Diversen

Rally - NL: ADAC Opel e-Rally Cup ook in tweede jaar met Nederlandse troeven

Corsa-6

De eerste volledig elektrische rally cup ter wereld, de ADAC Opel e-Rally, is inmiddels aan haar tweede seizoen bezig. Vorig jaar had de GTC Rally de primeur door de auto als eerst naar Nederland te brengen als voorrijauto. Dit jaar heeft de ELE Rally de primeur door als eerste Nederlandse wedstrijd een ronde van de cup te organiseren waardoor er maar liefst 11, waarvan twee Nederlandse, elektrische Corsa's uit Son vertrekken.

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

Een jaar geleden wist niemand precies wat er verwacht kon worden van de Corsa's. Zit er wel snelheid in? Hoe klinken ze? Hoe veilig zijn ze? Gaat het lukken om de batterij voldoende gevuld te houden om de rally's uit te rijden? Inmiddels zit Jörg Schrott, hoofd van Opel Motorsport en verantwoordelijk voor het project, er ontspannen bij op aparte serviceterrein voor de cup bij de ELE Rally. "We hebben bewezen dat elektrisch rallyrijden werkt. We zijn nog lang niet uitgeleerd, dat ben je nooit, maar we hebben goede progressie geboekt." Data is daarbij het sleutelwoord. In een jaar deed men uiteenlopende rally's aan. Van kleine 'Rallye-70' evenementen in Duitsland tot de grote ERC-klassieker van Tsjechië, de Barum Rally. In een centrale tracking truck worden alle auto's op de voet gevolgd en de belangrijkste gegevens continu gemonitord.

Corsa-2
Eerste cupstart voor de elektrische Corsa in Nederland. 

Ten opzichte van de eerste jaargang zijn de auto's geëvolueerd. "Ons doel is om zo veel mogelijk proefkilometers te doen en daar hebben we stappen in gezet. Door de data die we hebben verzameld bij zeer koude wedstrijden hebben we nu twee softwareversies voor de batterij, één voor lage en één voor normale temperaturen waardoor het verbruik efficiënter wordt. Ook hebben we het laadproces versneld waardoor we vijf minuten sneller op 80% batterijlading zitten." Ogenschijnlijk kleine verbeteringen die ertoe leiden dat de Corsa's op twee proeven na de volledige ELE Rally rijden, toch een van de zwaarste wedstrijden van Nederland. Ook de beleving is verbeterd, zowel voor de deelnemers als voor de toeschouwers en officials. "We kregen commentaar van de officials dat de auto's niet veilig waren omdat je ze niet hoort. Daarom hebben we inmiddels een geluidsmodule ontwikkeld." De meningen over de kwaliteit van dat geluid zijn nog verdeeld, maar het is een stap in de juiste richting. Om de rijders tegemoet te komen is ook gewerkt aan de ophanging waardoor de auto nog beter in balans is.

Corsa-8
Jörg Schrott, directeur van Opel Motorsport

Het belangrijkste argument om rijders te trekken is echter de sterke competitie. "Een coureur is een coureur, en die wil competitie" legt Schrott uit. "Als er scherp competitie is, zijn de rijders tevreden. Vorig jaar hadden we Pellier die erg snel was, dit jaar zit het dichter bij elkaar, wat alleen maar goed is voor de cup." Een wisseling van de wacht aan de top van Opel zorgde voor minder ondersteuning vanuit Opel voor de verschillende landenorganisaties waardoor bijvoorbeeld Timo van der Marel op het laatste moment een streep door een volledig seizoen moest zetten en ook de Britse inschrijvingen zich terugtrokken. Desondanks staat er nog een sterk internationaal gezelschap aan de start met vertegenwoordigers uit Duitsland, Oostenrijk, Zweden, Finland en Nederland.

Corsa-3 Jari van Hoof / Colin Wils pakken hun eerste podium.

Vanuit Nederland is Jari van Hoof degene die een volledig programma gepland heeft. Hij legt zijn keuze voor de cup uit. "De competitie is vooral wat me aantrekt. De cup is enorm competitief en echt op Europees niveau." Van Hoof kan zich in de cup dus meten op internationaal niveau maar beschouwd zijn eerste seizoen nog vooral als een leerjaar. "Het was wel even wennen aan de auto. Dat je elektrisch rijdt betekent dat je niet hoeft te schakelen en geen geluid hebt. Daarnaast gaat 0-100km/u heel snel, maar daarna vlakt het af, dat maakt de snelheidsinschatting anders. Het doel is dit jaar dan ook om vooral veel te leren." Van Hoof wil volgend jaar door in de cup en hoopt dan om de prijzen te kunnen strijden. Hij hoeft echter niet tot 2023 te wachten op zijn eerste prijs. Door een toprit over St. Oedenrode sleept hij in de ELE Rally in de finale van de wedstrijd een prachtige podiumplek uit het vuur. Met zijn derde plaats is de eerste bokaal inmiddels binnen.

Corsa-5
Eyes on the prize. 

Nog een tandje beter deed die andere Nederlandse deelnemer het. Timo van der Marel zag op het laatste moment een volledig seizoen door zijn neus geboord worden, maar kon toch de budgetten bij elkaar krijgen om in de ELE Rally te rijden. Hij moest even in het ritme komen maar zat richting eind van de wedstrijd vol in het gevecht om de overwinning. "Ik heb alles gegeven op de laatste doortocht op St. Oedenrode" licht hij toe. Dat werd ook de proef waar een aardverschuiving in de stand plaatsvond. Van der Marel schoof van P3 in een klap naar P1 toen bijna alle niet-Nederlandse equipes zich verslikten in het ruige onverhard en allemaal schade reden. "Het is heel jammer dat er zoveel uitvallers zijn, ook als ze hem wel hadden uitgereden had ik ze op St. Oedenrode gepakt, het ging zo hard daar" klinkt het nog strijdlustig. Met zijn overwinning neemt Van der Marel een klein beetje wraak op het niet doorgaan van zijn volledige seizoen, een plan dat hij overigens nog niet uit zijn hoofd heeft gezet. "Ik geef het niet op en probeer de hele cup te rijden, maar we bekijken het van wedstrijd tot wedstrijd." Voor de volgende wedstrijd, de Stemweder Berg Rallye is een auto beschikbaar, nu nog budget vinden.

Corsa-4
Timo van der Marel / Rebecca van der Marel-Smart houden de Nederlandse eer hoog door te winnen. 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet