WRC

Rally WRC: Monte maakt reputatie waar


Monte Carlo staat veel meer nog dan andere rally's bekend als de rally van het onverwachte. Meestal gaat het dan over het weer en de bandenkeuze. Maar zeker ook over de deelnemers. Het is de eerste rally van het seizoen en dan is het steeds weer de vraag waar staat iedereen? Zeker degenen die dit jaar in een andere auto van start gaan. Gedurende de eerste dagen van de rally kregen we al een paar antwoorden, een paar verrassingen en, gelukkig ook een aantal constanten. Ogier is in een hevig gevecht om de leiding maar moet nog even zijn meerdere erkennen in een andere rijder. Op een voorlopige 39e plaats vinden we Henk Vossen die de eerste twee dagen ook weer overleefd heeft.

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: PR

Evans2
Elfyn Evans is voorlpig de trotse leider in de Monte, maar teamgenoot Ogier zit hem op de hielen

Het begon allemaal op donderdagavond. Volgens de meester rijders was proef 1 de makkelijkste proef van de hele rally. Uiteraard was het donker maar het zicht was goed en de wegen waren kurkdroog. Geen verrassingen dus. Ook de leider na 1 proef was geen verrassing: Sebastien Ogier. Hij werd op de voet gevolgd door Ott Tanak en Elfyn Evans. Op de vierde plaats kwam Thierry Neuville. Hij had een mysterieuze glimlach op zijn gezicht. "Ik verlies hier iets omdat mijn bandenkeus niet optimaal hier, Maar wacht maar tot de volgende proef!" En inderdaad op die volgende proef (van Bayons naar Bréziers) sloeg de Belg bikkelhard terug. Hij stopte de klok op de vliegende finish maar liefst 25,5 seconde eerder dan tweede man Ogier. Tanak en Evans volgden kort achter de Franse Toyotarijder maar het was de Belg die duidelijk de leiding nam. Hij mocht naar Gap rijden om daar als leider in de wedstrijd te mogen overnachten.

Neuville1 Ook Thiedrry Neuville is nog volop in de aanval, in deze rally is zes tellen bijna niks...

Vrijdag
Met ruim 19 seconden voorsprong begon Neuville aan de tweede dag maar na twee proeven was hij die leiding weer kwijt. Een ontketende Elfyn Evans had hem twee keer verslagen door de proef te winnen. Na die tweede vrijdagproef was hij dus de trotse leider.

Tänak
Toch ging de belangstelling na die proef vooral uit naar Ott Tänak en Martin Järveoja. Met zeer hoge snelheid raakten zij van de weg. Door iets te snijden in een flauwe bocht raakten zij iets. "We raakten een steen of boomstronk," verklaarde Tänak de volgende dag. "Die had ik tijdens de verkenning over het hoofd gezien. Door de klap raakten we uit balans en schampten we een rotswand. Daardoor schoot ik weer naar rechts en door een boom en een hobbel in de weg kwam de auto los en vlogen we over de kop. Vanaf dat moment konden we alleen maar afwachten tot het over was." Later bleek uit allerlei videobeelden dat de auto over de kop was gegaan en dertig met lager (!) weer op de weg was gekomen. Alle uitstekende delen waren zwaar beschadigd maar de rolkooi had standgehouden en de twee rijders konden de Hyundai onbeschadigd verlaten. 'Shaken but not stirred, zou James Bond gezegd hebben. Die nacht verbleven de twee rijders ter observatie in het ziekenhuis. Daar bleek al snel dat er geen verwondingen waren.

Vrijdag vervolg
Toen duidelijk was dat de twee collega's ongedeerd waren ging iedereen er weer vol tegenaan. Thierry Neuville kwam sterk terug maar Elfyn Evans behield de leiding tot de laatste proef van de dag. Neuville was daar de snelste man, Ogier tweede en Evans derde. Evans verloor de leiding aan Ogier, maar de marge van net over één tel was te verwaarlozen. Neuville volgde op 5 tellen van de leider dus daar is ook nog lang geen zekerheid. Op de vierde plaats ligt Sebastien Loeb maar zijn achterstand is al een dikke minuut.

Moeilijke start voor Ford.
In de tussenstanden ontbreken de M-Sport Fiesta's Zij kampten met een vreemd verschijnsel. Op het dashboard brandde al heel snel een onheilspellende rode lamp met de melding dat de watertemperstuur te hoog was. Voorzichtig reden de heren naar de finish. Later bleek dat de lucht inlaat onderaan de neus van de Fiësta hele ladingen gevallen bladeren vasthield. Daardoor kreeg de motor niet voldoende koellucht. Het verwijderen van het blad bij de finish was uiteraard geen probleem, maar bij de volgende bladeren hoop was het weer raak. Tijdens de service bedachten de monteurs een soort van oplossing, maar het kwaad was al geschied. Daarnaast kampte Teemu Suninen met transmissie problemen en raakte Gus Greensmith van de weg. Esapekka Lappi bleef overeind maar was ontevreden over zijn vijfde plek aan het einde van de vrijdag.

Lappi leafs02
Ondanks een probleem met herfstblaadjes klasseerde Esapekka Lappi zich voorlopig als vijfde 

Driestrijd op zaterdag
Vanaf de eerste proef ontketende zich onmiddellijk een driestrijd tussen Ogier, Evans en Neuville. Het drietal wisselden elkaar af met snelste tijden en op de een na laatste proef lagen ze exact gelijk. Neuville pakte de laatste proef weer maar het was Evans die de leiding weer overnam. "Ik heb op het stuk met ijs te voorzichtig gereden," verklaarde Ogier. Hij kijkt nu tegen een achterstand aan van net geen vijf tellen. Maar er is ook zeker gevaar van achteren. Neuville hoeft 'slechts' een gaat van 1,5 tel te overbruggen om Ogier in te hal en een kleine 6,5 tel om Evans af te houden van de overwinning. Zondagochtend vanaf ongeveer kwart over acht is deze spannende ontknoping allemaal live te volgen op WRC+ All live. Om 08:17 start de beruchte Col de Turini gevolgd door de beklimming van de Col de Braus. Na een korte pauze rijden ze dit rondje nog een keer. Even nat twaalf uur is dan de grote finale met de PowerStage op de Col de Braus.

Het lezen van de weg
Rallyrijders hebben meerdere informatiebronnen tot hun beschikking. De belangrijkste bron is natuurlijk de navigator die de pacenotes voorleest. Die notes worden voor de wedstrijd gemaakt tijdens de verkenning maar juist in een rally als Monte Carlo zijn de ijsrijders ook van groot belang. Tussen het opnemen van de notes en de feitelijke start zit zoveel tijd dat de omstandigheden gewijzigd kunne zijn. Dan komen dus die ijsrijders. Enige uren voor de start rijden zij over de proef en geven aan waar de veranderingen zijn ten aanzien van de eerder gemaakte notes. Maar zelfs dat is niet voldoende. O zaterdag was het zulk mooi weer dat de temperaturen snel stegen. De ijs- en sneeuwplekken die de ijsrijders aangaven waren vaak alweer gesmolten. Hierover werd vaak geklaagd door de rijders. Maar Elfyn Evans had daarvoor een oplossing. Ik krijg heel goed informatie van de ijsrijders (zijn vader Gwyndaff Evans!) maar tijdens het rijden zie en voel ik dat er soms meer ijs staat aangegeven. Dan kijk ik gewoon of zo'n plek in de zon ligt en dan neem ik het risico daar toch wat sneller te gaan. In de schaduw volgen ik gewoon de aanwijzingen die mijn vader heeft door gegevn aan mijn navigator! Dat is natuurlijk niet zonder risico," voegt hij eraan toe. "Maar vandaag werkte het goed." Een bijzondere vorm van het 'lezen van de weg'.

Voorlopige tussenstand 88e Rallye Monte-Carlo 2020
1 E. EVANS S. MARTIN Toyota Yaris WRC 2:28:35.1
2 S. OGIER J. INGRASSIA Toyota Yaris WRC 2:28:40.0
3 T. NEUVILLE N. GILSOUL Hyundai i20 Coupe WRC 2:28:41.5
4 S. LOEB D. ELENA Hyundai i20 Coupe WRC 2:30:59.4
5 E. LAPPI J. FERM Ford Fiesta WRC 2:31:13.5
6 K. ROVANPERÄ J. HALTTUNEN Toyota Yaris WRC 2:32:02.4
7 T. KATSUTA D. BARRITT Toyota Yaris WRC 2:39:06.2
8 E. CAMILLI F. BURESI Citroën C3 R5 2:39:50.3
9 M. OSTBERG T. ERIKSEN Citroën C3 R5 2:40:48.8
10 N. CIAMIN Y. ROCHE Citroën C3 R5 2:41:14.6
39 H. VOSSEN E. BERKHOF Ford Fiesta R5 3:15:37.0


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet