WRC

Rally WRC Kroatië: WRC debuut van Kroatië met winst voor Ogier

Voor de tweede keer dit jaar starten de rijders in het WRC in een compleet nieuwe wedstrijd. Na de eerste Rally Finland in Lapland was het nu de beurt aan Kroatië. Al een paar jaar geleden was er sprake van een asfalt evenement in het bekende vakantieland aan de oostkant van de Middellandse Zee. Om allerlei redenen ging het toen (nog) niet door. Door corona is nu alles anders. In de zoektocht naar mogelijke locaties bedacht WRC Promotor de mogelijkheden en toen kwam Kroatië weer voorbij. De lokale overheid was zeer enthousiast en vrij snel werd dan ook besloten dat hier een WRC evenement zou worden gehouden. Van 22 tot 25 april was dan ook de hele WRC familie weer bij elkaar. Met allerlei restricties maar toch.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

CR0 OGIER
Sebastien Ogier troefde zijn teamgenoot Evans af met 0.6 seconde



De teams
Bij Hyundai zijn uiteraard Thierry Neuville (met navigator Martin Wijdaeghe) en Ott Tänäk aanwezig. De wisselwagen van het team wordt deze keer bestuurd door Craig Breen. Bij Toyota ook geen verrassingen. Sebastien Ogier, Elfyn Evans en uiteraard de leider in de tussenstand van het WK Kalle Rovanperä. Takahatsu Katsuta rijdt in de Yaris van het ontwikkelingsteam. Het M-Sport team is naar Kroatië gekomen met Gus Greensmith en Adrian Fournaud. Greensmith rijd met zijn nieuwe navigator de ervaren Chris Patterson. De Fransman Fournaud heeft een goede sponsor binnen gehaald met Red Bull. Hiermee komt de fabrikant van opwekkende drankjes weer terug bij M-Sport. Teemu Suninen reed in Kroatië met een WRC2 auto.


CRO NEUVILLE
Thierry Neuville streed heel hard maar haalde het net niet. Hij werd derde.


De wedstrijd
Thierry was het snelste uit de startblokken. Hij hield de leiding die hij vroeg in de wedstrijd opbouwde tot het einde van de vrijdag. De drie proven die Ogier aan het einde van de dag won, waren net niet genoeg. Een kleine acht seconden achter Neuville stond hij tweede. En passant toucheerde Ogier nog even zijn 600e overwinning op een klassementsproef.

Elfyn Evans maakte duidelijk dat het deze rally om drie teams zou gaan. Hij volgde zijn teamgenoot op minder dan een halve seconde. Ott Tänak voelde zich niet lekker met de ondergrond hier. Hij heeft niet voldoende vertrouwen in de combinatie van zijn banden en de voortdurende wisselende ondergrond. Het resultaat is een vierde plek op een respectabele achterstand van ruim een halve minuut achter de leider.

Na de vorige rally in Lapland was Kalle Rovanperä de verrassende leider in de voorlopige WK stand. Na vijf kilometer in de eerste proef in Kroatië was dat voorbij. Hij ging van de weg en beschadigde daarbij zijn auto op dusdanige wijze dat die niet meer kon worden gerepareerd voor een herstart.


CRO21 FOURMAUD
In zijn debuut in een 'echte' WRC auto haalde Adrien Fourmaud een mooie vijfde plek binnen met zijn Ford Fiësta in Red-Bull kleuren


Banden
Zaterdag kan worden samengevat on der het kopje 'banden'. De Hyundai rijders waren op het verkeerde been gezet en kozen voor een mix van harde en zachte banden. Het onbarmhartige Kroatische asfalt zorgde er echter voor dat de zachte banden veel sneller (te) heet werden dan gedacht. Het daardoor ontstane verlies aan grip zorgde ervoor dat Neuville moest toezien hoe Ogier hem voorbij stak in het klassement. Maar ook de Fransman was niet vrij van bandenproblemen. Maar liefst twee keer moest hij een wiel wisselen en hij mocht van geluk spreken dat hij ervoor gekozen had twee reservebanden mee te nemen. "Het kostte natuurlijk wel wat tijd," verklaarde de Fransman aan het einde van de dag. "Maar we zijn er nog wel". Ook de nieuwe generatie WRC rijders manifesteerden zich. Takamoto Katsuta scoorde in zijn Yaris twee snelste tijden en ook Adrien Fourmaux liet zien dat hij niet ten onrechte in een top auto (Fiësta WRC) zit hij was twee maal net geen proevenwinnaar. Zaterdagavond was de Fransman vijfde, de Japanner zevende. Ott Tanak worstelde nog steeds met de omstandigheden maar bleef wel vierde nog steeds op een dikke halve minuut. Ondanks alles stond Ogier voor het begin van de laatste dag op de eerste plek, een kleine zeven tellen voor Evans en een dikke tien voor Neuville. Mooie ingrediënten voor een interessante finalestrijd.

Zondagse finale
Zondag stonden er vier proeven op het programma. Maar het drama begon al voor de eerste proef. Op weg daar naar toe was Ogier betrokken bij een verkeersongeval. De rechterdeur van de Toyota werd daardoor ontzet en ook het raam aan die kant sloot niet meer geheel. Dat had tot gevolg dat Julien Ingrassia een veiligheidsbril moest dragen om het stof uit zijn ogen te houden. Elfyn Evans zag zijn kans schoon en was twee keer de snelste man. Thierry Neuville liet het er niet bij zitten en pakte op de een na laatste proef 0,4 seconde terug. Voor de start van de alles beslissende PowerStage was de stand als volgt: Evans lag aan de leiding, gevolgd door Ogier op net geen vier tellen, Neuville lag daar weer vier tellen achter. Teamleider Jari-Matti Latvala van het Toyotateam waar zowel Evans als Ogier deel van uitmaken kon de uitslag niet voorspellen. "Ogier heeft natuurlijk een handicap omdat de aerodynamica van zijn auto niet optimaal werkt maar Seb geeft nooit op, dus..." Tegelijkertijd is hij zeer te spreken over Elfyn Evans. "Elfyn heeft een hele goede rally gereden en zal de leiding niet graag uit handen geven". Uiteraard moeten we ook Neuville niet uitvlakken. Hij heeft het goede gevoel te pakken en ook de samenwerking met zijn nieuwe navigator Martijn Wijdaeghe begint na drie wedstrijden steeds beter te gaan. Of zoals hij het zelf zei vlak na de voorlaatste proef: "Ik heb alles gegeven, sneller kan het niet, wel heb ik nu weer veel meer vertrouwen in de banden, de auto voelt goed en ook de notes zijn perfect, de strijd is dus nog niet gestreden. "

CRO NEUVILLE2
Kroatie is een mooie toevoeging aan de WRC kalender

PowerStage
We gaan door tot het gaatje wordt vaak gezegd als we tot het uiterste gaan. Dat gold zeker ook voor de deelnemers aan de PowerStage in Kroatië. Een getergde Craig Breen haalde het onderste uit de kan en zette de eerste richttijd. Neuville kwam een heel eind maar kort voor de finish maakte hij een foutje en schoot even door. Hij kwam een seconde later dan Breen over de finish. Daarna was het de beurt aan Ogier. Het was duidelijk zichtbaar dat hier een man met een missie reed. Ondanks een klein 'momentje' was hij vier tellen rapper dan Neuville. Maar Elfyn Evans moest nog finishen. Hij had een voorsprong van 3.9 seconde op Ogier toen hij startte. Het ging bijna helemaal goed, tot hij ietsje wijd ging en met twee wielen op het gras kwam. Niets aan de hand want hij kon gewoon verder maar toch had hij heel even wat minder grip. Ogier stond met gespannen gezicht bij de finish en kon opgelucht ademhalen toen hij zag dat zijn teamgenoot 4.5 seconde langzamer was dan hijzelf. Met een minimaal verschil van 0.6 seconde won hij de eerste Croatia Rally. Elfyn Evans bleef achter met een tweede plaats algemeen en een vierde op de PowerStage. Opnieuw had de PowerStage zich bewezen als een waardige finale voor een WRC rally.

Voorlopige einduitslag Croatia Rally 2021
1. S. Ogier J. Ingrassia Toyota Yaris WRC 2:51:22.9
2. E. Evans S. Martin Toyota Yaris WRC +0.6
3. T. Neuville M. Wydaeghe Hyundai i20 Coupe WRC + 8.1
4. O. Tänak M. Jäveoja Hyundai i20 Coupe WRC 1:25.1
5. A Fourmaux R. Jamul Ford Fiësta WRC + 3:09,7
6. T. Katsuta D. Barritt Toyota Yaris WRC + 3:31.8
7. G. Greensmith E. Edmondson Ford Fiësta WRC + 3:58.8
8. C. Breen P. Nagle Hyundai i20 Coupe WRC + 4:28.2
9. M. Østberg T. Eriksen Citroën C3 WRC2 + 10:08.6
10. T. Suninen M. Markkula Ford Fiësta MK2 WRC2 + 10:29.3

Voorlopige tussenstand in het 2021 FIA Wereld Rallykampioenschap voor constructeurs
Na ronde 3 van 12
1 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 138
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 111
3 M-Sport Ford World Rally Team 42
4 Hyundai 2C Competition 28

Voorlopige tussenstand FIA Wereld Rallykampioenschap voor rijders
Na ronde 3 van 12

1 S. Ogier 61
2. T. Neuville 53
3. 4. E. Evans 51
4. Ott Tänak 40
5. Rovanperä 39
6. Craig Breen 24
=. T. Katsuta 24
8. A Fourmaux 12
= Greensmith 12
10. D. Sordo 11

Logo
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet