos

Op de juiste plek staan
Echt vrolijk kon je er dus in die tijd niet van worden. Paul Broos was overigens al helemaal niet blij, want die was met zijn Groep N tot 1300 cc Citroën AX in de training al in de Tarzanbocht zonder remmen rechtdoor gegaan. Fotograaf Gerrie Hoekstra stond als zo vaak op de juiste plaats en de door hem gemaakte foto werd later gebruikt voor een voorstel voor Citroën Nederland om met een eigen merkencup te komen. Waar men vervolgens in Amsterdam grif op in ging.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet