WRC

Rally WRC Monte Carlo: Henk Vossen's elfde Monte

Iedereen die het boek 'elke seconde telt', uitgegeven ter gelegenheid van het 50-jarig rally jubileum van Henk Vossen, heeft gelezen weet dat de Rallye Monte-Carlo een belangrijke rol vervulde in de rally carrière van de enige bezitter van een gouden KNAF-licentie. Een flink deel van het boek is gewijd aan zijn 10e deelname vorig jaar. Hieruit blijkt ten eerste zijn liefde voor dit evenement en ten tweede dat Vossen voor elk evenement en dus zeker ook voor de Monte, een minutieuze voorbereiding van groot belang vindt. Dat eist hij van zichzelf maar ook van zijn team. In 2020 was dat niet anders.

Henk Vossen Rally van Monte Carlo 2020
Henk Vossen op weg naar een klassering in de drietjes in zijn elfde Monte

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto: PR (Rallypicture.nl/ Erik van 't Land)

'Er staat nog geen eten op tafel, dus ik heb wel even tijd voor een paar vragen," zegt hij. Uiterst vriendelijk staat hij ons daarna verder te woord. Zoals we inmiddels weten hoort praten met journalisten er gewoon bij. Altijd wil hij zijn verhaal wel vertellen en altijd is er wel een quootje dat net iets anders is. We stellen dan ook een korte vraag en als vanzelf komt het verhaal. "Eigenlijk is het heel goed gegaan. De monteurs hoefden eigenlijk alleen benzine in de auto te gooien en oh ja af en toe een paar banden wisselen. Verder was er niks te doen," zegt hij lachend. 'Dat komt natuurlijk ook door de goede voorbereiding' vragen we. "Zeker dat is van onschatbare waarde," erkent Vossen "De jongens hebben keihard gewerkt om de auto in tiptop conditie te brengen en dat merk je dan tijdens het evenement. Mede daardoor ging het heel lekker. Het enige probleem dat we hadden was dat er een vertraging was in het tijdschema waardoor we twee proeven in het donker moesten rijden. De extra lampen hadden we niet bij ons, dus moesten we met onze gewone verlichting over de proeven. In vergelijking tot de enorme lichtbak die we normaal in het donker hebben waren dit net een paar kaarsjes. Voorzichtig zochten we daarmee onze weg tussen de bomen. Dat heeft ongetwijfeld wat tijd gekost."

IJsspionnen
We hoorden tijdens de rally nogal wat klachten van allerlei rijders, en zeker niet de minsten, dat ze het lastig vonden om de ice spionnen te vertrouwen. Had Vossen daar ook last van?
"Het weer was anders dan verwacht er scheen een vrolijk zonnetje. Maar dat maakt het toch ook juist erg lastig omdat de omstandigheden voortdurend wisselen. Juist in dat soort omstandigheden is het van groot belang dat je goede afspraken maakt met je ijsspionnen. Mijn ijsspionnen Lieke Bouman Doutzenberg en Carina Berkhof hebben dat uitstekend gedaan. Zij wijzigden de notes precies zoals ik dat wilde. In de praktijk betekent dat dat ze mijn eigen waarnemingen, die ik tijdens de verkenning aan mijn navigator Erwin Berkhof heb doorgegeven, volledig intact laten.

Sneeuw weg
Wat zij doen bij een gewijzigde situatie is dat ze er iets bijzetten. Bijvoorbeeld bij een plak sneeuw dat tijdens de verkenning nog op de weg lag, maar nu is verdwenen, halen ze niet mijn note weg maar schrijven ze erbij 'sneeuw weg'. Andere rijders willen zo min mogelijk informatie en halen eenvoudig weg de hele zin over dat ijs weg. Voor mij werkt dat niet. Bij het noteren van de notes heb ik een bepaald beeld, als ze nu ineens een note weghalen klopt het voor mij niet meer. De opmerking: 'sneeuw weg' geeft me dan precies de hoeveelheid informatie die ik nodig heb. Dat werkt voor mij het beste.

Hecht elftal
Hieruit blijkt maar weer eens dat rally rijden een echte teamsport is. Dat geldt voor de twee ijsspionnen, dat geldt voor de service bemanning en dat geldt voor ons zelf. De negen koppige bemanning plus onszelf zijn bij elkaar een hecht 'elftal' dat door goede samenwerking steeds weer tot mooie resultaat komt. Erwin en ik hadden vooraf bedacht dat we een drietje in onze eindklassering wilden hebben. Met onze 36e plaats is dat dus mooi gelukt."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet