Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - NL: Weijs het snelst in de nacht

ASN Weijs-2

Hans Weijs en Bjorn Degandt hebben de GTC Rally, in de volksmond beter bekend als de 'Nacht van Achtmaal' gewonnen. Na de eerste boucle van vier proeven leek het zeer spannend te worden, maar in de tweede boucle zette Weijs een tandje bij om zo het gat naar zijn concurrenten te slaan.

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

De GTC Rally mocht zich verheugen op een zeer sterk startveld met een aantal bekende gezichten die 'terug van weggeweest' waren. Jasper van den Heuvel verdubbelde met zijn komst het aantal knalgele Polo's en Roald Leemans kon de verleiding niet weerstaan om voor zijn thuiswedstrijd een potente Skoda Fabia R5 te huren om te zien waar hij na twee jaar inactiviteit staat.

ASN Heuvel v Heuvel-1

Vooraan was de voltallige Nederlandse top aanwezig en mocht Bob de Jong als winnaar van vorig jaar met het startnummer 1 op de deuren vertrekken. Na een matige seizoenstart begon hij in de Vechtdal Rally eindelijk zijn ritme te vinden, wat hij in zijn thuiswedstrijd hoopte voort te zetten. Als leiders in het kampioenschap mochten Gert-Jan Kobus en Martin Nortier als tweede los maar hun rally eindigde ook al op de tweede proef. Na een schuiver door een diepe sloot was de Skoda te zwaar beschadigd om door te kunnen, einde wedstrijd.

Hans Weijs kwam er in de Vechtdal Rally achter dat hij niet onoverwinnelijk is toen Jim van den Heuvel hem op snelheid klopt. Weijs was er dan ook op gebrand om rond Achtmaal te laten zien wat hij waard was. Het was duidelijk dat de druk van competitie hem naar grotere hoogtes stuwde. Die competitie kwam in de Vechtdal Rally dus in de vorm van Jim van den Heuvel die ook in de GTC voor de winst wilde gaan.

Als laatste van de kampioenschapskandidaten vertrok Kevin van Deijne die tot op heden dit jaar de potentie van zijn nieuwe Hyundai i20 N Rally2 nog niet optimaal heeft kunnen benutten. Kinderziektes spelen hem parten waardoor het tot nu bij slechts één podiumplaats bleef. Voor de GTC werkte het team hard aan de remmen maar dat bracht helaas geen onverdeeld succes. Met de nieuwe carbon remblokken had Van Deijne geen gevoel en na het terugplaatsen van de blokken waar hij voorheen mee reed viel de druk na twee proeven weg. De rally werd zo een worsteling voor Van Deijne die nooit echt een vuist kon maken en als zevende afsloot.

ASN Deijne-1

Jasper van den Heuvel maakte zich vooraf geen zorgen, "volgens mij roesten mensen niet" knipoogt hij over zijn gebrek aan wedstrijdritme. Naast een test in voorbereiding op de Vechtdal Rally zat Jasper weinig achter het stuur het afgelopen jaar maar al snel blijkt dat rallyrijden net fietsen is. Hij was het duidelijk nog niet verleerd en doet direct weer vooraan mee. Ook Roald Leemans liet zien na een lange afwezigheid het kunstje niet verleerd te zijn. "Roestig? Dat zal wel meevallen ik ben nog jong!" lacht hij. "We gaan aan het begin even aftasten en kijken waar we staan. Als het goed voelt zou het mooi zijn als we aan het eind top vijf kunnen rijden." Hij hoefde echter niet tot het eind te wachten. Hij vond snel zijn ritme en reed zijn Fabia direct de top 5 binnen.

ASN Leemans-1

In de eerste boucle zit de top ongelofelijk dicht bij elkaar. Weijs, De Jong en Jim van den Heuvel winnen allemaal een of meerdere proeven en Jasper van den Heuvel zit er altijd vlakbij. Weijs grijpt als eerste de leiding maar moet die al snel afstaan aan Jim, die vervolgens op een rondkoers klem komt te zitten achter Nick den Braber en de leiding weer moet afstaan. We maken de balans op en zien na vier proeven de eerste vier binnen 3,5 seconden van elkaar staan.

In de tweede boucle gaat Weijs er eens goed voor zitten en ging zoals navigator Bjorn Degandt later zou zeggen "echt heel hard..." Langzaam wordt zijn voorsprong groter en op KP7 verliest hij in Jim van den Heuvel een van zijn voornaamste concurrenten. De Polo rijder raakt een bermbeschermer in de binnenbocht en rijdt lek. Met  dik een halve minuut tijdverlies verdwijnen zijn overwinningsaspiraties. Bob de Jong en Jasper van den Heuvel krabben zich achter de oren waar de tijd blijft die Hans Weijs op ze pakt. "Wat Hans hier doet, daar moet ik gewoon eerlijk over zijn, dat kan ik niet" geeft De Jong toe. Jasper kijkt bedenkelijk naar de splittijden als hij moet constateren dat Weijs op een enkele split al 5 seconden pakt.

ASN De Jong-1

Zo wordt met de traditie gebroken en de wedstrijd beslist voor de echte nacht valt. Jim van den Heuvel klokt in de duisternis de meeste snelste tijden maar ligt al te ver achter om nog een rol van betekenis te kunnen spelen en Weijs dendert ondertussen door naar de overwinning. De Jong wint het spannende gevecht met Jasper van den Heuvel, die bij de laatste TC te laat inklokt waardoor broer Jim uiteindelijk weer opschuift naar P3. Of we Jasper van den Heuvel nog vaker achter het stuur gaan zien dit jaar is de vraag. De wil is er na zijn succesvolle rentree "maar Nederland wordt lastig. Het is erg druk, in Hellendoorn zetten we waarschijnlijk twaalf auto's in" waardoor er weinig ruimte blijft om zelf te rijden.

ASN Jim-1

Nick den Braber maakt de top vijf vol voor Roald Leemans. Laatstgenoemde had zonder lekke band misschien wel een plekje hoger kunnen eindigen en was dan ook tevreden met zijn rentree. Na frustrerende jaren met de DS3 voelde de betrouwbare Fabia als een warm bad. Als er budgettair mogelijkheden zijn hoopt Leemans dan ook snel weer in actie te komen. "We kijken naar volgend jaar, maar Hellendoorn zou ook leuk zijn..." grijnst hij gretig.

ASN Parren-2

Lambert Parren doet goede zaken in de strijd om de nationale titel. "Best of de rest!" Constateert hij tevreden na afloop. Met zijn achtste plaats is hij de eerste niet-R5 aan de finish. Door het uitvallen van Mitchel van den Brink scoort hij bovendien maximaal voor het kampioenschap en deelt een stevige tik uit aan een van zijn belangrijkste concurrenten. Van den Brink moest zijn Mitsubishi helaas halverwege de wedstrijd aan de kant met motorproblemen. "In de Vechtdal hadden we ook al mechanische problemen. We geven hem er toch van langs en het begint erop te lijken dat hij toch wel echt een beetje oud begint te worden" analyseert hij na afloop. Wellicht is het tijd om verder te kijken, misschien ook naar een auto die goed aansluit bij toekomstige ambities in de sport.

ASN Vrielink-1

In de merkenklasses zagen we de vertrouwde namen weer vooraan. Yannick Vrielink domineert de Yaris GR Challenge en won ook in de GTC. Michael Kamper was de snelste BMW 130i en Benoit Verlinde stuurde zijn Renault Clio Rally als snelste over proeven van de Motul Clio Rally Trophy.

ASN Verlinde-1

Eindstand GTC Rally

1. Weijs/Degandt – Ford Fiesta Rally2 1:23.05,8

2. De Jong/De Wild – Hyundai i20 R5 +35,2

3. Van den Heuvel/Dockx – VW polo GTI R5 +49,8

4. Van den Heuvel/Van den Heuvel – VW Polo GTI R5 +1.36,0

5. Den Braber/Ruiter – Hyundai i20 R5 +3.39,2

6. Leemans/Van Waardenburg – Skoda Fabia R5 +4.02,0

7. Van Deijne/Verschuuren – Hyundai i20 N Rally2 +5.30,1

8. Parren/Stultiens – Mitsubishi Lancer Evo X +7.01,8

9. Pex/Findhammer – Citroen C3 Rally2 +7.09,4

10. Ten Vregelaar/Werger – Ford Fiesta Rally3 +8.28,9
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet