Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - NL: Publieksvrije Vechtdalrally prooi voor Jasper van den Heuvel

Heuvel2

Tekst en foto's: Dré Galiart

Hardenberg - Jasper van den Heuvel en Lissette Bakker hebben in hun Jumbo Fiesta R5 de Vechtdalrally gewonnen. In een ongekend sterke bezetting met 14 R5 auto's kwam Van den Heuvel als sterkste uit de bus. Michiel Becx (VW Polo R5), de winnaar van vorig jaar, werd knap tweede, nog voor regerend Nederlands kampioen Bob de Jong (Hyundai I20 R5).

De tijd stond even stil
Het is om en nabij een jaar later en eigenlijk ziet de rallywereld er nog exact zo uit als vorig jaar, in een tijd zonder Covid-19. Weet u nog? Jasper van den Heuvel won vorig jaar in dit zelfde weekend de Hellendoornrally. Opnieuw wint hij de belangrijkste rally van het jaar, in de Fiesta R5, in een topveld met vele R5's en vrijwel iedereen op de afspraak.. en opnieuw is er plaats voor emotie. Maar natuurlijk. Deze wedstrijd staat in een wel héél ander perspectief. Het belang zit 'm in het feit dat dit de eerste wedstrijd is van het seizoen, bepalend voor de twee andere die hopelijk nog volgen. De 14 R5's worden niet gadegeslagen door tienduizenden toeschouwers, maar er is wel opnieuw emotie... "Ik moet zeggen, op proef 1 had ik 't even lastig. Als dan de nul auto voorbij komt... en da's pa niet meer..." zegt Van den Heuvel, die zijn overwinning opdraagt aan Gert. De man in de nul auto, jaar na jaar, die ineens niet meer voor zijn zoon uitrijdt. En zo stond de rallytijd even een jaar stil..

Oude glorie herrijst
Terwijl de startlijst nog angstvallig tegen de borst werd gedrukt, lekte er toch in de aanloop naar de rally al wat namen uit die mogelijk hun come-back zouden maken in de sport. Zo prijkt de naam van Mark van Eldik (VW Polo R5) op de startlijst, maar verrassender, ook Peter Bijvelds (Ford Fiesta R5) is van de partij. Twee spraakmakende namen uit de jaren 90 en de vroege jaren 2000 zomaar ineens op één startlijst. Met titelverdediger Becx gepromoveerd naar een Polo, kampioen Bob de Jong op volle oorlogssterkte, een nieuwe generatie Kobus in de Skoda Fabia en een last minute inschrijving van Erik van Loon (Fiesta R5), kon Jasper van den Heuvel natuurlijk onmogelijk verstek laten gaan. En dan waren er zo nog 7 andere outsiders met een R5 die in elke willekeurige andere wedstrijd ook stuk voor stuk bij naam zouden worden genoemd. Een overdaad aan sterke deelnemers, om nog maar te zwijgen van de nodige spectakelmakers verder in het veld.

Kobus
De volgende generatie Kobus dient zich aan in een Fabia R5.

Eerste proef; vertrouwd beeld
Proef 1 brengt meteen duidelijkheid. De hoofdrolspelers voor vandaag moeten toch worden gezocht bij de gevestigde orde. V/d Heuvel voorop met direct daarachter De Jong. Maar wacht, die winnaar van vorig jaar maakt ook meteen zijn punt. Becx zit er ook 'gewoon' bij, al moet hij meteen wel meer dan het dubbele toegeven van de 3,5 seconde die Bob de Jong toegaf. Net zoals bij de Hellendoornrally afgelopen jaar zit Bas van Kamperdijk met de Polo R5 in het kielzog, maar ook de 'oude garde' meldt zich. Van Eldik op plaats vijf, met 10,8 seconden achterstand op de leider maar 0,6 seconde toegevend op Van Kamperdijk en nog vóór Tijink op plek 6. En Bijvelds? Die heeft zijn aanstaande gevecht met Van Loon. 0,2 seconde scheidt beide Fiesta's op plaats zeven en acht. Niet veel later blijkt dat dat bij beide niet zonder problemen was. Van Loon zet de Fiesta aan de kant met een lekke remtang, maar ook Bijvelds heeft kleine problemen. "De eerste twee proeven hadden we problemen met de turbodruk, aanzienlijk te weinig druk. Dus dat was wel jammer, maar we moeten ook nog een beetje meer ritme oppakken en dan moeten we eigenlijk maar weer 's gaan winnen he?" klinkt het strijdlustig uit de mond van Bijvelds. Hij mist het rallyrijden, maar net als Van Eldik is hij zakelijk druk. "Ik heb nou 100 kilometer met de auto gereden, maar het is een fantastische apparaat" vervolgt hij.

Bijvelds
Even wennen, maar al snel weer de drang om te winnen, Peter Bijvelds is terug.

Becx slaat terug
De gehele eerste boucle laat drie man voorin zien. Van den Heuvel, De Jong en Becx verdelen telkens de drie eerste tijden, maar op proef drie is die volgorde ineens anders. Becx pakt de scratch en verrast vriend en vijand, ondanks het feit dat hij zijn winnende positie van vorig jaar verdedigd. "We rijden nu wel in een andere context. Ik heb voor mijn gevoel dit jaar veel harder moeten rijden en dan is op een paar seconden van Jasper verliezen geen schande" meende de rijder uit Vessem. Hij sluit de eerste boucle af op 11,9 seconden van leider Van den Heuvel. De Jong zit daar met 9,8 seconden achterstand nog maar nipt voor.

Becx
Vorig jaar ws Michiel Becx ongenaakbaar en ook dit jaar doet hij vooraan mee.

Becx sterker dan hij misschien zelf denkt
In de strijd om de overwinning gaat de opmars van Becx verder door. Ook op de eerste proef van de tweede boucle, draait hij nu een scratchtijd en hij schuift door naar plek twee algemeen. Daarachter is het Van Kamperdijk 'steady' op plek vier. "Ik ben heel tevreden, gezien het veld had ik op top zes gehoopt" liet Van Kamperdijk aan de finish weten. In zijn achteruitkijkspiegel ziet hij inmiddels Peter Bijvelds opdoemen, maar wel op een geruststellende marge van 19 seconden. Mark van Eldik, die inmiddels de handrem op de Polo R5 nadrukkelijk heeft gevonden, boendert vrolijk over de klassementsproeven, maar moet wel de twee HWM Polo R5 van Gerard Tijink voor zich dulden. De beste Polo uit dat kamp, die van Becx, ziet zijn opmars even gestuit als hij op de vijfde proef weer tijd toe moet geven op Van den Heuvel. Toch is Becx op de laatste proef weer het snelst. En dus lagen er dit weekend uiteindelijk misschien wel meer mogelijkheden dan waar hij vooraf op had gehoopt. En Van Eldik? Die eindigt zijn 'alles of niets' stijl met een kleine sortie en te veel schade om het eindpodium te halen.

Eldik1
Mark van Eldik sloot een spectaculaire wedstrijd helaas af met een sortie. 


De Jong test nieuwe schokdempers
Zo staat de top drie vast en valt het vooral op dat Bob de Jong de aansluiting met Van den Heuvel, en uiteindelijk ook Becx, net mist. Heeft de Corona crisis zijn scherpte aangetast? Bob geeft zelf antwoord. "We zijn hier uiteindelijk heen gekomen om eindelijk weer eens te rijden, lol te hebben en alvast een beetje ritme op te doen. Op zich ging het goed, wel op de eerste proeven wat problemen gehad met de pop-off klep, maar daar hadden we niet mee gewonnen, een podium is altijd mooi. Als het echt moet denk ik dat we nog steeds om de overwinning kunnen rijden!" verklaart De Jong. Het is duidelijk, na precies een jaar wedstrijdloos te zijn, ging hij niet tot het uiterste gaatje en probeerde nog wat uit met een nieuwe evolutie schokdempers op de Hyundai I20. "Deze dempers zijn net op een kleinere tolerantie gebouwd, waardoor ze algemeen beter hun werk doen" vult hij aan. Last but not least in het lijstje van opvallende namen was er Gert-Jan Kobus. Nu vooral broertje van, maar dat mag gaan veranderen. Hij werd zesde algemeen in zijn tweede wedstrijd in een R5. "Het begin was erg wennen en dan baal je een beetje dat je nog niet het vertrouwen hebt zoals met de oude auto, maar gedurende de wedstrijd werd het steeds beter. Ik denk dat er potentie in zit als ik kijk naar wat ik overheb. Ik zie volgend jaar met vertrouwen tegemoet!" verklaart Kobus.

Bob
P3 voor de kampioen die vooral blij was weer eens een wedstrijd te rijden. 

Nóg een herintreder!
In de top tien waren er twee opvallende herintreders, maar er was er nog een. Een die jaren geleden er voor zorgde dat het publiek net wat langer bleef staan. Want... Wat een geluid! We hebben 't over de BMW 1M waarmee Wouter Ploeg in het verleden de proeven bestormde. De auto verdween van de Nederlandse proeven en Ploeg verdween ook uit beeld. Dit jaar is hij terug... Met een Porsche Cayman. En dus is er wederom reden voor het publiek om, als het straks weer mag, net wat langer te blijven staan en te genieten van onvervalst Porsche geluid. "Het ging heel goed, de auto is prachtig in balans en heeft veel mechanische grip. Het is wel een heel andere auto dan de BMW, 120 kg zwaarder, 120 pk minder, dus hij is minder snel. Door de balans zit er wel nog veel in, maar we waren nog voorzichtig. De beleving is heel mooi, maar ik mis vooral de sequentiële bak" lacht Ploeg. Zodra er een wedstrijd is met minimaal onverhard, mag de auto nóg wat verder vooraan worden verwacht.

Ploeg1
Een nieuw rallywapen op de Nederlandse proeven, de Porsche Cayman van Wouter Ploeg.

Wolves opnieuw 'on fire'
Met zoveel R5 auto's aan de start en verhalen in dat deel van het veld doen we de rest van het veld bij voorbaat tekort met één alinea. Want wat te denken van Edwin Wolves. De 'bejaarde' Kadett is gewoon de éérste auto die we tegenkomen na de R5's. Bizar als je je bedenkt dat de beste 'niet R5' vorig jaar derde werd. Hij werd twaalfde en liet de 4x4 van Lambert Parren achter zich. De Evo X rijder miste ongetwijfeld enkele van zijn vast speelmaatjes. Jan de Winkel bracht de Clio R3 naar plek veertien en was beste voorwielaandrijver. En dan was er het debuut van de Mercedes SLK cup auto. De auto die al zo succesvol was op circuit werd in handen van Michel Smeets 52e.

Wolves
Dwars en snel, Edwin Wolves en zijn vertrouwde Kadett.

Publiekloos rallyrijden
Tot slot de wedstrijd op zich. Het waren spannende uren. 14 R5's en dat er dan geen publiek bij mag zijn.. Gaat dat goed? Ja, wij denken van wel. Was het muisstil op de proeven? Eerlijkheid gebied te zeggen dat dat niet zo was, maar de eerlijke vraag is ook of iedereen die uit de omgeving op het geluid af kwam, wist dat kijken helemaal niet mocht. Laten we hopen dat de twee laatste wedstrijd na deze pilot doorgang kunnen vinden en dat alle toeschouwers het dan ook op kunnen brengen om thuis te blijven. Want laten we wel wezen. De volgende wedstrijd is de jongste wedstrijd van Nederland en dus verdient die extra support om zijn sporen voor de toekomst te kunnen verdienen. Zeker in dit moeilijke jaar!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet